Baojun Yunduo -elektrické MPV bude konkurent pre BYD Dolphin
Čínsky homologačný úrad ministerstva priemyslu a informačných technológií (MIIT) zvykne pravidelne potešovať priaznivcov automobilizmu porciou publikovaných fotografii a údajov o najrôznejších novinkách, ktoré sa chystajú vstúpiť na čínsky automobilový trh, čo bez okrúhlej pečiatky od MIIT v „Ríši stredu“ nie je možné. S príležitosti osláv dňa víťazstva na fašizmom a ukončenia 2. svetovej vojny v Európe, MIIT predstavil 9. mája obrázky úplne nového elektrického MPV od spoločnosti Baojun. Predtým sa nazýval Baojun EQ100 a regulačné prihlášky odhaľujú, že jeho názov bude Baojun Yunduo.
Baojunje značka vytvorená pre menšie elektromobily v rámci spoločného podniku GM-SAIC-Wuling ( SGMW ). SGMW sa dostalo na titulky motoristických stránok vďaka svojmu bestselleru Hongguang Wuling Mini EV , ktorý v januári dodal už 1 milión kusov tohto auta. V súčasnosti sa to nezdá ako taký úspech, ale v roku 2021 dominancia Mini EV bola v Číne oveľa jednoznačnejšia ako dnes a elektrickému miniautu sa dostalo veľkej pozornosti.
Značka Baojun bola založená v roku 2010 a bola umiestnená pod Wulingom. Vyrábala lacné vozidlá na zastaraných platformách SAIC-GM. Zmenilo sa to pred dvoma rokmi, keď Baojun predstavil sci-fi vyzerajúci Baojun KiWi s DJI SW vo vnútri a nedávne „mini-mestské SUV“ Baojun Yep , čo potvrdzuje, že SGMW to s Baojunom myslí konečne vážne.
Čínske médiá prezentovali Yunduo ako crossover. Novinka má však exteriér s pomerne uhladenými tvarmi a možno ho skôr priradiť ku kompaktným MPV. Baojun Yunduo je 5-dverové 5-miestne vozidlo s jedným elektromotorom, ktorý poskytuje maximálny výkon 100 kW ( alebo 136 elektrických koní). Maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. Rozmery elektrického MPV sú nasledovné: dĺžka 4295 mm, šírka 1850 mm, výška 1652 mm a rázvor osí náprav je 2700 mm. Je teda o niečo väčší ako BYD Dolphin, alebo takmer rovnaký ako u nás dobre známa Škoda Karoq . Elektrický Baojun Yunduo bude mať dve možnosti kolies, 17″ alebo 18″, a zodpovedajúce pneumatiky, 215/60 R17 a 215/55 R18.
Batéria je typu LFP od Liuzhou Huating New Energy Technology a pohotovostná hmotnosť vozidla je 1495 kg. Elektrické MPV bude mať na palube systém jazdnej asistencie ADAS od výrobcu dronov DJI, ktorý ho už dodal iným autám Baojun.
Baojun Yunduo je umiestnené nad Bingom zo sesterskej značky Wuling. Dá sa teda predpokladať dojazd okolo 300 – 400 km podľa metodiky CLTC, takže bude konkurencieschopný s ostatnými elektromobilmi v tejto triede. Aby tak aj bolo, jeho cena sa musí pohybovať okolo 100 000 juanov (približne 13 200 eur). V Číne bude elektromobil súťažiť s GAC Aion Y a BYD Dolphin . Hatchback BYD Dolphin EV začína na cene 116 800 juanov (15 425 eur) a v apríli sa predalo viac ako 30 000 kusov .
SGMW nedávno preukázala veľkú sebadôveru. Uviedli na trh súpera malého mestského elektromobilu BYD Seagull pod označením Wuling Bingo – so zjavným úmyslom odhryznúť si niečo z trhového podielu BYD. Táto taktika zrejme zafungovala – Wuling Bingo zaznamenal predaj viac ako 16 000 kusov v apríli – v prvom predajnom mesiaci od spustenia predaja. BYD Seagull sa začal predávať len koncom apríla, takže súboj takmer novej značky a giganta segmentu elektromobilov môže byť veľmi zaujímavý.
Silné konkurenčné prostredie na trhu s elektromobilmi v Číne má nepochybne blahodarný účinok na ich ceny, ale aj obrovskú pestrosť ponuky pre zákazníkov. A práve o to by malo štátnym orgánom ísť aj v Európe a na Slovensku zvlášť. Obmedzovanie ponuky, vytváranie umelých prekážok, politika sankcii, či daňových preferencii nakoniec poškodí spotrebiteľov ( ale aj štát na zníženom výbere daní). Pestrosť ponuky, ale z toho vyplývajúcu aj jej kvalitu, môžeme pospolitému ľudu Číny zatiaľ iba v dobrom závidieť.
Zdroj: carnewschina