BYD D1 – elektromobil navrhnutý pre taxislužbu

Novinka svojimi črtami  pripomína  priekopníka  elektromobility z Číny – model od BYD e6, ktorý brázdi cesty od roku 2011.  Zmodernizované tvary priekopníckeho MPV doplnili o špičkovú elektroniku pokrokových jazdných asistentov a dátovú analýzu vyše 10 ročných skúseností s výrobou elektromobilov  a užívateľskými preferenciami zákazníkov.

BYD D1

No nielen tieto poznatky stoja za prezentáciou zaujímavého BYD D1. Elektromobil je produkt prepojenia výrobcu a potrieb praxe najväčšieho prevádzkovateľa alternatívnej taxislužby ( na spôsob Uber) v Číne a na svete, spoločnosti Didi Chuxing,  prevádzkuje (cca 1 mil. vozidiel a vykoná vyše 10 miliárd jázd ročne). Spoločnosť BYD si uvedomuje obrovský potenciál tohto druhu dopravy a veľmi pružne sa snaží zareagovať na potreby prevádzkovateľov taxislužieb a zdieľanej dopravy.

Pri koncipovaní vozidla boli využité poznatky a skúsenosti získané od obrovskej používateľskej základne platformy Didi, ktorú tvorí 550 mil. registrovaných používateľov a 31 mil. vodičov. S takými dátami sa naozaj už dá zodpovedne pracovať. Navyše Didi má zámer do roku 2022 takmer strojnásobiť podiel zdieľanej mobility. K tomuto cieľu jej má pomôcť aj  model D1, vyvinutý v spoločnosti so 4. najvyššou kapitalizáciou na svete a dlhodobými skúsenosťami s výrobou tohto typu áut.

Didi Chuxing. to vyjadrili nasledovne:„ Ako prví v obore sme do návrhu (elektromobilu) D1 integrovali potreby stoviek miliónov používateľov, vďaka využitiu našej dátovej analýzy a spätnej väzby od používateľov. Náš tím produktového dizajnu analyzoval takmer 10 miliónov rád a podnetov v rámci spätnej väzby, výsledky prieskumu medzi 10 000 vodičmi a cestujúcimi a tiež vychádzal z dát získaných v rámci desiatok workshopov.“ 

Technické charakteristiky

Veľkosťou sa BYD D1  blíži päťdverovému Volkswagenu ID.3 – majú podobné proporcie a dokonca aj niektoré dizajnové riešenia. BYD D1 je však o niečo väčší ako Volkswagen: dĺžka – 4390 mm, šírka – 1850 mm, výška – 1650 mm a rázvor osí náprav – 2800 mm. Hlavnou črtou tohto vozidla sú ale posuvné zadné dvere na pravoboku, ako majú napríklad mikrobusy (a dokonca aj s elektrickým pohonom). Pre potreby využitia vozidla v taxi službe je to veľmi praktický nápad, ktorý zákazníci určite ocenia.  Na ľavej strane pritom zostali konvenčné krídlové dvere.

Pre BYD D1 je k dispozícii synchrónny elektrický motor s permanentnými magnetmi. Táto jednotka môže generovať výkon až 101 kW (136 koní) a krútiaci moment 260 Nm. Maximálna rýchlosť tohto záprahu je pravdepodobne elektronicky obmedzená na 130 km/h.

 V spodnej časti kompaktnej dodávky je zabudovaná v súčasnosti asi najbezpečnejšia batéria na svete typu  Blade ( vlastnej konštrukcie od BYD) s kapacitou 54 kWh, ktorá zabezpečí autu dojazd  418 km (NEDC). Moderná LFP batéria má deklarovanú energetickú hustotu 140 Wh / kg. Vozidlo má spotrebu energie na úrovni vynikajúcich 12,8 kWh/100 km a to  pri vlastnej hmotnosti vozidla 1640kg.

Interiér

BYD deklaruje model D1 ako „extra-bezpečný“ (aj vďaka pokročilým jazdným asistentom, či využitiu umelej inteligencie, ktoré už využíva vo svojom prémiovom elektromobile BYD Han EV). Samozrejmosťou je systém automatického núdzového brzdenia, kamera, ktorá poskytuje výhľad dozadu, tempomat spolu s parkovacími senzormi. V strede prístrojovej dosky je dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10,1 palca. Na vyhotovenie dverí a sedadiel sa používajú vysoko kvalitné materiály, ktoré majú zároveň zvýšenú odolnosť proti opotrebovaniu. To zohráva dôležitú úlohu predovšetkým pre úžitkové vozidlá.

interiér BYD D1 s jeho “vychytávkami”

Vedľa zadných posuvných dverí je na stĺpiku pripevnená svetlá rukoväť pre komfortnejšie nastupovanie do vozidla. Aj pre zadných pasažierov sú k dispozícii vyhrievané sedadlá a nastaviteľné výduchy   klimatizácie. Na zadnej strane každého z predných sedadiel je priskrutkovaný dotykový displej, sklopný stolík s držiakom nápojov a dvojica nabíjacích konektorov typu C. Medzi sedadlami je vodičovo puzdro, do ktorého sa zmestí aj litrová fľaša vody.

vyhrievané sú aj sedadlá vzadu

Na záver

Ak tento model naplní očakávania, môžeme predpokladať, že čoskoro výrazne zmení štruktúru zdieľaných automobilov a taxíkov nielen v Číne. Uvidíme už čoskoro. Sériová výroba by mala začať v najbližších mesiacoch.

Zdroj:
autoreview