BYD Han EV – 5G sieť v elektromobile
BYD je popri americkej Tesle dlhodobo na čele hnutia elektrifikácie automobilovej dopravy. Každý v svojom segmente, ale vklad oboch týchto spoločností do našej spoločnej zelenšej budúcnosti je nespochybniteľný.
V roku 2019 predala značka BYD na domácom trhu v Číne 461 399 automobilov (údaje Automotive News) a napriek výraznému poklesu predaja elektrických vozidiel, ktorý súvisí so znížením štátnych dotácií a „koronavírusom“, spoločnosť aktívne pracuje na nových elektrických modeloch.
V pondelok 13. júla 2020 čínska spoločnosť BYD oznámila, že jej elektrifikované vozidlo Han je prvým sériovým automobilom na svete s podporou siete 5G. Tá využíva technológiu Huawei. A nejde len o banálne používanie 5G modemu na distribúciu internetu každému v aute. Technológia Huawei HiCar na softvérovej platforme HarmonyOS, je hlboko integrovaná do informačného systému automobilu, napríklad je spojená s prácou inteligentného asistenčného systému riadenia DiPilot – so samoučiacou sa funkciou. V skutočnosti je to samoučiaci sa autopilot, aj keď ešte nie na maximálnej úrovni. Tiež cez HiCar funguje diaľkové štartovanie a otváranie vozidla pomocou smartfónu.
Technické charakteristiky
Elektrické vozidlo bude mať tri výkonové verzie. Základná verzia má elektrický motor na prednej náprave (163 kW výkon a krútiaci moment 330 Nm), 65 kWh batériu a dojazd 506 km podľa normy NEDC. Stredná verzia má rovnaký výkon, ale batéria už má 76,8 kilowatthodín, ktorá zabezpečí dojazd – 550 km. Vrcholný Han EV je vybavený dvoma elektrickými motormi s kombinovaným výkonom 363 kW a krútiacim momentom 680 Nm. Zrýchli z 0 na 100km/h za 3,9 sekundy a bez „tankovania“ prejde 605 kilometrov.
Zvláštnosťou BYD Han EV je napäťový menič založený na karbide kremíka a trakčnej lítium-železo-fosfátovej čepeľovej batérii s neuveriteľnou bezpečnostnou rezervou. Absolvovala sériu intenzívnych testov, počas ktorých bola ohýbaná, dierovaná klincami a zahrievaná na 300 stupňov Celzia. V žiadnom z týchto prípadov sa batéria nezapálila ani nevybuchla. Okrem toho je elektrický sedan vybavený prvýkrát v histórii čínskeho masového segmentu Bosch IPB (Intelligent Integrated Brake System), ktorý predstavuje elektrohydraulický posilňovač bŕzd v kombinácii so stabilizačnými a rekuperačnými systémami.
Interiér
S interiérom z nappa-kože BYD Han dokonca prekonal vlajkovú loď – crossover Tang. Diagonála stredovej dotykovej obrazovky má 15,6 palca (otáča sa o 90 stupňov), digitálna prístrojová doska má 12,3 palca. Klimatizácia susedí s mediálnym centrom DiLink 3.0 so samostatnou ovládacou jednotkou pre zadných pasažierov.
Vedľa zaujímavo stvárneného voliča jazdného režimu sú tlačidlá štartu, výstražných svetiel, parkovacej brzdy, prepínač režimu jazdy ( šport/eco) a ďalšie tlačidlá ovládania rôznych systémov auta. V lakťovej opierke zadnej pohovky je skrytá dotyková obrazovka na ovládanie klimatizácie.
Číňania hovoria: Han EV „bol navrhnutý a vyrobený v súlade s európskymi normami pre prémiové autá“, takže sa stane „najbezpečnejším elektrickým autom na trhu“. Za vydarený dizajn pritom zodpovedá európan – Wolfgang Egger, pôvodom zo skupiny VW.
Predaj sedanu BYD Han EV na čínskom trhu sa začne koncom júna 2020. Predaj v Európe by sa mohol začať koncom roku 2020. Uvidíme, ako sa tento hi-tech elektromobil na 5G sieti uchytí v domácom prostredí – prvé ohlasy by mali nabiehať v najbližších týždňoch! Možno nám dovtedy aspoň 3G-internet do každej dediny privedú 😊.
Zdroj:
autoreview