BYD Han EV – 5G sieť v elektromobile

BYD je popri americkej Tesle dlhodobo na čele hnutia elektrifikácie automobilovej dopravy. Každý v svojom segmente, ale vklad oboch týchto spoločností do našej spoločnej zelenšej budúcnosti je nespochybniteľný.

 V roku 2019 predala značka BYD na domácom trhu v Číne 461 399 automobilov (údaje Automotive News) a napriek výraznému poklesu predaja elektrických vozidiel, ktorý súvisí so znížením štátnych dotácií a „koronavírusom“, spoločnosť aktívne pracuje na nových elektrických modeloch.

s aerodynamikou BYD Han EV sa “vyhrali” do dokonalosti

V pondelok 13. júla 2020  čínska spoločnosť BYD oznámila, že jej elektrifikované vozidlo Han je prvým sériovým automobilom na svete s podporou siete 5G. Tá  využíva technológiu Huawei. A nejde len o banálne používanie 5G modemu na distribúciu internetu každému v aute. Technológia Huawei HiCar na softvérovej platforme HarmonyOS, je hlboko integrovaná do informačného systému automobilu, napríklad je spojená s prácou inteligentného asistenčného systému riadenia DiPilot – so samoučiacou sa funkciou. V skutočnosti je to samoučiaci sa autopilot, aj keď ešte nie na maximálnej úrovni. Tiež cez HiCar funguje diaľkové štartovanie a otváranie vozidla pomocou smartfónu.

BYD Han EV zo zadnej projekcie určite neurazí

Technické charakteristiky

Elektrické vozidlo bude mať tri výkonové verzie. Základná verzia má elektrický motor na prednej náprave (163 kW výkon a krútiaci moment 330 Nm), 65 kWh batériu a dojazd 506 km podľa normy NEDC. Stredná verzia má rovnaký výkon, ale batéria už má 76,8 kilowatthodín, ktorá zabezpečí dojazd – 550 km. Vrcholný Han EV je vybavený dvoma elektrickými motormi s kombinovaným výkonom 363 kW a krútiacim momentom 680 Nm. Zrýchli z 0 na 100km/h za 3,9 sekundy a bez „tankovania“ prejde 605 kilometrov.

svetelný podpis podčiarkuje dynamiku auta

Zvláštnosťou  BYD Han EV je napäťový menič  založený na karbide kremíka a trakčnej lítium-železo-fosfátovej čepeľovej batérii s neuveriteľnou bezpečnostnou rezervou. Absolvovala sériu intenzívnych testov, počas ktorých bola ohýbaná, dierovaná klincami a  zahrievaná na 300 stupňov Celzia. V žiadnom z týchto prípadov sa batéria nezapálila ani nevybuchla. Okrem toho je elektrický sedan vybavený prvýkrát v histórii čínskeho masového segmentu Bosch IPB (Intelligent Integrated Brake System), ktorý predstavuje elektrohydraulický posilňovač bŕzd v kombinácii so stabilizačnými a rekuperačnými systémami.

interiér BYD Han EV

Interiér

S interiérom z nappa-kože BYD Han dokonca prekonal vlajkovú loď – crossover Tang. Diagonála stredovej dotykovej obrazovky má 15,6 palca (otáča sa o 90 stupňov), digitálna prístrojová doska má 12,3 palca. Klimatizácia susedí s mediálnym centrom DiLink 3.0 so samostatnou ovládacou jednotkou pre zadných pasažierov.

stredový tunel BYD Han EV

Vedľa  zaujímavo stvárneného voliča jazdného režimu sú tlačidlá štartu, výstražných svetiel, parkovacej brzdy, prepínač režimu jazdy ( šport/eco) a ďalšie tlačidlá ovládania rôznych systémov auta. V lakťovej opierke zadnej pohovky je skrytá dotyková obrazovka na ovládanie klimatizácie.

centrálna 15,6 palcová obrazovka je otočná

Číňania hovoria: Han EV „bol navrhnutý a vyrobený v súlade s európskymi normami pre prémiové autá“, takže sa stane „najbezpečnejším elektrickým autom na trhu“. Za vydarený dizajn pritom zodpovedá európan – Wolfgang Egger, pôvodom zo skupiny VW.

Predaj sedanu BYD Han EV na čínskom trhu sa začne koncom júna 2020. Predaj v Európe by sa mohol začať koncom roku 2020. Uvidíme, ako sa tento hi-tech elektromobil na 5G sieti uchytí v domácom prostredí – prvé ohlasy by mali nabiehať v najbližších týždňoch! Možno nám dovtedy aspoň 3G-internet do každej dediny privedú 😊.

Zdroj:
autoreview