BYD Qin Plus EV za 17 000 eur – ako ďaleko sa BEV dostali za posledné desaťročie
Odvetvie elektromobilov sa teraz posunulo z éry, kedy sa bolo čo najviac potrebné zamerať na vysokovýkonné modely s vysokou maržou, (aby automobilky podporili rast výrobných kapacít, či rýchlejšiu návratnosť investícii vložených do vývoja), až po súčasný trh, kde vidíme masovú výrobu elektrifikovaných áut, ktoré sú konkurencieschopné aj cenovo s autami so spaľovacími motormi.
Po veľmi dlhú dobu bola počiatočná nákupná cena väčšiny plne batériových elektrických vozidiel (BEV) vo všeobecnosti oveľa vyššia ako v prípade porovnateľných vozidiel so spaľovacím motorom (ICE). Okrem zrejmých environmentálnych výhod, však majú EV výrazne nižšie prevádzkové náklady a náklady na údržbu, čo v dlhodobom horizonte vedie k nižším celkovým nákladom na vlastníctvo BEV napriek vyšším počiatočným nákupným nákladom na BEV. Ale na rozdiel od manažérov vozových parkov veľkých firiem, ktorí pracujú s týmito typmi výpočtov každý deň, sa priemerný spotrebiteľ pri rozhodovaní o kúpe auta pozerá zvyčajne len na počiatočnú kúpnu cenu auta.
Dobrou správou je, že teraz prichádza viac elektromobilov BEV v cenovej parite s porovnateľnými autami ICE. Dokonca v niektorých prípadoch majú už teraz nižšiu cenu ako porovnateľné autá ICE. Poďme sa pozrieť na najväčší automobilový trh na svete, pričom sa zameriame na jedného z tradičných lídrov na trhu sedanov, Toyotu Corolla, a porovnajme ho s podobným sedanom kategórie BEV, BYD Qin Plus EV.
Ešte predtým sa pozrime na nový plug-in hybridný model BYD Qin Plus. Začiatkom tohto roka spoločnosť BYD uviedla na trh špičkový plug-in hybrid BYD Qin Plus DM-i v edícii Champion, ktorý má 1,5-litrový benzínový motor spojený s elektromotorom s výkonom 180 k. alebo 197 k. a krútiacim momentom 316 Nm/325 Nm pre tieto dva varianty. Energia pochádzajúca z akumulátorov typu Blade o kapacite 8,32 kWh a 18,32 kWh umožňuje pre tieto modely získať elektrický dojazd 55 km až 120 km podľa metodiky NEDC. Modely BYD Qin Plus DM-i s 8,32 kWh a 18,32 kWh batériou sú teraz v Číne lacnejšie ako ekvivalentné hybridné hybridy Toyota Corolla tak, ako je to vidieť v nasledujúcej tabuľke. BYD Qin DM-i s batériou 8,32 kWh a dojazdom približne 55 km (NEDC) je o 6 400 dolárov lacnejší ako 2,0-litrový benzínový sedan Toyota Corolla SE z roku 2023.
V niektorých kruhoch panuje presvedčenie, že práve tieto cenovo dostupné plug-in hybridy začnú skutočne zaberať trhový podiel vozidiel so spaľovacím motorom. Existuje tiež silné presvedčenie, že mnohým rodinám môže byť zatiaľ pohodlnejšie začať s plug-in hybridom, ako s plnohodnotnými BEV. Možno to je jeden z dôvodov, prečo BYD pokračuje vo svojom sortimente „Super Hybridov“ v sériách DM-i a DM-p. V súčasnosti tvoria tieto modely DM (Dual Mode) niečo vyše 50 % predajov BYD. Odozva na nový Qin Plus DM-i bola celkom dobrá, pretože spoločnosť BYD veľmi rýchlo po uvedení na trh dostala viac ako 15 000 objednávok tohto modelu .
BYD Qin bol uvedený na trh v roku 2012, aby nahradil odchádzajúce BYD F3DM. V roku 2021 spoločnosť BYD uviedla na trh Qin Plus , ktorý je dostupný v dvoch variantoch: Qin Plus DM-i (plug-in hybridná verzia) a Qin Plus EV (plne elektrická verzia). Pre rok 2023 zostáva exteriér BYD Qin Plus EV nezmenený. Auto si zachovalo svoj kompaktný tvar sedanu a rozmery, ktoré sú: 4765 mm na dĺžku, 1837 mm na šírku a 1515 mm na výšku, s rázvorom 2718 mm. Na porovnanie, veľkosť aktuálnej Škody Octavia combi iV je : 4689 x 1829 x 1473 mm s rázvorom osí kolies 2680 mm. Cena Škoda Octacia Liftback s 1,0l benzínovým motorom TSI a výkonom 81 kW začína od 23 440 eur.
Pod kapotou bude faceliftovaný Qin Plus EV poháňať motor TZ200XSK schopný vyprodukovať výkon 150 kW. To je viac ako 135 kW dostupných na predchádzajúcich modeloch. Obnovený BYD Qin PLUS EV poskytuje dva typy výkonu, nízky-ekonomický a vysoký výkon, pričom maximálny krútiaci moment vysokovýkonných modelov sa zníži. Okrem toho bude vozidlo vybavené lítium-železofosfátovou batériou (LFP) typu Blade s dojazdom 420 – 610 km. Celková kapacita batérií sa zvýšila na hodnoty: 48 kWh, 57,6 kWh a 72 kWh. Popri tom nie je zanedbateľná ani vysoká účinnosť pohonného systému auta, keďže spotreba energie na 100 kilometrov jazdy v bežných pracovných podmienkach je iba 11,6 kWh, 11,9 kWh a 12,5 kWh v závislosti od výkonu motora a hmotnosti auta.
BYD Qin Plus EV najvyššej verzie Champion Edition, ktorý sa štandardne dodáva s vysoko účinným tepelným čerpadlom, motorom s výkonom 150 kW a batériou Blade s kapacitou 57,6 kWh môžete v Číne získať len za 20 350 US dolárov. Za túto cenu by sa auto malo stať hitom medzi taxislužbami, ako aj požičovňami áut.
Skutočnosť, že v poslednej dobe sa uvádza na trh čoraz viac BEV za ceny nižšie ako na porovnateľné vozidlá so spaľovacím motorom, vyvoláva množstvo otázok. Jednou z nich je aj skutočná cena výroby elektrických vozidiel vo vzťahu k ich predajnej cene a to najmä v našich končinách. Alebo, či nezmyselne prijímané sankcie voči Rusku a Číne v skutočnosti neznižujú výrazným spôsobom konkurencieschopnosť práve európskych výrobcov áut. A to už nehovoriac o doslova tupej “zelenej” politike predstaviteľov EU v oblasti nanucovania elektrických vozidiel najrôznejšími obmedzeniami, či zákazmi výroby áut so spaľovacími motormi.
Na rozdiel od “intelektuálnej elity” EU, spoločnosť BYD tvrdo pracuje, aby zohrala svoju úlohu v misii popularizácie elektrifikovaného pohonu áut a to tým najlepším spôsobom – ponukou kvalitných a dostupných modelov s elektromotorom pod kapotou. BYD plánuje tento rok predať 3,6 milióna vozidiel. O niečo viac ako 50 % z nich budú pravdepodobne plug-in hybridy a zvyšok BEV.
Zdroje: cleantechnica, carnewschina, škoda