BYD Song Plus -recept na úspech za 23 491 eur

V minulom roku sa na prvom mieste v rebríčku bestsellerov na čínskom automobilovom trhu umiestnila rodina SUV modelov  BYD Song (s predajom 459 000 kusov za rok !!!). Pravdaže, v skutočnosti ho tvoria dva, síce príbuzné, no rozdielne modely – mladší Song Pro a starší Song Plus . Hlavný dopyt je po väčšom a drahšom SUV s označením  Plus, ktorý sa vyrába od roku 2020 a teraz prešiel masívnou modernizáciou. Aktualizovane SUV získalo príponu Champion Edition.

Modelový rad Song je celosvetovo jedným z najpredávanejších modelov elektrifikovaných vozidiel NEV (New Energy Vehicle). V máji 2023 sa z modelu Song Plus predalo 24 349 kusov, zatiaľ čo jeho súrodenec BYD Song Pro zaznamenal predaj 13 685 áut. V Číne je SUV BYD Song Plus silným rivalom Tesly Model Y. A jeho edícia Champion (čo je vlastne facelift) sa konečne dostala do predpredaja, aby si upevnila svoje pozície na trhu. Automobilka BYD má dve hlavné série modelov. Prvou je Dynasty, ktorá zahŕňa vozidlá nazývané podľa známych čínskych dynastií. Zahŕňa modely Tang, Han, Song, Qin, Yuan. Pokiaľ ide o druhú sériu, je tou je tzv. Oceánska séria, ktorý obsahuje vozidlá s názvami spojenými s morskou tematikou. Séria Oceán pôvodne obsahovala modely Destroyer 05, Fregate 07 (Corvette 07), Seal (Tuleň), Delfín, Seagull (Čajka). Ale ako teraz vidíme, BYD do nej tiež umiestňuje modely e2 a Song Plus

Rodina vozidiel BYD Song bola pôvodne pomenovaná podľa dynastie Song, ktorá existovala v Číne v rokoch 960 až 1279. Teraz sa však model BYD Song Pro presunul do „oceánskeho“ sortimentu spoločnosti a pretavil sa do modelu BYD Seal. Predná časť karosérie bola kompletne prepracovaná s novými LED svetlometmi a nárazníkom, zníženou kapotou a prepracovanými blatníkmi.

pôvodná verzia BYD Song Plus tiež nebola špatným autom

V poslednom čase BYD zaznamenal niekoľko zaujímavých udalostí. Jednou z nich bolo aj to, že výroba čisto benzínových modelov  Song Plus bola ukončená minulý rok, keď BYD prešiel na plne elektrifikované vozidlá, takže teraz sú v ponuke iba hybridné a elektrické verzie. Vizuálne ich možno rozlíšiť podľa prednej masky: v elektrických vozidlách je takmer úplne uzavretá predná maska a hybridy majú masku s otvormi na prístup vzduchu do chladiča.

Champion Edition je vlastne iba facelift starého BYD Song Plus. Rozmery modelov Champion Edition sa teda príliš nezmenili. Jeho plne elektrická verzia má rozmery 4785mm na dlžku,1890 mm na šírku a 1660 mm na výšku s  rázvorom náprav 2765 mm. Je teda o niečo dlhší, širší a vyšší ako Škoda Enyaq pri zhodnom rázvore. Pokiaľ ide o modifikáciu DM-i (PHEV), jej veľkosť je 4775/1890/1670 mm a rázvor je 2765 mm. Pokiaľ ide o vonkajší dizajn, Song Plus EV má uzavretú mriežku chladiča s tenkými svetlometmi a skosenú líniu kapoty. A Song Plus DM-i má viditeľnú mriežku. BYD nazýva tento štýl „Ocean X Face“.

Plug-in hybrid BYD Song Plus DM-i beží primárne na elektrický pohon, pričom predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 197 k. a 325 Nm. Pod kapotou je inštalovaná atmosferická 1,5-ka (110 k, 135 Nm), ktorá je však väčšinu času využívaná len na podporu elektromotora, alebo pracuje v režime generátora na dobíjanie trakčnej batérie. A len vo výnimočných prípadoch prechádza hybridný systém do paralelného režimu: spaľovací motor je spojený s prednými hnacími kolesami pomocou spojky a jednostupňovej redukcie. Ak staršie hybridné verzie mohli mať trakčnú batériu s kapacitou 8,3 alebo 18,3 kWh, teraz sa základom stala možnosť  s kapacitou 18,3 kWh a za príplatok je ponúkaná 26,6 kWh batéria. Deklarovaný dojazd plug-in hybridov v elektrickom režime je 110, respektíve 150 km (podľa čínskeho cyklu CLTC). Výkonný hybrid s pohonom všetkých kolies s turbomotorom bol nateraz vyradený z ponuky, no neskôr sa vráti v upravenej podobe.

Vylepšený bol aj elektrický BYD Song Plus EV. Bol nainštalovaný nový, energeticky účinnejší elektromotor s výkonom 152 kW (204 k.) a krútiacim momentom 310 Nm (predtým to bolo 184 k a 280 Nm). Kapacita lítium-železo-fosfátovej batérie (LFP) sa príliš nezmenila (71,8 kWh namiesto 71,7 kWh), no deklarovaný dojazd na jedno nabitie sa zvýšil z 505 na 520 km v cykle CLTC. A navyše sa objavila špičková verzia s výkonnejším motorom 162 kW (218 k, 330 Nm) a batériou s kapacitou 87 kWh, s ktorou je možné prejsť až 605 km na jedno nabitie. Maximálna rýchlosť pre všetky hybridné a elektrické verzie je obmedzená na 175 km/h.

Predpredajové cenové rozpätie BYD Song Plus Champion Edition vo verzii EV má štyri úrovne výbavy s cenovým rozpätím 179 800 – 219 800 juanov (približne 23 491 – 28 717 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Čo sa týka verzie DM-i, tá je o niečo lacnejšia s cenovým rozpätím 169 800 – 199 800 juanov (22 184 26 104 eur). Pre porovnanie, vstupná úroveň BYD Song Plus EV Champion Edition je o 7 000 juanov (915 eur) lacnejšia ako starý model. Zdá sa však, že DM-i je o 25 000 juanov (3 266 eur) drahší. Tento citeľný nárast je spôsobený väčšou batériou.  

BYD Song Plus Champion Edition stalo veľmi zaujímavým vozidlom. Má atraktívny vzhľad, efektívnejšie pohonné jednotky a rozumné cenovky. Kedy model BYD Song Plus dorazí k slovenským zákazníkom sa naša vláda “odborníkov” odmieta vyjadriť. Nie je to asi jej priorita, na rozdiel od podpory rôznych nadácii pochybného “filantropa” spoza oceánu. Našťastie, toto ich konanie nemá žiadny vplyv na predajný úspech tohto modelu.

tento komfort za volantom BYD Song Plus si zatiaľ našinci neužijú

Zdroj: carnewschina, škoda, autoreview