CATL uvádza na trh nový skateboardový batériový podvozok Bedrock
Presne na Vianoce najväčší výrobca batérii pre EV na svete, spoločnosť CATL predstavila nový darček pre priaznivcov elektrických vozidiel. 24. decembra 2024 CATL oficiálne uviedla na trh svoj nový batériový skateboardový podvozok Bedrock (v preklade skalná základňa). Podporuje štvrtú generáciu technológie Cell-to-Chassis, kedy sú články integrované do podlahovej štruktúry vozidla čím sa obchádza montáž do samostatných modulov a blokov batérie, no čo je najdôležitejšie, poskytuje bezprecedentnú úroveň bezpečnosti, ktorá prevyšuje všetky súčasné štandardy.
Batéria v Bedrock je vyrobená pomocou technológie separácie plynov a elektriny a aktívnej izolácie článkov, ktoré sú tiež obrátené a uzavreté vo filme absorbujúcom energiu. Nechýba automatické vypnutie vysokonapäťového systému v prípade havárie, ako aj núdzový „reset“ elektriny a to všetko trvá len zlomok sekundy. Články nevybuchnú ani pri náraze, ani pri ohnutí pod uhlom 90 stupňov, ani pri pílení. Pri kolízii sa vysokonapäťový obvod preruší do 0,01 sekundy a zvyšková vysokonapäťová energia sa vybije do 0,2 sekundy, čím sa radikálne zníži riziko požiaru a výbuchu batérie.
Na dosiahnutie tohto cieľa je na batériovom podvozku integrovaný dizajn karosérie a batérie s viacerými blokovacími dráhami, ktoré pohlcujú energiu nárazu a znižujú rýchlosť vpádu telesa do podvozku. Oceľ lisovaná za tepla pri tlaku 2000 MPa a hliníková zliatina vyrábaná tlakovým liatím (600 MPa) sú navzájom tak prepojené a prispôsobené, aby sa zlepšila pasívna bezpečnosť celkovej konštrukcie batériového podvozka a karosérie.
Pre zaistenie bezpečnosti sa CATL sústredil na tri časti súvisiace s podvozkom: štrukturálne batériové články a vysokonapäťový systém. CATL prehrala video, ktoré demonštrovalo čelný náraz testovaného auta do steny v rýchlosti 120 km/h. Treba poznamenať, že v aktuálnom teste C-NCAP sa takáto kolízia uskutočňuje pri rýchlosti 56 km/h. To znamená, že čelná zrážka alebo kolízia pri rýchlosti 120 km/h zvýšila energiu kolízie 4,6-krát. Výsledok ukázal, že priestor pre cestujúcich zostal v prevažnej miere nepoškodený. Čo je možno ešte dôležitejšie, je fakt, že nedošlo ani k požiaru, ani k výbuchu batérii.
Na demonštráciu pevnosti platformy Bedrock vykonal CATL dva demonštračné nárazové testy, oba pri rýchlosti 120 km/h. Pri prvom nárazovom teste osobné auto na batériovej plošine Bedrock narazilo do steny a pri druhom, auto aj samotná skateboardová batériová plošina bez karosérie narazili do stĺpa. V oboch prípadoch nedošlo k požiaru, aj keď je jasné, že pre vodiča a cestujúcich by bol náraz v takejto rýchlosti s najväčšou pravdepodobnosťou smrteľný.
Bedrock je tiež OEM platforma, čiže CATL ju ponúkne každému a tvrdí, že je možné na nej vyvinúť nový model auta už za 12-18 mesiacov a vrátiť tak náklady na vývoj nového modelu auta už po výrobe 10 000 áut ročne. Prvým nositeľom platformy CATL bude jeden z nových modelov Avatr Technology , ktorej hlavným vlastníkom je Changan (40,99% akcií) a CATL je druhým najväčším akcionárom (14,1% akcií). Premiéra nového produktu Avatr na platforme Bedrock sa očakáva budúci rok.
Medzi ďalšie vlastnosti platformy Bedrock patrí možnosť ovládania riadenia a bŕzd pomocou elektrického vedenia (by wire), čo dáva výrobcovi áut určitú tvorivú slobodu pri vytváraní nadstavby karosérie . Na platforme Bedrock môže automobilka vyrábať autá rôznych typov, od športových vozidiel až po úžitkové dodávky. Elektronická architektúra platformy bola od začiatku navrhnutá pre prevádzku autopilota úrovne 4 podľa klasifikácie SAE. Odpruženie platformy je úplne nezávislé. Maximálny dojazd vozidla na jedno nabitie presiahne 1000 km.
Podvozok je kompatibilný s pokročilými systémami aktívnej bezpečnosti – vrátane autopilotov úrovne L3 a L4, trojmotorových elektromobilov a navyše je vybavený ovládaním bŕzd a riadením typu fly-by-wire. Batériový podvozok má „konštrukciu zameranú na batériu“, čo mu umožňuje integrovať sa so štvrtou generáciou batériovej technológie CTC (cell to chassis – batérii zabudovaných do podlahového roštu auta) od CATL. To pomáha s tuhosťou konštrukcie a môže znížiť hmotnosť a priestor batérií.
Z predchádzajúcich riadkov vidieť, že pokrok v oblasti batériových technológií napreduje vysokým tempom nielen v oblasti zvyšovania energetickej hustoty batériových článkov, či zvyšovania rýchlosti ich nabíjania, ale aj v oblasti zvyšovania ich bezpečnosti. Obrovské investície smerované do vývoja prinášajú efekt nielen pre výrobcov áut a batérii, ale aj pre zákazníkov. Je za tým hlavne cieľavedomá politika čínskej vlády výrazne smerovaná do podpory technického školstva, výskumných a vývojových centier, opatrení na zníženie emisii cestou masívnej výstavby jadrových elektrární, veterných a fotovoltických elektrární, masívnej plynofikácie energeticky náročného priemyslu a najmä propagácie a podpory nízkoemisnej a bezemisnej dopravy.
Na druhej strane, kam smeruje západoeurópska ekonomika vidíme aj na fakte “slávnostného” vypnutia poslednej jadrovej elektrárne v Nemecku. Ďalším klincom do pomyslenej rakvy európskej prosperity a jej postupnej deindustrializácie, bude aj vypnutie “škodlivého ruského plynu” tečúceho cez plynovod na Slovensku! Dá sa aj tak! Ale ale kam?
Zdroje: kolesa