CATL uvádza super hybridnú batériu Freevoy so sodíkovo-iónovou technológiou
Spoločnosť CATL uviedla v Pekingu na trh batériu Freevoy, ktorá je určená pre plug-in hybridné vozidlá (PHEV). Podporuje nabíjanie rýchlosťou 4C, poskytuje dojazd viac ako 400 km a zážitok z jazdy podobný batériovým elektrickým vozidlám (BEV).
PHEV sa v minulom roku stali v Číne veľmi populárnymi, pričom spoločnosť Li Auto má na tom asi najväčšiu zásluhu. Až donedávna jej modelový rad vozidiel pozostával iba z vozidiel s motorovým predlžovačom dojazdu (EREV – variant PHEV). Najväčší výrobca elektrifikovaných vozidiel na svete – spoločnosť BYD asi pozorne sleduje trendy, keďže podiel PHEV na jeho celkových predajoch v posledných mesiacoch výrazne vzrástol. Najväčší výrobca batérii pre elektrické vozidlá na svete, spoločnosť CATL, sa chce zúčastniť na tejto vlne popularity PHEV v Číne a jej nová batéria Freevoy Super Hybrid ponúkne zážitok z jazdy aj pre PHEV a EREV podobný tomu, aký ponúka plne elektrické vozidlo.
„Len s 10 minútami nabíjania môžete dosiahnuť dojazd viac ako 280 km a to vďaka jeho schopnostiam 4C nabíjania, čo efektívne rieši obavy z pomalého nabíjania. Okrem toho, batéria zaisťuje spoľahlivý výkon aj v chladných podmienkach – teda sú ideálne pre severské regióny, kde môže chladné počasie často brániť vysokému nabíjaciemu výkonu,“ oznámila spoločnosť CATL.
Nová batéria Freevoy od CATL obsahuje „ochrannú nanometrovú vrstvu“ a využíva technológiu vysokoaktívnych častíc v excitovanom stave v materiáli katódy, čím podporuje viacúrovňové riadenie výkonu. Batéria tiež obsahuje sodíkovo-iónovú technológiu, ktorá umožňuje vybíjanie pri extrémne nízkych teplotách až do -40 °C a nabíjanie pri nízkych teplotách až -30 °C. Pre svoju bezpečnosť batéria využíva technológiu NP2.0, ktorá zahŕňa aktívnu izoláciu dymu a vysokotlakový systém. To znižuje chybovosť na úroveň PPB (miera chybovosti na úrovni PPB znamená, že na každú miliardu vyrobených buniek alebo komponentov je chybných len niekoľko).
Elektrické vozidlo s predĺženým dojazdom (EREV) je typ PHEV, v ktorom spaľovací motor funguje ako predlžovač dojazdu. Spaľovací motor nie je spojený s kolesami a iba dobíja batériu alebo pomáha elektromotoru.
Koeficient C označuje, ako rýchlo sa batéria nabije alebo vybije. Napríklad : rýchlosť 1C znamená, že batériu je možné plne nabiť z 0 na 100 % za jednu hodinu. Analogicky, rýchlosť 4C znamená, že batériu je možné úplne nabiť štyrikrát za hodinu alebo plne nabiť už za 15 minút.
V roku 2024 (január – september) bol domáci predaj PHEV v Číne 3 milióny vozidiel, čo je o 80 % viac ako v minulom roku. Na porovnanie- predaj BEV v tomto období dosiahol objem 4,1 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast len o 18 %, ale v absolútnych číslach, je to výrazne väčší predaj ako u PHEV.
EREV vozidlá Avatr 07 a Neta L sa stali prvými elektromobilmi, ktoré prijali batériu Freevoy od CATL , určenú pre plug-in hybridné vozidlá (PHEV). Využili batériu Freevoy s obsahom sodíkových iónov ešte pred jej oficiálnym uvedením na trh. Avatr 07 bol uvedený na trh v Číne 26. septembra 2024 s cenovým rozpätím medzi 219 900 – 289 900 juanov (28 522– 37 601 eur). Variant EREV tohto crossoveru má LFP batériu s kapacitou 39,05 kWh zabezpečujúcu 230 km výhradne elektrického dojazdu (CLTC). Zmiešaný dojazd aj s použitím spaľovacieho motora dosahuje 1 152 km. Táto batéria sa nabije z 30 na 80 % za 15 minút.
Neta L EREV s batériou Freevoy vstúpil na čínsky trh 2. augusta za 154 800 – 189 300 jüanov ( približne 20 078– 24 553 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Podľa oznámenia, zatiaľ iba najvyššia výbava Neta L bude používať batérie Freevoy. Ide o batériu typu NMC s kapacitou 43,9 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 310 km s využitím výhradne elektrického pohonu (CLTC). Kombinovaný dojazd Neta L aj s použitím spaľovacieho motora dosahuje 1 160 km. Batériu je možné nabiť z 30 na 80 % za 19 minút.
Z týchto oznámení môžeme vidieť, že batéria Freevoy od CATL môže používať rôzne chemické varianty (NMC aj LFP). Prijíma tiež ochrannú nanometrovú vrstvu a využíva technológiu vysokoaktívnych častíc v excitovanom stave. Batéria Freevoy využíva technológiu NP2.0 s aktívnou izoláciou dymu. Hlavnou vlastnosťou tejto batérie je integrácia sodíkovo-iónovej technológie, ktorá umožňuje vybíjanie batérie pri -40°C a nabíjanie pri -30°C.
Avatr a Neta sú dvaja čínski výrobcovia NEV, ktorí majú úzke vzťahy s najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily CATL. Značka Avatr je spoločný projekt spoločností Changan, Huawei a CATL. Elektrická značka Hozon Neta podpísala s CATL desaťročnú komplexnú partnerskú zmluvu v máji tohto roku. To je dôvod, prečo dostali batériu Freevoy tak skoro.
Značky ako Li Auto, Avatr, Deepal, Changan a Neta sa už rozhodli použiť vo svojich modeloch batériu Freevoy, tvrdí CATL. Výrobcovia automobilov ako Chery, SAIC a Geely ju tiež prijmú do svojej zostavy PHEV a EREV, takže sa očakáva, že do roku 2025 bude batéria Freevoy súčasťou 30 modelov.
Zdroj: carnewschina