CATL uvádza super hybridnú batériu Freevoy so sodíkovo-iónovou technológiou

Spoločnosť CATL uviedla v Pekingu na trh batériu Freevoy, ktorá je určená pre plug-in hybridné vozidlá (PHEV). Podporuje nabíjanie rýchlosťou 4C, poskytuje dojazd viac ako 400 km a zážitok z jazdy podobný batériovým elektrickým vozidlám (BEV).

PHEV sa v minulom roku stali v Číne veľmi populárnymi, pričom spoločnosť Li Auto má na tom asi najväčšiu zásluhu. Až donedávna jej modelový rad vozidiel pozostával  iba z vozidiel s motorovým predlžovačom dojazdu (EREV – variant PHEV). Najväčší výrobca elektrifikovaných vozidiel na svete – spoločnosť BYD asi pozorne sleduje trendy, keďže podiel PHEV na jeho celkových predajoch v posledných mesiacoch výrazne vzrástol. Najväčší výrobca batérii pre elektrické vozidlá na svete, spoločnosť CATL,  sa chce zúčastniť na tejto vlne popularity PHEV v Číne a jej nová batéria Freevoy Super Hybrid ponúkne zážitok z jazdy aj pre PHEV a EREV podobný tomu, aký ponúka plne elektrické vozidlo.

Freevoy Super Hybridná batéria od CATL so sodíkovo-iónovou technológiou

„Len s 10 minútami nabíjania môžete dosiahnuť dojazd viac ako 280 km  a to vďaka jeho schopnostiam 4C nabíjania, čo efektívne rieši obavy z pomalého nabíjania. Okrem toho, batéria zaisťuje spoľahlivý výkon aj v chladných podmienkach – teda sú ideálne pre severské regióny, kde môže chladné počasie často brániť vysokému nabíjaciemu výkonu,“ oznámila spoločnosť CATL.

trhový podiel najväčších výrobcov batérii pre EV

Nová batéria Freevoy od CATL obsahuje „ochrannú nanometrovú vrstvu“ a využíva technológiu vysokoaktívnych častíc v excitovanom stave v materiáli katódy, čím podporuje viacúrovňové riadenie výkonu. Batéria tiež obsahuje sodíkovo-iónovú technológiu, ktorá umožňuje vybíjanie pri extrémne nízkych teplotách až do -40 °C a nabíjanie pri nízkych teplotách až -30 °C. Pre svoju  bezpečnosť batéria využíva technológiu NP2.0, ktorá zahŕňa aktívnu izoláciu dymu a vysokotlakový systém. To znižuje chybovosť na úroveň PPB (miera chybovosti na úrovni PPB znamená, že na každú miliardu vyrobených buniek alebo komponentov je chybných len niekoľko).

batériu Freevoy od CATL dostali ako prvé vozidlá Avatr 07 a Neta L

Elektrické vozidlo s predĺženým dojazdom (EREV) je typ PHEV, v ktorom spaľovací motor funguje ako predlžovač dojazdu. Spaľovací motor nie je spojený s kolesami a iba dobíja batériu alebo pomáha elektromotoru.

Koeficient C  označuje, ako rýchlo sa batéria nabije alebo vybije. Napríklad : rýchlosť 1C znamená, že batériu je možné plne nabiť z 0 na 100 % za jednu hodinu. Analogicky, rýchlosť 4C znamená, že batériu je možné úplne nabiť štyrikrát za hodinu alebo plne nabiť už za 15 minút.

V roku 2024 (január – september) bol domáci predaj PHEV v Číne 3 milióny vozidiel, čo je o 80 % viac ako v minulom roku. Na porovnanie- predaj BEV v tomto období dosiahol objem  4,1 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast len ​​o 18 %, ale v absolútnych číslach, je to výrazne väčší predaj ako u PHEV.

Picture background
Avatr 07

EREV vozidlá Avatr 07 a Neta L sa stali prvými elektromobilmi, ktoré prijali batériu Freevoy od CATL , určenú pre plug-in hybridné vozidlá (PHEV). Využili batériu Freevoy s obsahom sodíkových iónov ešte pred jej oficiálnym uvedením na trh. Avatr 07 bol uvedený na trh v Číne 26. septembra 2024 s cenovým rozpätím medzi 219 900 – 289 900 juanov (28 522– 37 601 eur). Variant EREV tohto crossoveru má LFP batériu s kapacitou 39,05 kWh zabezpečujúcu  230 km výhradne elektrického dojazdu (CLTC). Zmiešaný dojazd aj s použitím spaľovacieho motora dosahuje 1 152 km. Táto batéria sa nabije z 30 na 80 % za 15 minút.

Avatr 07 dostal sodíkovo-iónovú batériu

Neta L EREV s batériou Freevoy vstúpil na čínsky trh 2. augusta za 154 800 – 189 300 jüanov ( približne 20 078– 24 553 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Podľa oznámenia, zatiaľ iba najvyššia výbava Neta L bude používať batérie Freevoy. Ide o batériu typu  NMC s kapacitou 43,9 kWh, ktorá zabezpečí dojazd  310 km s využitím výhradne elektrického pohonu (CLTC). Kombinovaný dojazd Neta L aj s použitím spaľovacieho motora dosahuje 1 160 km. Batériu je možné nabiť z 30 na 80 % za 19 minút.

Neta L dostal tiež sodíkovo-iónovú batériu

Z týchto oznámení môžeme vidieť, že batéria Freevoy od CATL môže používať rôzne chemické varianty (NMC aj LFP). Prijíma tiež ochrannú nanometrovú  vrstvu a využíva technológiu vysokoaktívnych častíc v excitovanom stave. Batéria Freevoy využíva technológiu NP2.0 s aktívnou izoláciou dymu. Hlavnou vlastnosťou tejto batérie je integrácia sodíkovo-iónovej technológie, ktorá umožňuje vybíjanie batérie pri -40°C a nabíjanie pri -30°C.

Avatr a Neta sú dvaja čínski výrobcovia NEV, ktorí majú úzke vzťahy s najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily CATL. Značka Avatr je spoločný projekt spoločností Changan, Huawei a CATL. Elektrická značka Hozon  Neta podpísala s CATL desaťročnú komplexnú partnerskú zmluvu v máji tohto roku. To je dôvod, prečo dostali batériu Freevoy tak skoro.

Neta L

Značky ako Li Auto, Avatr, Deepal, Changan a Neta sa už rozhodli použiť vo svojich modeloch batériu Freevoy, tvrdí CATL. Výrobcovia automobilov ako Chery, SAIC a Geely ju tiež prijmú do svojej zostavy PHEV a EREV, takže sa očakáva, že do roku 2025 bude batéria Freevoy súčasťou 30 modelov.

Zdroj: carnewschina