Changan, Geely a Nio budú spolu rozvíjať službu rýchlej výmeny batérií
V posledných dňoch boli zverejnené dve správy, ktoré pre svet elektrických vozidiel môžu mať zásadný význam. Tri významné čínske spoločnosti, ktoré vyvíjajú, alebo už prevádzkujú stanice pre rýchle výmeny batérii sa spojili, aby znásobili svoje úsilia pri rozvoji týchto technológii.
Mnohí odporcovia elektrických áut s obľubou poukazujú na fakt, že kapacita batérie elektromobilov s časom klesá. Je to fakt, s ktorým ale každý majiteľ elektrického auta počíta. Navyše, pri správnom nabíjaní je pokles kapacity batérii elektromobilov pomerne malý a všetky významné automobilky bez zaváhania poskytujú 6, 7, 8 či viacročné záruky na udržanie predpísanej kapacity batérie. Vedia prečo. Veď už je niekoľko automobiliek, ktoré poskytujú doživotnú záruku na pohonný systém a trakčnú batériu elektromobilu. Je ale ešte jedna perspektívna cesta, ktorá výrazným spôsobom minimalizuje podobné obavy. Je to služba rýchlej výmeny batérie ( PSS z angl. Power Swap Stations) skratka SWAP , ktorá naberá čoraz väčšiu popularitu aj u tradične „prešpekulovaných“ čínskych vodičov.
Túto technológiu mohutne podporuje spoločnosť Nio, ale aj u nás prostredníctvom Volva prítomná Geely. Obe spoločnosti nezávisle na sebe vyvinuli životaschopnú technológiu rýchlej výmeny batérie pre elektrické vozidlá. Majiteľ elektromobilu teraz už nemusí mať obavu o životnosť, alebo pokles kapacity batérie jeho elektromobilu. Pri každej výmene batérie na SWAP stanici totiž dostane vždy inú plne nabitú a otestovanú batériu. Navyše, elektromobil sa kupuje bez batérie, ktorá je poskytovaná majiteľovi auta formou mesačného predplatného na určitý počet výmen batérie v SWAP staniciach. Cena elektromobilu bez batérie je približne o 1/3 nižšia, ako pri kúpe toho istého elektromobilu aj s batériou. Mesačné platby za službu výmeny batérie sú v Číne od 140 eur, v závislosti od jej kapacity a počtu predplatených výmen.
21. 11 .2023 podpisala spoločnosť Chongqing Changan Automobile dohodu na spolupráci so spoločnosťou Nio o rozvoji poskytovania služby rýchlej výmeny batérií v Číne. Obe spoločnosti budú presadzovať vytvorenie noriem pre batérie a pre službu rýchlej výmeny batérie. Podľa dohody podpísanej medzi dvoma stranami v Čchung-čchingu, sídle Changanu, budú spolupracovať aj v iných aspektoch. Slávnostný podpis sa konal v sídle Changanu. A zástupcami spoločností boli predseda Changanu pán Zhu Huarong a zakladateľ Nio William Li. Podpísali dohodu o obchodnej spolupráci pri výmene batérií na podporu zavedenia štandardov na výmenu batérií. Okrem toho budú tieto dve spoločnosti spoločne budovať a zdieľať sieť na rýchlu výmenu batérií. Budú podporovať výskum a vývoj technológii výmeny batérií a zavedú efektívny mechanizmus správy batérie. V súčasnosti má Nio v Číne 2 163 staníc na výmenu batérií (známych aj ako Power Swap Stations, PSS). A sieť PSS rýchlo rastie . Spolupráca s Changanom určite posilní pozíciu Nio. Zakladateľ spoločnosti Nio, pán William Li spomenul, že spoločnosť PSS bude otvorená aj pre iné značky. Prvou značkou sa stal Changan.
Geely Holding a Nio podpísali 29.11.2023 v Hangzhou dohodu o spolupráci v oblasti výmeny batérií. Geely už skôr oznámila, že do roku 2025 bude mať 5 000 staníc na výmenu batérií, keďže spoločnosť má dve podznačky vyrábajúce elektromobily s vymeniteľnými batériami. Podľa China Financial budú Geely a Nio spolupracovať na vývoji štandardov výmeny batérií, podpore technológie výmeny batérií a budovaní siete na výmenu batérií. Po tom, čo štátny Changan podpísal dohodu s Nio , Geely bude druhým partnerom Nio Power Swap Stations (PSS). Zhejiang Geely Holding Group Co., ako znie celý názov spoločnosti Geely, má v súčasnosti dve značky vyrábajúce elektromobily s funkciami výmeny batérií. Cao Cao Auto a Livan. Cao Cao je služba, ako je Uber a Cao Cao Auto vyrába autá pre svojich vodičov. Najnovším modelom je Cao Cao 60 , ktorý je medzi taxikármi veľmi obľúbený. Druhá značka s vymeniteľnými batériami je Livan, ktorá uviedla na trh Livan 7 v septembri s Lidarom a vymeniteľnou batériou za 117 700 – 173 700 juanov (15 027– 22 177 eur). Je to celosvetovo najlacnejšie elektrické osobné vozidlo vybavené Lidarom a tiež najlacnejšie vozidlo, ktoré podporuje výmenu batérií. Všetky výbavy a verzie Livan 7 podporujú službu rýchlej výmenu batérie. Livan je spoločný podnik medzi Geely a Lifan Technology.
Changan vlastní niekoľko značiek elektrifikovaných vozidiel PHEV, EREV a BEV ( v Číne NEV – new energy vehicle), ako napríklad Avatr , Qiyuan a Deepal. Spoločnosť Changan však stále zaostáva za najlepšími v objeme predaja elektrifikovaných vozidiel (NEV). V roku 2022 predal približne 270 000 PHEV, EREV a BEV. Výroba a predaj ale dobre napredujú, keď za deväť mesiacov roku 2023 predaj Changanu dosiahol už 306 682 kusov elektrifikovaných vozidiel.
Changan si uvedomil, že začať proces vývoja staníc na výmenu batérií od nuly je ťažké a riskantné. Preto majú záujem o spoluprácu s Nio ako poprednou firmou podnikajúcou v tejto oblasti. Zatiaľ neexistujú žiadne informácie o pripravovanom modeli Changan s vymeniteľnými batériami. Ale značky Avatr, Deepal a Qiyuan pravdepodobne dostanú modely s touto technológiou.
Geely Group je čínsky automobilový gigant vo vlastníctve ktorého je mnoho značiek vyrábajúcich elektrifikované vozidlá, ako Lynk&Co, Zeekr, Livan, Radar, Lotus, Polestar, Volvo a Smart. Okrem Lynk&Co a Volvo, ktoré stále vyrábajú aj vozidlá so spaľovacím motorom, všetky ostatné podznačky vyrábajú len elektrifikované vozidlá BEV a PHEV. Geely Holding tiež predáva autá pod značkou Geely Auto, ktorá je rozdelená do troch sérií: Star, Geometry a Galaxy. Automobilka Geely Holding predala v roku 2023 (január – október) viac ako 1,1 milióna áut, z toho takmer 350 tisíc NEV. 31 % všetkých áut dodaných Geely tvoria elektrické vozidlá.
Mnoho spoločností vyrábajúcich elektrifikované vozidlá v Číne začína rozvíjať svoju sieť na rýchlu výmenu batérií. U nás tiež prítomná spoločnosť SAIC ( na Slovensku predáva čoraz populárnejšie autá pod značkou MG) napríklad vyvíja vlastnú sieť staníc na rýchlu výmenu batérii pre značky MG, Rising a Maxus. To isté badať aj u elektrickej značky GAC Aion. Sieť staníc na výmenu batérií týchto značiek sa však rozvíja pomaly. Majú stanice iba v mestách prvej úrovne po celej Číne. Pre nich sa služba rýchlej výmeny batérie stáva viac PR prvkom.
10. mája podpísali Changan Automobile a Geely Holding rámcovú dohodu o strategickej spolupráci s cieľom propagovať čínske značky elektromobilov a zámorskú vývojovú spoluprácu v oblasti elektrických pohonných jednotiek a inteligencie vozidiel. V tlačovej správe sa uvádza, že „strategická spolupráca sa považuje za model aliancie medzi priemyselnými gigantmi“. Keďže Nio, Changan a Geely podpísali vzájomnú spoluprácu v minulom roku, takmer sa zdá, že v Číne sa formuje nový blok proti hegemónii BYD. A ktovie, možno s takým masívnym výkonom elektrických vozidiel, aký majú Geely a Changan, by sa hlavnou činnosťou spoločnosti Nio mohlo stať poskytnutie siete na výmenu batérií aj pre uvedené spoločnosti. A to už prichádzajú ďalší partneri.
Ku 29. novembru 2023 mala spoločnosť Nio 2 163 staníc na výmenu batérií a vykonala takmer 32 miliónov výmen batérií v Číne. V Európe Nio prevádzkuje približne 30 výmenníkových staníc batérii. Či bude podpis dohôd o spoločnom vývoji technológie rýchlej výmeny batérii významný míľnik v oblasti elektromobility ukáže čas, ale je to určite krok správnym smerom.
Zdroj: carnewschina