Chery Tiggo 3xe – ako začať masovú elektrifikáciu dopravy
Nedávno na jednom motoristickom portáli prebehla polemika o tom, či je lepší elektromobil Tesla S, alebo novinka z Nemecka – BMW iX. Argumenty v prospech lepších technických parametrov Tesly, neprevážili ani modernejšie dizajnérske črty novinky od tradičného nemeckého výrobcu áut. Údajné trojročné technologické zaostávanie BMW za američanom dalo tejto „ polemike“ povestný zlatý kliniec.
Mám iný názor. Elektromobilitu výrazne neposunú dopredu ani Tesla, ani BMW. Nie preto, že by to boli zlé autá. Naopak, obe značky predstavujú technologickú špičku v tomto segmente. Ale pri všetkej úcte k obom, pre ich cenu nikdy tieto autá nebudú masové, aj keď sa budú vyrábať v státisícových sériách. Pre radikálne zníženie uhlíkovej stopy produkovanej v doprave svet potrebuje dostupné, technicky použiteľné elektromobily na každodenné používanie so zacielením na situáciu v súčasných prehustených megapolisoch. Na to aby sa radikálne zmenila štruktúra dopravných prostriedkov na cestách, bude treba masovo vyrábať menšie a jednoduchšie elektrické autá! Príspevok správnym smerom vniesla svojim produktom Tiggo 3xe aj spoločnosť Chery z Číny.
Chery má skúsenosti s výrobou elektrických automobilov. Prvé elektromobily značky sa objavili v roku 2010, pár mesiacov pred začiatkom predaja modelu Nissan Leaf I a dva roky pred vstupom na trh modelu Tesla Model S. Čínsky výrobca však dlho produkoval mimoriadne kompaktné mestské elektromobily. Mali o niečo väčšiu batériu ako iPad a skutočný dojazd sotva presiahla pár desiatok kilometrov.
Chery sa rozhodla v roku 2018 vyskúšať šťastie v triede „dospelých“ elektromobilov, pričom pod kapotu kompaktného SUV Tiggo 2 vložila elektromotor a veľkú batériu. Vozidlo sa v Číne predáva pod názvom Tiggo 3xe . K dispozícii sú dve verzie: Tiggo 3xe 400 s 49 kWh batériou (dojazd 350 km podľa cyklu NEDC ) a Tiggo 3xe 480 s trakčnou batériou o kapacite 54 kWh (dojazd 401 km).
Technické charakteristiky
Celková dĺžka vozidla je 4200 mm, šírka 1760 mm a výška 1570 mm. Tiggo 3xe je rovnako ako Tiggo 2 krížencom terénneho hatchbacku a crossoveru. Je väčší ako Renault Sandero Stepway, ale kompaktnejší ako Renault Kaptur. Po nainštalovaní veľkej batérie pod dno sa svetlá výška vozidla mierne znížila (je 150 mm).
Crossover bude ponúkaný v dvoch verziách, ktoré sa líšia kapacitou lítium-iónovej batérie. Základné Tiggo 3xe 400 má 49 kWh batériu, čo by malo podľa NEDC cyklu vystačiť na 351 km. Tiggo 3xe 480 je vybavený batériou s kapacitou 54,3 kWh ktorá má rovnakú veľkosť ako menšia verzia. V cykle NEDC najazdí tento elektromobil 401 km a pri jazde konštantnou rýchlosťou 60 km / h sľubujú Číňania viac ako 500 km. Obe verzie majú rovnaký elektrický motor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 276 Nm , ktorý poháňa predné kolesá a umožňuje autu dosiahnuť rýchlosť 151 km/h ( elektronicky obmedzenú). Na stovku zrýchľuje za 9 sekúnd.
Interiér
Elektrický model Chery má manuálnu klimatizáciu a analógovú palubnú dosku. Automatický režim elektricky ovládaných okien slúži iba na spúšťanie. V stredovej konzole sa nachádzajú dva vzduchové kanály, multimediálna obrazovka a ovládanie klimatizácie. Nižšie je výklenok na uloženie malých predmetov. K dispozícii je výstup USB. Na jednej strane je tento štýl interiérov automobilov už dávno zastaraný, na druhej sa zdá, že všetko je tam, kde to má byť.
Druhý rad sedadiel nedopraje veľa priestoru na nohy. Nie je tu ani napríklad sklopná lakťová opierka, alebo samostatné USB výstupy. Ak je to potrebné pohovka sa dá sklopiť, čím sa zvýši objem skromného kufra.
Na prístrojovej doske sú dve analógové stupnice: rýchlomer a percentuálny podiel energie spotrebovávanej (alebo získavanej z rekuperačného brzdenia) v danom okamihu. Obrazovka v strede je pomerne informatívna, zobrazuje jazdný režim a indikátor dojazdu. Pre zaujímavosť, displej zobrazuje aj hodnotu otáčok motora! K rekuperácii energie dôjde okamžite po uvoľnení plynového pedála. Po stlačení brzdy auto najskôr zabrzdí elektromotorom a až potom sa aktivuje brzdový systém.
Displej multimediálneho systému má uhlopriečku 8 palcov. Obraz je vcelku kvalitný a primitívnosť štandardného menu zábavného komplexu plne kompenzuje oficiálnu podporu pre Apple Carplay a Android Auto.
Cena
Podľa cenníka stojí elektrické Tiggo v Číne od 25-tisíc dolárov a verzia „long-range“ sa odhaduje na 28-tisíc, avšak pri zohľadnení štátnych a mestských dotácií sú ceny oveľa zaujímavejšie: od 14 200 dolárov za „základ“ a od 14 900 za úpravu s výkonnejšou batériou. Aj keď je benzínové SUV stále oveľa lacnejšie: od 7 900 do desaťtisíc dolárov, na elektromobil je to veľmi zaujímavá cena.
Zdroj: