Chery uvádza na trh ultrarýchle nabíjanie batérií rýchlosťou 6C
Spoločnosť Chery 18. októbra 2024 oznámila, že v roku 2026 uvedie na trh batériu s tuhým elektrolytom. Oznámenie zaznelo na konferencii Chery Global Innovation Conference. Už v tomto roku spoločnosť plánuje zvýšiť energetickú hustotu batérií na 400 Wh/kg a v roku 2025 túto hustotu zvýšiť na 600 Wh/kg. Prvé použitie batérii s tuhým elektrolytom bude v automobiloch v roku 2026. Po spustení sériovej výroby takýchto batérií bude možné povedať, že elektromobily budú schopné prejsť až 1 500 kilometrov na ich jedno plné nabitie, čo by mohlo radikálne zmeniť situáciu na trhu a viesť k masívnemu prechodu na široké využitie elektromobilov.
Aj iné spoločnosti pracujú na vývoji týchto batérii. Zatiaľ sa k nim asi najviac priblížili Nio a WeLion. Tieto spoločnosti spolupracovali na vývoji polotuhej batérie, ktorá sa už používa na elektromobiloch Nio. Treba poznamenať, že aj spoločný podnik SAIC- General Motors tiež nedávno oznámil vývoj 6C batérie , ktoré sa budú používať od roku 2025.
Hlavnými výhodami polovodičových batérií sú odolnosť voči zmenám teploty, vznieteniu, rýchla doba nabíjania, vysoká hustota energie a zvýšená kapacita a teda aj dojazd elektromobilu. Táto batéria je však z technického hľadiska veľmi zložitá. To je dôvod, prečo Chery pritiahla záujem, pretože spoločnosť sa chystá urobiť z batérií s tuhým elektrolytom hlavný smer ich vývoja.
Na podujatí Chery Global Innovation Conference boli oznámené troch série batérií pod značkou Kunpeng, konkrétne štvorcovej lítium-železitej fosfátovej (LFP), štvorcovej trojzložkovej (NMC) a veľkej valcovej trojzložkovej batérie (NMC). Všetky tri série batérii možno nabíjať až do rýchlosti 6C:
- Štvorcové lítium-železofosfátové batérie (LFP) majú energetickú hustotu 120 – 160 Wh/kg a sú určené pre EV s dojazdom 200 – 600 km a pre PHEV a EREV s výhradne elektrickým dojazdom 100 – 200 km. Môžu podporovať nabíjanie 1C- 6C a môžu sa používať pri okolitej teplote medzi -30 °C až 65 °C.
- Štvorcové ternárne batérie (NMC) sú určené pre elektrické vozidlá (BEV) s dojazdom 600 – 800 km a vozidlá PHEV a EREV s výhradne elektrickým dojazdom 150 – 300 km. Hustota energie v batérii je 140-200 Wh/kg. Batérie samôžu používať pri teplotách -40 °C až +65 °C a môže podporovať nabíjanie rýchlosťami 2C- 6C.
- Napokon, veľká valcová séria batérii je určená pre EV s dojazdom 700 – 1 200 km a PHEV a EREV s výhradne elektrickým dojazdom 150 – 300 km. Opäť podporuje nabíjanie rýchlosťami 2C- 6C.
Očakáva sa, že konečná verzia batérií s tuhým elektrolytom od Chery bude uvedená v roku 2026. Dostane energetickú hustotu 600 Wh/kg. Pre porovnanie, hustota energie batérie Zeekru 001 je v súčasnosti 255 Wh/kg. Takáto vysoká „koncentrácia energie“ umožní elektromobilu prejsť 1 500 km na jej jedno plné nabitie.
Poznámka: Koeficient C znamená rýchlosť nabíjania, ktorá sa vypočítava vydelením nabíjacieho prúdu (A) menovitou kapacitou batérie (Ah). Čím vyššia je rýchlosť nabíjania, tým rýchlejšie je možné batériu nabiť alebo vybiť. Chery tvrdí, že jej 6C batérie môžu pridať ekvivalentný dojazd 400 km za 5 minút nabíjania. Inými slovami: Elektromobilu umožní prijať prúd s výkonom, ktorý je šesťkrát vyšší ako kapacita batérie. Napríklad, trakčnú batériu s kapacitou 100 kWh je teda možné nabíjať prúdom 600 kW .
Zdroj: carnewschina