Batéria od BYD – Blade Battery, ako nový etalón bezpečnosti
Čínska automobilka BYD, jeden z najväčších výrobcov elektrických dopravných prostriedkov na svetovom trhu, predstavila svoj nový, ako to opísali, revolučný typ lítium-železo-fosfátovej batérie na základe čepeľových energetických prvkov (Blade batériu). Po absolvovaní ďalších etáp vývoja, prísnych testov na životnosť a bezpečnosť, spoločnosť uviedla túto batériu do sériovej výroby a okamžite predstavila aj niekoľko nových modelov elektrických vozidiel základom ktorých bude nová čepeľová batéria (Blade).
Ako vieme, jednou z kľúčových charakteristík každej lítiovej batérie je jej mechanická integrita, porušenie ktorej môže viesť k vzniku požiaru. Pre nové čepeľové batérie to už nie je problém. Ako tvrdia vývojári BYD, boli schopní urobiť ohňovzdornú batériu. Prísne testy na mechanické poškodenie s jej prerazením ukázalo, že povrchová teplota batérie bola v rozsahu 30-60 °C a ani dym, ani oheň neboli pritom pozorované. Batéria prešla aj test na nabíjanie v núdzovom režime až na úroveň 260% nominálneho prúdu, pričom toto situácia neviedla k vzniku ohňa, alebo výbuchu batérie. Dosiahnutie týchto parametrov bezpečnosti robí elektrické vozidlá takmer najbezpečnejším dopravným prostriedkom, prinajmenšom aspoň v oblasti odolnosti proti výbuchu a požiaru z dôvodov vnútorného zloženia batérie, alebo jej vystavenia vonkajším vplyvom.
Jedna z etáp testovania nového akumulátora vybaveného novými čepeľovými ( Blade) prvkami, bol test na mechanické vplyvy. V tejto forme snáď žiaden výrobca batérii na svete nerobil podobné testy. Po batériovom bloku prešiel 46-tonový vyklápač. Batéria Blade zvládla tento test bez úniku, bez deformácie a dymu. Vyšla z testu úplne nedotknutá a pripravená na použitie v elektrickom vozidle. Výsledky testov v takýchto mimoriadne ťažkých skúšobných podmienkach sú dostatočné na preukázanie vynikajúcich charakteristík Blade batérie z hľadiska bezpečnosti a pevnosti.
Vynikajúci výkon a životnosť
Jedna z najdôležitejších otázok týkajúcich sa elektrických vozidiel je životnosť trakčnej batérie. Batéria Blade od BYD má na elektrickom vozidle životnosť 1,2 milióna kilometrov, alebo 3000 cyklov nabíjania / vybíjania ( pri každodennom nabíjaní elektromobilu – čo je v reálnych podmienkach veľmi málo pravdepodobné – by to bolo takmer 10 rokov prevádzky). Ak berieme za priemernú vzdialenosť prejdenú autom vo výške 30 000 km ročne, potom by Blade batéria mala stačiť na 40 rokov prevádzky. Ihneď sa tu z úsmevom rozpamätáme na predpovede skeptikov ohľadom elektrických vozidiel, že ich vlastníci budú musieť často meniť batériu.
Zdá sa, že všetko bude úplne naopak. Asi bude potrebné štyrikrát vymeniť auto, kým sa pokazí batéria. V každom prípade, životnosť moderných elektrických batérií je taká, že šofér elektrického auta môže pokojne jazdiť a nemyslieť na batériu, pretože oveľa skôr ako sa zničí batéria, si bude chcieť kúpiť nový model auta. No, a batéria predchádzajúceho elektrického auta môže pokojne slúžiť ako zdroj energie aj v novom aute, alebo ak už bude morálne ( kapacitou) zastaraná, môže doslúžiť napríklad ako úložná batéria k fotovoltaickému systému vo vašom dome, alebo na chalupe. Jej veľká kapacita určite nájde uplatnenie.
BYD tiež tvrdí, že elektrické vozidlá vybavené novou batériou Blade budú mať dojazd viac ako 500 km.
V súčasnosti už prebieha výroba Blade batérii na továrni BYD v Chongqing s výrobnou kapacitou 20 GWh ročne.
Medzitým sa batérie Blade už stali základom pre nový rad elektrických vozidiel z dielne BYD.
Zdroj: yandex