Čínske autá predstavovali 67 % celosvetového predaja NEV od 01 do 08 2024
Popri technických informáciách nezaškodí občas aj trocha štatistiky. Zvlášť, keď v tzv. mainstreemových médiách“ téma ekonomických úspechov mimoeurópskych krajín takmer neexistuje. Pozrime sa bližšie na údaje predajov elektrifikovaných áut vo svete, ale aj na najväčšom trhu – v Čínskej ľudovej republike.
Za prvých osem mesiacov roku 2024 bol celosvetový predaj automobilov na úrovni 58,24 milióna kusov; konkrétne predaj nových energetických vozidiel (NEV – čínsky výraz pre nabíjateľné hybridné elektrické vozidlá (PHEV, EREV) a batériové elektromobily (BEV)) bol 9,39 milióna kusov, čo predstavuje 16,1 % z celkového predaja všetkých vozidiel. Keď to zhrnieme ďalej, čisto elektrické vozidlá predstavovali 10,4 %, zatiaľ čo plug-in hybridné vozidlá predstavovali 5,7 % a hybridné vozidlá mali 5,6 % podiel na trhu. Počas tohto obdobia tvoril čínsky predaj NEV 67 % podiel celosvetového predaja, z čoho júl až august predstavoval až 73 %. Na trhu čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov sa podiel Číny ustálil na úrovni 62 % a 77 %.
Podiel výrobcov na trhu čistých elektrických vozidiel (BEV)
Čo sa týka celosvetového podielu na čisto elektrických vozidlách (BEV), podiel Číny bol v rokoch 2017 – 2018 približne 60 %, v rokoch 2019 – 2020 mierne klesol, v roku 2020 bol podiel 48 %, v roku 2022 sa vrátil na 65 % a v roku 2023 dosiahol 62 %. Za prvých osem mesiacov roku 2024 sa podarilo čínskym výrobcom udržať 62 % podiel na celosvetových predajoch.
Automobilka | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 1. štvrťrok 2024 | 2. štvrťrok 2024 | 3. štvrťrok 2024 |
BYD | 9,9 % | 6,6 % | 7,1 % | 12,1 % | 16,9 % | 16,9 % | 18,5 % | 18,5 % |
Tesla | 20,1 % | 23,1 % | 23,0 % | 20,2 % | 21,3 % | 23,4 % | 18,7 % | 18,4 % |
Geely | 3,6 % | 2,0 % | 2,4 % | 5,0 % | 5,6 % | 7,4 % | 7,4 % | 8,9 % |
Volkswagen | 4,1 % | 10,5 % | 8,5 % | 5,2 % | 7,4 % | 6,6 % | 6,9 % | 6,5 % |
SAIC | 8,2 % | 12,9 % | 14,6 % | 13,3 % | 9,2 % | 6,1 % | 6,5 % | 5,5 % |
GAC | 2,8 % | 3,1 % | 2,7 % | 4,0 % | 5,1 % | 2,6 % | 3,2 % | 3,7 % |
Nio | 1,4 % | 2,2 % | 2,0 % | 0,0 % | 1,7 % | 1,5 % | 2,3 % | 2,5 % |
Changan | 1,9 % | 0,9 % | 1,7 % | 2,7 % | 2,2 % | 3,1 % | 2,9 % | 2,3 % |
Chery | 3,1 % | 2,2 % | 2,2 % | 2,9 % | 1,3 % | 1,7 % | 2,8 % | 2,2 % |
Skokový motor | – | 0,6 % | 1,0 % | 1,5 % | 1,1 % | 1,2 % | 1,6 % | 2,2 % |
FAW | 1,4 % | 0,4 % | 0,8 % | 1,9 % | 1,1 % | 1,0 % | 1,6 % | 1,8 % |
Podiel čínskych automobiliek na svetovom trhu čistých elektrických vozidiel-BEV
Pokiaľ sa pozrieme na podiel čínskych automobiliek na svetovom trhu s BEV, potom vidíme, že podiel BYD vo všeobecnosti naďalej rastie. Od roku 2017 do roku 2021 zostala celková úroveň podielu BYD nad 7 %, potom vzrástla na 12 % v roku 2022, 17 % v roku 2023 a 18,5 % v roku 2024. Okrem toho podiel Geely vzrástol zo 4 % v roku 2019 na 8 % v roku 2024.
Podiely krajín na globálnom trhu plug-in hybridov (PHEV a EREV)
Krajina | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 1. štvrťrok 2024 | 2. štvrťrok 2024 | 3. štvrťrok 2024 |
Čína | 41,9 % | 24,6 % | 32,3 % | 55,5 % | 68,9 % | 69,3 % | 77,5 % | 82,8 % |
Nemecko | 9,2 % | 25,6 % | 18 % | 13,2 % | 4,4 % | 4,0 % | 3,1 % | 2,6 % |
Japonsko | 3,0 % | 1,3 % | 1,3 % | 1,4 % | 1,3 % | 1,9 % | 1,1 % | 1,1 % |
Podiel Číny, Nemecka a Japonska na globálnom trhu plug-in hybridov
Čo sa týka globálneho trhu plug-in hybridov (PHEV a EREV), podiel Číny sa v rokoch 2017 – 2018 pohyboval od 30 % do 50 % a v roku 2020 klesol na 25 %. V roku 2021 bol podiel Číny na globálnych plug-in hybridoch 32 % a vzrástol na 56 %. v roku 2022 a 69 % v roku 2023. Od januára do augusta 2024 podiel Číny vzrástol na 77 %, z toho v druhom štvrťroku dosiahol až 78 % celosvetových predajov.
Podiely krajín na trhu Hybridných vozidiel (HEV)
Krajina | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 1. štvrťrok 2024 | 2. štvrťrok 2024 | 3. štvrťrok 2024 |
Čína | 11,9 % | 16,5 % | 19,4 % | 22,5 % | 17,5 % | 13,6 % | 16,2 % | 18,2 % |
Nemecko | 2,1 % | 2,5 % | 2,5 % | 3,1 % | 2,6 % | 2,6 % | 3,2 % | 3,6 % |
Južná Kórea | 4,0 % | 5,6 % | 4,9 % | 5,5 % | 6,3 % | 6,9 % | 6,6 % | 3,4 % |
Japonsko | 44,3 % | 36,7 % | 27,3 % | 24,9 % | 26,0 % | 27,4 % | 21,4 % | 23,7 % |
Podiel Číny na hybridnom trhu od roku 2019 do roku 2022 stúpal, potom v roku 2023 klesal a v treťom štvrťroku 2024 opäť vzrástol.
Globálna miera prieniku nových energetických vozidiel
Globálna miera penetrácie nových vozidiel vo všeobecnosti vykazuje rýchly vzostupný trend, v roku 2022 dosahuje 13 %, v roku 2023 16 % a začiatkom roku 2024 je nízka, pričom iba 15 % v prvom štvrťroku, 18,5 % v druhom štvrťroku a 16,9 % v prvej polovici roka. Za prvých osem mesiacov roku 2024 dosiahla miera penetrácie NEV Číny 36,4 %, Nemecko 16 %, Nórsko 60,6 %, Spojené štáty iba 9 % a Japonsko iba 3 %.
Rovnako zaujímavo sa vyvíja situácia s predajom elektrifikovaných áut v Číne. Podiel elektromobilov na celkovom predaji áut v Číne už presahuje 50 %. V období od 1. do 14. apríla 2024 sa prepísala história keď predaj nových elektrifikovaných vozidiel (NEV – nové energetické vozidlá) prekročil v Číne polovicu všetkých predajov áut.
Čísla z CAAM (Čínska asociácia výrobcov automobilov) ukazujú, že maloobchodné predaje v tomto období klesli na 516 000 vozidiel, čo je o 11 % menej medziročne a o 3 % menej medzimesačne, čo nie sú práve najlepšie čísla. Avšak z celkovo predaných 516 000 vozidiel bolo až 260 000 s elektrickou pohonnou jednotkou pod kapotou (NEV), čo predstavuje medziročný nárast o 32 % a medzimesačný nárast o 2 %. Podiel NEV na celkovom predaji vozidiel tak predstavuje 50,39 %.
Predtým Economist Intelligence Unit predpovedala, že NEV nebudú tvoriť viac ako polovicu predajov do roku 2028. Navyše, Čínska federácia osobných automobilov predpovedá na rok 2024 len 40% mieru penetrácie nových elektrifikovaných áut na trhu. Na základe tejto predpovede by sa predaje NEV mohli tento rok pohybovať okolo 12 miliónov.
Je zrejmé, že toto je len výsledok za dva týždne v roku, ale existujú náznaky, že tento výsledok sa predĺži aj na zvyšok roka. Minulý mesiac Wang Chuanfu, generálny riaditeľ spoločnosti BYD, predpovedal, že tento výsledok sa dosiahne v priebehu nasledujúcich troch mesiacov.
Okrem toho veľkoobchodné predaje podporujú tento trend s 50,19 % mierou penetrácie NEV. Počas tohto obdobia bol veľkoobchodný predaj 534 000 áut, čo je medziročný nárast o 13 %, ale medzimesačný pokles o 9 %. Podiel NEV na celkových veľkoobchodných predajoch bol 268 000 elektrifikovaných vozidiel z celkového počtu, čo predstavuje medziročný nárast o 43 % a medzimesačný nárast o 8 %.
V tejto súvislosti zároveň dochádza k poklesu predaja automobilov so spaľovacím motorom, čo pociťujú najmä spoločné podniky v Číne. Minulý rok klesol predaj SAIC GM o 14,5 %, GAC Honda o 13,7 % a SAIC Volkswagen o 8 %. Údaje z marca ukazujú, že autá so spaľovacím motorom, ktoré boli v minulosti šampiónmi v predaji, mali rýchlo klesajúci predaj s výsledkami ako napr. Toyota Camry – pokles o 59,2 % a VW Lavida – pokles o 36,4 %.
Zdroj: carnewschina