Čínski výrobcovia EV navrhli clo vo výške 25 % na európske autá so spaľovacím motorom
Nebolo treba ani dlho čakať a odpoveď na rozhodnutie EÚ o zavedení doplnkových ciel na čínske elektrické autá už prišla. Čínski výrobcovia elektrických vozidiel (EV) požadujú zavedenie cla vo výške 25 % na veľké európske autá so spaľovacími motormi (ICE), uvádza sa v správe štátneho média CCTV. Tento návrh reaguje na rozhodnutie Európskej únie zvýšiť dovozné clá na elektromobily vyrobené v Číne až o 38,1 %.
Žiadosť bola podaná počas utorkového stretnutia za zatvorenými dverami v Pekingu medzi čínskym ministerstvom obchodu a zástupcami šiestich európskych a štyroch čínskych výrobcov automobilov, ako aj rôznych priemyselných a výskumných organizácii, uviedla CCTV. V roku 2023 bolo do Číny dovezených približne 250 000 áut ICE s motormi 2,5 litra a viac.
EÚ minulý týždeň oznámila, že po vyšetrovaní plánuje zvýšiť clá na čínske elektromobily. Najviac postihnutá je štátna automobilka SAIC Motor (predtým Shanghai Automotive), ktorú zasiahli kombinované clá vo výške 48,1 %. Automobilke SAIC patria značky elektrických vozidiel ako MG a IM. MG bol v máji najpredávanejšou čínskou značkou elektromobilov v Nemecku .
Počas stretnutia čínsky obchodný zástupca tiež obvinil EÚ, že využíva vyšetrovanie ako zámienku na privlastnenie si obchodných tajomstiev od čínskych výrobcov elektrických vozidiel.
Návrh na zvýšenie dočasného dovozného cla na autá s motorom väčším ako 2,5 litra bol pôvodne navrhnutý v májovom článku štátom kontrolovaného Global Times, ktorý predchádzal vyšetrovaniu EÚ.
Cieľom nových taríf je podľa Európskej komisie (EK) zabezpečiť spravodlivú hospodársku súťaž. Číňania zvýšili svoj podiel na trhu EV v EÚ na 8,2 % v roku 2023, čo je nárast z 0,5 % v roku 2019. Na lokálnu výstavbu v Európe sa pripravovali už dlho.
BYD stavia automobilku v Maďarsku, v Szegede, ktorá by mala začať vyrábať v roku 2025. Medzitým čínsky Leapmotor T03 v utorok zišiel z výrobnej linky v poľskom závode Stellantis. Automobilka Great Wall Motor (GWM) hľadá umiestnenie závodu na výrobu automobilov v Európe a bolo oznámené, že sa rozhoduje medzi Nemeckom, Českom, Poľskom a Maďarskom. Štátna spoločnosť Chery Auto ohlásila závod na výrobu automobilov v Barcelone v Španielsku, ktorý jej podľa spoločnosti pomôže zmierniť 31 % clá, ktorým čelí.
Napriek clám by niektorí čínski výrobcovia elektrických vozidiel, ako napríklad BYD, mohli absorbovať dodatočné náklady. Spoločnosť BYD bola podrobená dodatočným clám vo výške 17,4 %, čo je najnižšia sadzba spomedzi troch čínskych výrobcov kontrolovaných Európskou komisiou a nižšia ako priemer v odvetví 21 %. Tieto čísla sú nad rámec existujúcich 10 % dovozných ciel.
Nepochybne, rozhodnutie EÚ o doplnkových clách na čínske EV sa zapíše do dejín ako ďalšie pokračovanie nezmyslov typu “zákazu predaja krivých uhoriek” alebo “rovných banánov”. Žiaľ, keď si niekto dá tú prácu a sleduje intelektuálnu úroveň niektorých predstaviteľov EÚ, nezostáva nič iné než súhlasiť s vystúpením p. exministra Sulíka v predvolebnej televíznej debate, kde názorne ukázal, kam sa prepadla ekonomická sila EÚ za posledné roky. Nezmyselne uvalené clá na čínske EV určite neprinesú zvýšenie konkurencieschopnosti európskych výrobcov EV vo svetovom meradle, ale nanajvýš iba na čas “zabetónujú” súčasný neutešený stav.
Zdroj: carnewschina, rtvs