Čínsky CATL predstavil ultrarýchle nabíjanie batérie LFP – 400 km za 10 minút

CATL je podľa prieskumu SNE a na základe kapacity inštalácie batérií šesť rokov po sebe najvýznamnejším výrobcom batérií na svete. Je tiež zďaleka najväčším výrobcom batérií v Číne, s inštalovaným výkonom 13,5 GWh v júli, čím dobyl 40 % trhu. Sú lídrom v oblasti batérií NMC vyššej kategórie. V batériách typu LFP však nie sú číslo jedna. Batérie LFP majú nižšiu energetickú hustotu, ale oveľa lepšiu cenu a na výrobu nepotrebujú kobalt , nikel ani mangán. Preto mnohí výrobcovia elektrických vozidiel, vrátane spoločnosti Tesla, prechádzajú na batérie LFP vo svojich elektrických vozidlách strednej triedy.

16. augusta 2023 spoločnosť CATL, významný dodávateľ spoločnosti Tesla, predstavil lítium-železofosfátovú (LFP) batériu s názvom Shenxing, ktorej  sériová výroba sa spustí do konca roku 2023 a komerčne bude dostupná v prvom štvrťroku 2024.

LFP batéria Shenxing obsahuje novú grafitovú anódu, nové zloženie elektrolytu, tenší a bezpečnejší separátor a zabezpečí lepší transport iónov. Batéria má zníženú tvorbu tepla a je vybavená novým pokročilým systémom správy batérie (BMS). CATL tvrdí, že batéria Shenxing je vhodná pre akýkoľvek typ vozidla.

Batéria LFP umožní elektromobilom dojazd až 700 km. Celý názov batérie je Shenxing Superfast Charging Battery a podľa CATL sa dokáže nabiť vďaka ultrarýchlemu nabíjaniu za 10 minút až na 400 km dojazd. Je to prvá LFP batéria na svete, ktorá podporuje nabíjanie 4C.

Prvým výrobcom elektromobilov, ktorý použije túto novú batériu  bude Avatr , spoločný podnik CATL a Changan s účasťou Huawei.

„Dúfame, že vďaka vylepšenej technológii a zníženým nákladom sa batéria Shenxing stane štandardným produktom dostupným pre každé elektrické vozidlo,“ povedal počas konferencie Gao Han, CTO oddelenia EV CATL.

Na rozdiel od sodíkovo-iónových batérií, batérie LFP nemajú radi chladné prostredie. Spoločnosť CATL ale tvrdí, že tento problém vyriešili  s batériou Shanxing, pretože ju možno nabiť na 80 % za 30 minút, dokonca aj pri -10 °C.

Hlavný konkurent CATL, spoločnosť BYD, nainštalovala 9 GWh energie do LFP batérií v Číne, čím získal 43% podiel na trhu, zatiaľ čo CATL nainštaloval 6,9 GWh energie do LFP, čím dosiahol 31% podiel. Batéria Shenxing je očividne odpoveďou na rastúcu dominanciu BYD v sektore batérii LFP. CATL dlhodobo inovujú svoje  produkty a takmer každý rok prichádza s novým typom batérie. Poďme sa pozrieť na tie, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou dostanú do výroby, alebo sa už dostali:

Qilin batéria

V júni 2022 spoločnosť CATL predstavila svoju batériu Qilin. Prvým zákazníkom bol Geely a batériu Qilin dostal jeho  Zeekr 001 s dojazdom 1000 km . Batéria Qilin od CATL je ternárna typu NMC s hustotou energie 255 Wh/kg a účinnosťou využitia objemu 72 %.

500 Wh/kg Kondenzovaná batéria

V apríli 2023 spoločnosť CATL predstavila kondenzovanú batériu s neuveriteľnou hustotou energie 500 Wh/kg . Takéto články s vysokou hustotou nie sú určené pre EV, ale skôr pre lietadlá.

Sodíkovo-iónové batérie

V apríli sa ukázalo, že CATL pracuje na sodíkovo-iónových batériách. Prvá produkčná verzia sodíkových balení bude inštalovaná do sériovo vyrábaných elektromobilov v Q4 2024. Prvým zákazníkom, ktorý bude používať sodíkovo-iónové batérie CATL, bude nová značka iCar od Chery, čo potvrdila spoločnosť na svojej produktovej konferencii . Sodíkovo-iónové batérie majú nižšiu hustotu energie ako LFP, ale nepotrebujú lítium a fungujú dobre v chladnom počasí. Ich výroba je lacnejšia, takže ich primárne využitie bude v rámci nízkorozpočtových mestských elektromobilov.

Zdroj: carnewschina