Denza D9 – luxusné elektrické MPV od Mercedes a BYD
Luxusné MPV Denza D9 bolo uvedený na trh 23. augusta 2022 a doteraz získal viac ako 30 000 záväzných objednávok. V navrhovanom harmonograme dodávok však došlo k oneskoreniu.
Spoločnosť Denza bola vytvorená spoločnosťami Daimler a BYD pred desiatimi rokmi. Účasť nemeckej strany sa postupne znižovala a v samom závere minulého roka sa Daimler AG (ešte pred premenovaním na Mercedes-Benz AG) rozhodol znížiť svoj podiel v spoločnom podniku z 50 na 10 %. Stalo sa tak až v lete, ale zatiaľ partneri realizovali už rozbehnutý program rozvoja značky. Nový rad bude pozostávať z piatich áut, označených písmenami D, E, N, Z a A. Prvý model z tejto série je veľké a drahé MPV – Denza D9.
Tento segment si partneri vybrali z nejakého dôvodu. Luxusné MPV sú medzi čínskymi biznismenmi veľmi žiadané a čoskoro príde nový boom takýchto áut: svoje modely pripravujú aj Hongqi (súčasť koncernu FAW), Zeekr (vlastnený Geely) a Wey (súčasť Great Wall Motors). . Mercedes a BYD začali svoj minivan vyvíjať už pred pár rokmi, no prínos nemeckej strany na prvý pohľad nevidno. Tentoraz nie sú na kapote auta ani štítky s nápisom „Styled by Mercedes-Benz“, ako napríklad crossoveri Denza X.
MPV Denza D9 by mal konkurovať modelom Buick GL8, Toyota Alphard a Honda Odyssey. Zároveň je väčšia ako uvedená trojica: dĺžka – 5250 mm, šírka – 1960 mm, výška – 1920 mm. Podvozok s rázvorom 3110 mm a nezávislým odpružením sľubuje nadpriemerné priestorové parametre v interiéri. V závislosti od konfigurácie sú k dispozícii kolesá s priemerom 18 alebo 19 palcov.
MPV Denza D9 bude ponúkané v dvoch hlavných variantoch – nabíjateľný hybrid (PHEV) a elektromobil (BEV). Zvonku sa líšia iba spracovaním prednej masky. Všetko ostatné vybavenie je požičané z arzenálu BYD a je už známe z jeho iných modelov. Napríklad elektrické MPV má komponenty modulárnej platformy e3.0 a trakčnú batériu série Blade. BEV verzie budú ponúkané s pohonom predných alebo všetkých kolies (jeden alebo dva elektromotory). Dojazd pre čisto elektrickú verziu je 620 km s maximálnym nabíjacím výkonom 166 kW.
Hybrid Denza D9 DM-i je vybavený 1,5 benzínovým turbomotorom, ktorý je však väčšinou vypnutý alebo beží v režime generátora (EREV), aby sa dobil trakčný akumulátor. A len vo výnimočných prípadoch prechádza hybridný systém do paralelného režimu: spaľovací motor je spojený s prednými hnacími kolesami pomocou spojky a jednostupňovej redukcie. Nie je tu žiadna prevodovka. Hybridné minivany môžu mať aj pohon predných alebo všetkých kolies a verzie s pohonom dvoch kolies majú dve možnosti trakčnej batérie (s elektrickým dojazdom 50 alebo 190 km). V hybridoch s pohonom všetkých kolies je k dispozícii iba „veľká“ batéria – s elektrickým dojazdom 180 km.
Denza D9 má v základe sedemmiestnu konfiguráciu: v druhom rade sú dve samostatné sedadlá, ktorých komfort závisí od úrovne vybavenia a v treťom rade je jednoduchá trojmiestna pohovka. Koža Nappa a drevo majú široké zastúpenie v celom interiéri. Elektrické posuvné dvere sú dostupné už v základe, strecha je ponúkaná s malým elektricky otváraným oknom vpredu a veľkým panoramatickým oknom prinášajúcim množstvo prirodzeného svetla do interiéru strednej a zadnej časti vozidla.
Dve miesta v druhom rade sedadiel majú pred sebou obrazovky vybavené 8MP kamerami, ktoré možno použiť na konferenčné hovory alebo na sledovanie tam sediacich detí rodičmi. Na zvládnutie celej tejto elektroniky sú v lakťových opierkach nainštalované dotykové displeje. Objem kufra je od 410 do 570 litrov. Denza tvrdí, že sedem pasažierov s výškou 180 cm môže v aute pohodlne cestovať so siedmimi 20-palcovými kuframi v batožinovom priestore auta.
V najbohatšej výbave sú komfortné kreslá druhého radu nastaviteľné v 10 smeroch vybavené opierkami na nohy, vyhrievaním, ventiláciou a 10-bodovými masážnymi funkciami (aj na opierkach nôh predných sedadiel) a tromi bezdrôtovými rýchlonabíjačkami. Na prednom paneli sa nachádza prístrojová doska (10,25 palca), projekčný displej a centrálna dotyková obrazovka multimediálneho systému (15,6 palca). Nechýbajú kamery kruhového obzoru auta a adaptívny tempomat Denza Pilot (zodpovedá druhej úrovni autonómie jazdy).
Luxusné MPV Denza D9 už schádza z výrobných liniek. K dispozícii pre zákazníkov sú štyri hybridné a dve plne elektrické verzie. Hybridy sa predávajú v cenovom rozmedzí od 335 000 RMB do 445 000 RMB ( približne 47 515 – 63 117 eur podľa aktuálneho kurzu NBS ) a BEV v rozmedzí od 390 000 RMB do 460 000 RMB (55 316 – 65 245 eur). Superluxusná štvormiestna verzia bude stáť 660 000 RMB (93 612 eur) a je obmedzená len na 99 kusov.
Zdroj: BYD, carnewschina