Denza Z9 GT – športový hatchback od BYD je už predpredaji za 42 909 €
Denza bola spočiatku spoločným podnikom s podielom 50%/50% medzi BYD a Mercedes-Benz. Nemecká automobilka sa dištancovala od spoločného podniku v roku 2021. V súčasnosti BYD vlastní 90 % akcií spoločnosti Denza, čo z nej robí globálnu špičkovú značku. Jej modelový rad zahŕňa tri vozidlá: minivan D9 a SUV N7 a N8. Športový hatchback Denza Z9 GT sa stal najnovším prírastkom v modelovom rade značky Denza.
Denza spustila predpredaj modelu Z9GT na slávnostnom podujatí s cenovým rozsahom predpredaja od 339 800 juanov do 419 800 juanov, (približne 42 909 – 53 010 € podľa aktuálneho kurzu NBS), čo je výrazne pod predtým uvádzanou cenou okolo 500 000 juanov. Z9GT je prvým modelom zo série Z od značky Denza, pričom GT znamená Grand Tourer.
Denza Z9 GT je veľmi očakávaným nováčikom na čínskom automobilovom trhu. Niekoľkokrát sa dostal na titulky kvôli slušnému pohonnému ústrojenstvu a dvom chladničkám vo vnútri. Tento výkonný elektrický hatchback navrhol veterán Audi Wolfgang Egger. Má elegantnú karosériu so šikmou kapotou a šikmou líniou strechy. Ďalšími prvkami sú predĺžené svetlomety, spojená jednotka zadných svetiel, výsuvné kľučky dverí a voliteľné kamery namiesto spätných zrkadiel.
Exteriér Denza Z9 GT sa často porovnáva s Porsche Panamera. Športový hatchback od BYD je veľkostne blízko svojmu konkurentovi od Porsche. Denza Z9 GT sa môže pochváliť statnými rozmermi: 5180 mm na dĺžku, 1990 mm na šírku, 1480 mm na výšku s rázvorom 3125 mm. Variant s pohonným systémom PHEV je ešte dlhší (5195 mm) kvôli agresívnejším nárazníkom. Kvôli prehľadnosti, Denza Z9 GT je o 128 mm dlhšia, o 53 mm širšia a o 57 mm vyššia ako Porsche Panamera.
Denza Z9 GT sa ponúka v štyroch farbách exteriéru: strieborná, biela, sivá a čierna. Jazdí na kolesách R21 s pneumatikami 255/40 vpredu a 275/40 vzadu. Tento elektromobil je štandardne vybavený vzduchovým odpružením. Zadná náprava Denza Z9 GT sa dokáže natočiť až o 20 stupňov, v dôsledku čoho je polomer otáčania vozidla len 4,62 metra. Denza Z9 GT má samozrejme bezrámové dvere.
Auto je založené na technológii BYD e3 a je prvé, ktoré ju používa, s výkonom takmer 1 000 koní a dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako štyri sekundy. Najväčšou devízou technológie BYD e3 založenej na architektúre Xuanji, je pohon vozidla zabezpečený tromi na sebe nezávislými elektromotormi, z ktorých dva slúžia na pohon s natáčaním zadných kolies. Jeden elektromotor je umiestnený na prednej náprave. Technológiu e3 možno vnímať ako zjednodušenú verziu technológie e⁴ od BYD, určenú pre ultraluxusné autá poháňané štyrmi na sebe nezávislými elektromotormi. BYD odhalil technológiu e⁴ na podujatí 5. januára 2023, keď predstavil svoju ultraluxusnú značku Yangwang. Jej hnacie ústrojenstvo je sústredené okolo štvormotorového nezávislého elektrického pohonu s výkonom viac ako 1 000 koní. Dva modely značky Yangwang, terénne SUV U8 a elektrické superšportové auto U9, sú založené na technológii e⁴ a ich cena je vyššia ako 1 milión juanov. Technológia e3 je kompatibilná s platformami plug-in hybridných elektrických vozidiel (PHEV) a batériových elektrických vozidiel (BEV) a využíva najnovšiu hybridnú technológiu BYD DM 5.0 a elektrickú technológiu e-Platform 3.0 Evo.
Podľa vyjadrení predstaviteľov značky Denza, vozidlá PHEV založené na technológii e3 dokážu šprintovať z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a 3,4 sekundy pre BEV. Táto technológia umožňuje vozidlu upravovať rozdelenie krútiaceho momentu motora v reálnom čase na základe požiadavky na výkon a podmienok priľnavosti pneumatík, čím sa výrazne zlepšuje bezpečnosť a stabilita vozidla.
Denza Z9 GT má varianty PHEV aj BEV. Verzia PHEV Denza Z9 GT dostane motor BYD479ZQA 2.0T a tri elektromotory. Pod prednou kapotou je 2-litrový preplňovaný benzínový motor s výkonom 152 kW (203 k), ktorý je spárovaný s tromi elektromotormi: jedným vpredu a dvoma vzadu. Výkon predného motora je 200 kW, pričom oba zadné motory majú každý 220 kW. PHEV verzia Z9 GT má 38,512 kWh batériu, ktorá využíva čepeľovú lítium-železofosfátovú batériu od dcérskej spoločnosti BYD FinDreams. Tvrdí sa, že dojazd na elektrický pohon je 161 km pri použití WLTC testovacej metodiky. Kombinovaný výkon troch elektromotorov Z9 GT je 640 kW (858 k). Celkový výkon systému PHEV ešte nebol odhalený. Ale je to približne 1000 koní. Variant PHEV tohto kombi má kombinovaný dojazd až 1 100 km.
Plne elektrická Denza Z9 GT EV stojí na platforme e-Platform 3.0 Evo. Má tiež tri elektromotory, ale so zvýšeným výkonom. Predný motor má výkon 230 kW, zatiaľ čo vzadu má dva elektromotory, každý s maximálnym výkonom 240 kW, čo dáva dohromady celkový výkon 710 kW. Jeho dojazd je 630 km (CLTC). Zrýchlenie z nuly na 100km/h je 3,4 sekundy. Je o 0,2 sekundy rýchlejší ako Z9 GT PHEV. Podľa predstaviteľov značky Denza model Z9 GT absolvoval losí test pri rýchlosti 93,6 km/h.
Interiér Denza Z9 GT je známy tým, že má dve chladničky určené pre cestujúcich vpredu a vzadu. Existujú však aj ďalšie zaujímavé funkcie. Keďže Denza Z9 GT má namiesto spätných zrkadiel voliteľné kamery, na vnútornom paneli dverí sú dve ďalšie obrazovky. Palubná doska tohto kombi má ďalšie tri obrazovky. Jedna z nich je venovaná spolujazdcovi. Elektronické spätné zrkadlá majú tiež zabudované monitory vo dverách. Auto má aj panoramatickú strechu s rozlohou 2,1 m².
Stredový tunel Denza Z9 GT má veľa dielov z uhlíkových vlákien, dve 50W podložky pre bezdrôtové nabíjanie telefónov, výsuvný volič prevodovky, sadu fyzických tlačidiel a pár držiakov na poháre. Volant Z9 GT má štyri lúče a tvar D. Vozidlo má 2 chladiace/ohrievacie úložné priestory. Predná chladnička má objem 4 litre. Podľa predstaviteľov spoločnosti Denza sa do tejto chladničky zmestí šesť fliaš od Vinei, alebo iného slovenského nealko nápoja. Priehradky nie sú len na chladenie a môžu byť aj vyhrievané, takže môže nastať situácie, keď jedna “chladnička” kúri a druhá chladí. Pre vykurovanie môže byť ich priestor vyhrievaný od 35 °C do 50 °C, zatiaľ čo pre chladenie môže byť nastavený na teplotu medzi -6 °C a +6 °C. V prednom oddelení sa teplota nastavuje pomocou malého digitálneho číselníka hneď za dvojitými držiakmi na poháre.
Druhý rad Denza Z9 GT má veľa miesta na nohy a nezávislú dotykovú obrazovku určenú na ovládanie klimatizácie. Sedadlá v druhom rade sa dajú elektricky nastavovať, sú vyhrievané, ventilované a majú masážnu funkciu. Chladnička tu ponúka 10-litrový objem, vhodný pre štyri fľaše dobrého vína. Táto veľká chladnička má však nevýhodu, pretože zaberá miesto v kufri. Znamená to tiež, že nebudete môcť sklopiť sedadlá v druhom rade. Má tiež zvukový systém Devialet.
Denza Z9 GT je k dispozícii na predobjednávku v piatich úrovniach výbavy s cenovým rozpätím 339 800 – 419 800 juanov (42 909 – 53 010 €).
· Denza Z9 GT PHEV Pro – 339 800 juanov (42 909 €)
· Denza Z9 GT PHEV Max – 369 800 juanov (46 697 €)
· Denza Z9 GT PHEV Ultra – 419 800 juanov (53 010 €)
· Denza Z9 GT EV Pro – 359 800 juanov (45 434 €)
· Denza Z9 GT EV Max – 389 800 juanov (49 222 €)
Denza Z9GT sa oficiálne začne predávať a dodávať už v septembri 2024 a jeho vysoký výkon a nižšie než očakávané ceny znamenajú, že auto má veľké šance na dobré predajné výsledky . Jeho najbližším domácim rivalom je liftback Zeekr 001. Neskôr sa Z9 GT dostane aj do Európy, aby konkuroval autám tradičných značiek, ako je Porsche Panamera. Model Denza Z9 GT bude mať aj variant sedanu, ktorý bol už zobrazený na podujatí počas štartu predpredaja.
Len na pripomenutie, základný model elektrickej Škody Enyaq stojí cenníkových 52 030€. Bez komentáru!
Zdroje: denza, carnewschina, cnevpost, škoda-auto