Dva modely EV poháňané sodíkovo-iónovými batériami už schádzajú z linky
Prelomové technologické riešenia vo svete batérii sa nedejú len v oblasti vysokých nabíjacích výkonov či vysokej energetickej hustoty batérii, zabezpečujúcich extrémne rýchle nabíjanie elektromobilov, alebo ich dojazd porovnateľný s najúspornejšími autami so spaľovacím motorom. Prevratné riešenia sa dejú aj na opačnej strane spektra batériových technológii. Použitie sodíkovo-iónových batérii zatiaľ neprináša veľkú energetickú hustotu batérie, ale na druhej strane z dôvodu absencie drahého lithia v konštrukcii batérie, zabezpečuje výraznú úsporu nákladov na výrobu takýchto batérii. A tento faktor môže zohrať nemenej vážnu úlohu pri radikálnom zvýšení dostupnosti elektrických áut hlavne pre mestské použitie.
Dva modely elektrických vozidiel (EV) poháňané sodíkovo-iónovými batériami zišli z výrobnej linky v Číne, čo signalizuje, že nové, lacnejšie batérie sú bližšie k použitiu vo veľkom meradle. Výroba sodíkovo-iónových batérií je jednoduchšia a lacnejšia a poskytujú vynikajúci výkon v zimnom počasí, pričom pracujú takmer na plnú kapacitu pri teplotách až -30 °C.
Podľa výrobcu batérií 28. decembra 2023 zišiel z montážnej linky model poháňaný sodíkovo-iónovými batériami, ktoré vytvoril Farasis Energy v spolupráci s JMEV, značkou EV, ktorú vlastní Jiangling Motors Group. Model založený na EV3 od JMEV má dojazd 251 km a je prvým plne elektrickým modelom triedy A00 poháňaným sodíkovo-iónovými batériami, ktorý postavil Farasis Energy v spolupráci s JMEV.
JMEV EV3 je kompaktné, plne elektrické vozidlo s dojazdom 301 km podľa metodiky CLTC a kapacitou batérie 31,15 kWh pre dve verzie lítium-iónových batérií. Počiatočné ceny týchto dvoch verzií sú 62 800 RMB (7 999 eur) a 66 800 RMB (8 509 eur). Verzia modelu JMEV EV3 so sodíkovou batériou začína na 58 800 RMB (7 489 eur), s kapacitou batérie 21,4 kWh a dojazdom 251 km (CLTC).
Sodíkovo-iónové batérie Farasis Energy, ktoré sa v súčasnosti vyrábajú, majú hustotu energie v rozsahu 140 – 160 Wh/kg a články batérií podľa spoločnosti prešli testami vrátane prepichnutia hrotom, prebíjania a stlačenia. Farasis Energy uvedie na trh druhú generáciu sodíkovo-iónových batérií v roku 2024 s hustotou energie 160-180 Wh/kg. Do roku 2026 bude mať ďalšia generácia sodíkovo-iónových batérií hustotu energie 180 – 200 Wh/kg.
Druhým výrobcom elektrických áut so sodíkovou batériou je spoločnosť JAC so svojim modelom Yiwei 3. 27. decembra 2023 výrobca batérií Hina Battery oznámil, že z výrobnej linky zišiel model napájaný sodíkovo-iónovými batériami, ktorý vyrobil spoločne s Anhui Jianghuai Automobile Group Corp (JAC). Model je novým variantom Yiwei 3, prvého modelu pod novou značkou Yiwei od JAC a využíva sodíkovo-iónové valcové články Hina Battery. Podľa Hina Battery sa očakáva, že hromadné dodávky modelu Yiwei vybaveného sodíkovo-iónovou batériou začnú v januári 2024.
23. februára 2023 Hina Battery predstavila tri produkty sodíkovo-iónových batériových článkov a oznámila, že uzavrela partnerstvo s JAC. Hina Battery a Sehol – značka spoločného podniku medzi spoločnosťami JAC a Volkswagen Anhui. Podľa informácií, ktoré včera zverejnila Hina Battery, títo dvaja partneri spolupracujú na vytvorení sériového vozidla poháňaného sodíkovo-iónovými batériami na báze Yiwei 3.
Malý mestský hatchback JAC Yiwei EV bude mať valcovú sodíkovo-iónovú súpravu z batérie HiNa so sídlom v Pekingu a prijme modulovú technológiu UE (Unitized Encapsulation) JAC . Technológia UE je tiež známa ako plástový dizajn kvôli svojmu vzhľadu. Je to ďalší koncept štruktúry batérie, ako je CTP (cell-to-pack) od CATL alebo žiletková batéria Blade od BYD.
Batéria testovaného vozidla má kapacitu 25 kWh a energetickú hustotu 120 Wh/kg. Model má dojazd 252 km a podporuje rýchle nabíjanie 3C až 4C. Batéria využíva články s hustotou energie 140 Wh/kg. Xia Shunli, predseda Yiwei, povedal: „Sodíkovo-iónové batérie sa stanú dôležitým typom batérií, doplnkom k batériám LFP a nízkonákladovým riešením, ktoré podporí popularizáciu masových elektrických vozidiel pre masy.
Očakáva sa, že sodíkovo-iónové batérie budú v budúcnosti zohrávať zásadnú úlohu v mixe batérií. Ich najlepším uplatnením je stacionárne skladovanie energie, dvojkolesové vozidlá a základné elektrické vozidlá. Sú lacnejšie ako LFP, nepotrebujú lítium a dosahujú lepšie výsledky v zimných podmienkach. Na druhej strane majú nižšiu energetickú hustotu. V Číne veľa automobiliek tlačí na vývoj sodíkových iónov; BYD nedávno oznámila továreň na výrobu 30 GWh sodíkových batérii ročne v Xuzhou v spoločnom podniku s gigantom na trojkolky Huaihai Group. Celková investícia dosahuje 10 miliárd juanov (1,4 miliardy USD). Ďalším hráčom je CATL, ktorý nám už ukázal nejaké prototypy , ale plány sériovej výroby ešte neoznámil.
Zdroj: carnewschina, cnevpost