Dve cesty rozvoja (nielen) elektromobility
Prvé tri mesiace 2022 roku vystavili vysvedčenie nielen školákom, ale aj svetovej ekonomike. To, čo popredné ekonomiky sveta prácne budovali počas posledných 3 desaťročí, sa nám doslova začína rozpadať pod rukami. Mnohí ekonomickí analytici už dlhšie upozorňujú na fakt, že 21.storočie bude obdobím nového boja o zdroje a trhy. Abnormálna nadspotreba tzv. „západného sveta“ naráža čoraz viac na nové a ambiciózne ekonomiky tzv. „rozvojových krajín“, ktoré si čím ďalej tým viac uvedomujú svoju ekonomickú silu a svoje záujmy si začínajú presadzovať aj na úkor tzv. „vyspelých ekonomík“. Na tomto pozadí sa konflikt na Ukrajine zdá iba epizódou, alebo katalyzátorom tohto procesu. Svetová ekonomika je natoľko previazaná, že v prípade ekonomických blokád a najrôznejších sankcii, prežijú len tie krajiny, ktoré budú mať dostatok materiálnych, či ľudských zdrojov a energii.
Sú len dve cesty, ktorými sa môže svetová ekonomika uberať. Buď sa vráti na cestu vzájomne výhodnej spolupráce, alebo pôjde cestou uzatvárania a reštrikcií. Žiaľ, v tomto matematika nepustí a zdá sa, že súčasný trend sankcii a obmedzení bude mať vysoko negatívny dopad ( nielen) na automobilový priemysel Európy. Správy o postupnom obmedzovaní výroby v takmer všetkých európskych automobilkách tomuto zisteniu dávajú za pravdu. Je paradoxom, že pokiaľ výroba v európskych automobilkách prudko klesá, niektoré čínske značky zaznamenávajú medziročný rast výroby v desiatkach, až stovkách percent.
Podľa údajov poradenskej spoločnosti LMC Automotive, globálny automobilový trh klesol v marci o 14 %, keď súhrnný predaj dosiahol hodnotu 7 207 000 nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel. Podľa výsledkov za prvé tri mesiace tohto roka, predaj áut vo svete dosiahol hodnotu 19 miliónov 634 tisíc kusov, čo je o 5,9 % menej ako v rovnakom období pred rokom.
Čína zostáva lídrom v predaji nových áut aj v marci 2022, keď sa tam predalo 2 milióny 202 tisíc áut, čo je o 6,3 % viac ako rovnaký ukazovateľ v minulom roku.
V Severnej Amerike sa minulý mesiac predalo 1 milión 256 tisíc nových áut, čo je o 22 % menej ako v marci 2021. Automobilové trhy v západnej Európe v marci tohto roku zaznamenali predaj 1 milión 188 tisíc nových áut ( čo je prepad o 20,2 % oproti minulému roku). Predaj áut vo východnej Európe klesol až o 38,3 % a dosiahol len 251,6 tisíc kusov.
V Južnej Amerike sa za sledované obdobie predalo 166,8 tisíc nových áut, čo je o 21,3 % menej ako pred rokom. Spomedzi najväčších svetových automobilových trhov stojí za zmienku aj Japonsko (506,7 tisíc kusov, pokles o 18,2 %), Kanada (142,7 tisíc kusov, prepad o18,3 %) a Južná Kórea (135,9 tisíc kusov, pokles o 18,3 %).
Asi aj tieto čísla demonštrujú, že dozrel čas zaradiť „ spiatočku“ v tomto deštrukčnom procese, lebo v opačnom prípade si onedlho budeme musieť zvykať na úplne iné značky áut na našich cestách.
Zdroj: lmc