Ehang vykonal prvý letový test eVTOL EH216-S napájaného batériami s tuhým elektrolytom

“Kým ty spíš…” Európa, vyspelý svet nezadržateľne napreduje. Čínsky vývojár lietajúcich modulov (dronov) elektrického vertikálneho vzletu a pristátia (eVTOL), spoločnosť  Ehang dokončil vôbec prvý letový test eVTOL napájaného z batérií s tuhým elektrolytom, čím pripravil pôdu pre použitie batérií novej generácie v menších lietadlách.

Batérie s tuhým elektrolytom sú vhodné pre rôzne letové scenáre s výrazným zvýšením výdrže letu až o 60-90 percent, oproti batériám s tekutým elektrolytom, uviedla spoločnosť. Cieľom spoločnosti Ehang je dosiahnuť certifikáciu a masovú výrobu batérií s tuhým elektrolytom pre svoj lietajúci modul (dron) EH216-S kategórie eVTOL do konca roku 2025.

Ehang, jeden z prvých čínskych hráčov v oblasti eVTOL, dodal 26 kusov  EH216-S v prvom štvrťroku tohto roka, čím sa celkové dodávky tohto eVTOL zvýšili na 263 kusov lietajúcich modulov.

Letový modul Ehang EH216-S formy oktokoptéry (s 8 nosnými ramenami a zdvojenými vrtuľami , ktoré sú poháňané 16 samostatnými elektromotormi) je napájaný z batérií s tuhým elektrolytom. EH216-S má maximálnu vzletovú hmotnosť 620 kilogramov a dokáže letieť maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Modul úspešne dokončil  neprerušovaný letový test s trvaním letu 48 minút a 10 sekúnd, oznámila spoločnosť. Toto znamená zavŕšenie prvého autonómneho letového testu eVTOL s posádkou na svete, napájaného batériou s tekutým elektrolytom, povedal Ehang. Prvý variant eVTOL EH216-S zo začiatku roku 2024 mal letovú vytrvalosť “len” 25 minút, teda jeho maximálny dolet bol  približne 30 km od miesta vzletu.

Batérie s tuhým elektrolytom od startupu Inx Energy Technology podporovaného spoločnosťou Ehang v Shenzhene používajú lítium ako anódu a oxid keramika ako elektrolyt, majú hustotu energie 480 Wh/kg. Lítiové batérie s tekutým elektrolytom majú v porovnaní s  batériami s tuhým elektrolytom, podľa výrobcu eVTOL, vyššiu hustotu energie, lepšiu tepelnú stabilitu, nižšiu horľavosť a širší rozsah prevádzkových teplôt.

Ehang urobil strategickú investíciu do Inx Energy a v septembri 2023 uzavrel s ňou strategické partnerstvo s cieľom spoločne vyvinúť vysoko energetické polotuhé batérie pre lietadlá eVTOL. Okrem toho, výskumný ústav batérií Centra pre aplikácie a podporu pokročilých technológií, ktorý sa nachádza v Hefei, provincia Anhui, spolupracuje s Inx Energy na výskume a vývoji polotuhých batérií a úspešne vyrába batérie s tuhým elektrolytom vhodné pre lietajúci modul EH216-S, s ktorými  absolvoval letový test. Ehang plánuje ďalej testovať a optimalizovať výkon a stabilitu letu  EH216-S s batériami od  Inx Energy, pričom sa zameriava na certifikáciu a masovú produkciu batérií s tuhým elektrolytom v EH216-S do konca roku 2025.

Inx Energy bude pokračovať vo zvyšovaní výkonu batérií, aby sa zväčšil dolet EH216-S, ktorý by sa mal v roku 2025 ďalej zlepšiť o 25 percent na úroveň 60 minút nepretržitého letu, uviedol Chen Lin, predstaviteľ výrobcu batérií.

Letový test modulu Ehang EH216-S je prvý prípad použitia batérií s tuhým elektrolytom v oblasti eVTOL. Táto technológia batérií novej generácie sa postupne začína presadzovať na transformáciu napájania pohonných systémov od elektrických vozidiel (EV), až  po elektrickú mobilitu v nízkych nadmorských výškach ( osobné lietajúce moduly – drony).


Zdroj: cnevpost