Elektrický liftback BMW i4 uvedený v sériovej podobe

Batériový crossover BMW iX je takmer pripravený na sériovú výrobu, jeho reklama skrášľuje všetky podujatia našich biatlonistov v tohtoročných pretekoch MS v biatlone a ďalší „elektrický model“ je už na rade – päťdverový BMW i4 liftback. Koncept bol uvedený pred rokom, teraz však spoločnosť zverejnila prvé fotografie produkčnej verzie, ktorá sa na trh dostane pred koncom tohto roka.

Spoločnosť BMW predstavila BMW i4 počas svojho výročného stretnutia akcionárov. Je pravda, že táto premiéra je čiastočná a predbežná: výrobca ukázal iba vzhľad elektromobilu a spomenul pár hlavných parametrov.

Technické charakteristiky

Batériový liftback je dlhý približne 4,7 m a zdedil základné konštrukčné vlastnosti pôvodnej štvrtej série vrátane veľkých vertikálnych „nozdier“, ktoré sú teraz navrhnuté v uzavretej úprave.

Trhový debut BMW i4 sa uskutoční do konca roka. Päťdverové Gran Coupé bude k dispozícii v niekoľkých verziách, vrátane M Performance s výkonom 390 kilowattov, alebo 530 koní. Najrýchlejšia úprava M Performance i4 bude schopná zrýchliť na „stovku“ za štyri sekundy a verzia s najdlhším dojazdom  dokáže prejsť 590 kilometrov bez dobíjania v cykle WLTP, alebo 483 km podľa americkej normy EPA . Maximálna rýchlosť, podobne ako u crossoveru iX, bude obmedzená na 200 kilometrov za hodinu.  

Modré akcenty a zvislé vetracie otvory po stranách predného nárazníka ho však približujú elektromobilu k iX3. Interiér podľa všetkého bude taký ako v prípade iX – to znamená, že tu uvidíme minimálne zakrivenú obrazovku a multimediálny komplex iDrive ôsmej generácie. Liftback sa bude vyrábať v závode v Mníchove výhradne pri použití energie z vodných elektrární.

Uvedenie i4 a elektrického SUV BMW iX, premiéra operačného systému ôsmej generácie, sú len prvými krokmi k tretej fáze transformácie spoločnosti a celého modelového radu BMW, ktorá sa začne v roku 2025 uvedením prvých modelov Neue Klasse. (Prvou fázou bolo vytvorenie modelov i, druhou zavedenie flexibilnej produkčnej architektúry pre výrobu rôznych verzií modelov so spaľovacími motormi, hybridnými inštaláciami a čisto elektrických – navzájom paralelne.)

Automobily Neue Klasse stanovia nové štandardy v oblasti softvéru, digitálnych technológií, elektrických pohonných jednotiek, batérií, aerodynamiky, automatizovaného riadenia a priestrannosti, ako aj udržateľnosti počas celého životného cyklu vozidla. Popri prevádzke tovární na obnoviteľné zdroje energie, bude samotné BMW dbať na zvýšenie podielu recyklovaných materiálov v automobiloch, tak „ak to umožňujú faktory kvality a cenovej dostupnosti“. Automobily Neue Klasse budú založené na architektúre optimalizovanej na elektrický pohon s škálovateľnou modulárnou výplňou platformy vrátane možnosti zabudovania vodíkového palivového článku (ako jednej z možností pohonu).

Všetky podrobnosti o štvordverovom Gran Coupé (ako si spoločnosť definuje tento typ karosérie ) budú zverejnené v najbližších týždňoch. A k tomu treba dodať, že do roku 2023 chce skupina BMW predstaviť čisto elektrické modely na 90% trhových segmentov. Elektrické autá budú do roku 2030 predstavovať 50% predaja skupiny a značka MINI sa začiatkom 30. rokov stane čisto elektrickou značkou.

Zdroj:
motor