Elektrobus BKM Е490 Vitovt Electro Mini

Málokto na svete má tak dlhú neprerušovanú tradíciu výroby vozidiel s «elektrickým  a hybridným pohonom , ako Bielorusko. Ak to niekomu príde „zábavné“, treba sa trochu pohrabať  v histórii ťažkej dopravnej techniky. Závod BELAZ dlhé desaťročia pred tým ako vymysleli slovo „hybridný pohon“, vyrábal ťažké  nákladné autá podľa modernej schémy pohonu ako mala napr. Opel Ampera. Výkonný naftový motor poháňal generátor, ktorý dodával elektrickú energiu elektromotorom na hnaných nápravách vozidla.

Bieloruská spoločnosť «  Belkommunmaš (Белкоммунмаш)»  pomimo výroby električiek a trolejbusov,  sa  v posledných rokoch aktívne zaoberá aj výrobou elektrobusov.

Minsky závod Belkommunmaš (Белкоммунмаш)  vyvinul neobvyklý stroj – mestský elektrický autobus strednej triedy s veľmi malými prevismi a nízkou úrovňou podlahy. Novinka, ktorej bol pridelený index BKM E490, bola vytvorená na základe konkrétnej objednávky, ktorú dostali z Batumi (Gruzínsko). V tomto prímorskom meste sa rozhodli vymeniť naftové autobusy na turistických trasách – v prospech ekologických elektrických autobusov. Keďže ulice v Batumi sú staré a stiesnené, dĺžka nových autobusov nemala prekročiť 9,5 m.

BKM E490 má skrátenú karosériu z modelu E420 Vitovt Electro II uvedenú na trh v roku 2016. Dĺžka novinky je 9,5 m, o 2,73 m menej ako E420. Elektrický pohon E490 bol prevzatý z E420, ale jeho elektrický výkon bol znížený na  120 kW (= 163 k). Motor nesie index TAD-120-4BU1, vyrába ho závod „ Elektrodvigateľ“ v meste Mogiliev.

Superkondenzátory, namiesto batérii

Pohonná jednotka má veľmi inovatívne riešenie. Elektromotor je poháňaný superkondenzátormi, ktoré sú nabíjané na špeciálnych staniciach umiestnených pozdĺž trasy. Doplnenie elektrickej energie z 30% na 100% si vyžaduje len 6-7 minút, potom autobus môže prejsť 25-45 km. Batériový modul je vyrobený pre európsky trh a je certifikovaný podľa platných noriem v Európe s maximálnym napätím 720 V. Hmotnosť superkondenzátorov je 1350 kg, životnosť je 90 000 cyklov!

Pre lepšiu ovládateľnosť sú na novom autobuse ovládateľné nielen predné, ale aj zadné nápravy. Napriek veľkému rázvoru kolies – 7150 mm je polomer otáčania E490 iba 8,5 m. Na zvýšenie komfortu sú všetky nápravy vybavené pneumatickým  nezávislým odpružením. Celková kapacita autobusu (stojacich + sediacich) – 66 osôb.

interiér BKM E490

Ďalším zaujímavým riešením inovatívneho elektrobusu je použitie nosného rámu  z nehrdzavejúcej ocele. Batumi sa nachádza na morskom pobreží, takže tu je obzvlášť naliehavá otázka odolnosti karosérie proti korózii. Vonkajšie panely, rovnako ako pôvodné E420 Vitovt Electro II, sú vyrobené z kompozitov. Životnosť karosérie nezvyčajného autobusu je 12 rokov.

Ak sa tento elektrobus osvedčí na pobreží Čierneho mora, nebolo by zlé ho uvidieť na pravidelných linkách napríklad aj v našich Piešťanoch, či Vysokých Tatrách, Košiciach, alebo seneckých jazerách,…Príroda a ťažko skúšané ovzdušie v našich mestách si to zaslúžia! A aj preto, aby nás v ekologickom transporte nepredbehlo za chvíľu aj také Somálsko!

Zdroj:
news.drom