Fiat 600e – kompaktné elektrické SUV s talianskym šarmom

Fiat má opäť „šesťstovku“! Historický index, ktorý v päťdesiatych rokoch patril ľudovým malým automobilom s motorom vzadu, teraz pripadol kompaktnému elektrickému SUV.   Fiat 600e otvorí talianskej značke nový segment, no v skutočnosti je aj čiastočnou náhradou za crossover Fiat 500X , ktorý sa vyrába od roku 2014 a čoskoro pôjde do dôchodku. Fiat 600e bude po mini elektromobile Fiat 500e druhým elektrickým modelom značky.

Nová „šesťstovka“ je najbližším príbuzným crossoverov Peugeot 2008DS 3 Opel Mokka a Jeep Avenger  . Je založená na rovnakej modulárnej platforme CMP (Common Modular Platform), ktorú vyvinula francúzska skupina PSA pred fúziou s Fiatom a vznikom koncernu Stellantis. Vpredu má vzpery McPherson, polonezávislé zavesenie zadných kolies a pohon iba predných kolies.

Najdôležitejším rozdielom medzi Fiatom a jeho koncernovými súrodencami je originálna karoséria s charakteristickým retro dizajnom v štýle hatchbacku Fiat 500. Taliani v duchu svojich umeleckých tradícii nalakovali Fiat 600e len do pestrých farieb. Dĺžka crossoveru je 4171 mm (len o 93 mm kratšia ako model 500X), šírka je 1781 mm, výška je 1523 mm. Rázvor náprav je 2562 mm oproti 2570 mm pre SUV Fiat 500X. Pre „šesťstovky“ sú deklarované kolesá s priemerom 16 alebo 18 palcov, svetlá výška je slušných 199 mm.

Po technickej stránke elektrický Fiat 600e úplne opakuje súrodencov z koncernu. Na prednej náprave je inštalovaný elektromotor od Emotors (spoločný podnik koncernu Stellantis a japonskej spoločnosti Nidec) s výkonom 115 kW (156 koní.) a krútiacim momentom 260 Nm. Lítium-iónovú trakčnú batériu dodáva iný JV (Stellantis a CATL): má celkovú kapacitu 54 kWh (použiteľných 51 kWh) a váži 339 kg.

Plné nabitie batérie by malo stačiť na 409 km jazdy v kombinovanom cykle WLTP a v mestskom režime dosahuje dojazd až 604 km. K dispozícii je nabíjanie striedavým prúdom AC ( s výkonom 11 kW,  pri využití ktorého bude plné nabitie batérie trvať 6 hodín) a jednosmerným DC prúdom ( s výkonom 100 kW). Elektrické SUV s pohotovostnou hmotnosťou 1520 kg dokáže zrýchliť  z na 100km/h  za 9 sekúnd, jeho maximálna rýchlosť je 150 km/h, pričom na výber sú jazdné režimy Eco, Normal a Sport.

Interiér je tiež vyrobený v korporátnom retro štýle, no zároveň je široko zjednotený s dekoráciou príbuzného modelu Jeep Avenger. Predný panel crossoverov je takmer rovnaký: Fiat zaujme okrúhlym rýchlomerom na prístrojovom paneli, ktorý je vlastne digitálny – nakreslený na sedempalcovej obrazovke. Multimediálny systém pracuje  s 10,25-palcovým displejom. Na stredovej konzole je veľká priehradka so zabudovanými držiakmi na poháre, ktorá je prekrytá výklopným trojdielnym vekom a celková kapacita všetkých takýchto vreciek v kabíne dosahuje 15 litrov. Za ovládanie prevodovky je zodpovedný blok tlačidiel pod výduchmi ventilácie.

Pri uvedení na trh je Fiat 600e ponúkaný v dvoch stupňoch výbavy – špeciálna RED a príjemná La Prima. Tá má celý rad možností vrátane koženého interiéru, elektricky ovládaného a masážneho sedadla vodiča, klimatizácie, zadnej kamery a rozšíreného osvetlenia interiéru (môžete si vybrať z ôsmich farieb). K dispozícii je autopilot druhej úrovne, teda adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu a systémom rozpoznávania dopravných značiek. Objem kufra je 360 ​​litrov pod policou alebo 1231 litrov pri sklopenej zadnej sedačke a za príplatok sú ponúkané elektrické piate dvere.

Fiat 600e sa bude vyrábať v Poľsku na rovnakej montážnej linke ako elektrický crossover Jeep Avenger. Začiatok predaja v Európe je naplánovaný na september 2023. Fiat bude lacnejší ako sesterský Jeep: napríklad vo Francúzsku budú ceny začínať na 36 000 eur oproti 39 000 za elektrický Avenger. A v roku 2024 pribudne do ponuky hybridný Fiat 600 – s motorom 1,2 turbo, predselektívnym „robotom“ a prídavným elektromotorom.

Kedy dorazí šarmantný elektrický Fiat 600e na Slovensko nevieme, ale v duchu doterajších skúseností s predajom elektrických modelov koncernu Stellantis v “tejtokrajine” panujú oprávnené obavy, že sa bude predávať za cenu okolo 40 000 €.  Veď sme predsa nejaký ekonomický tiger Európy – máme na to!

Zdroj : Fiat, autoreview, mojelektomobil