GAC Aion Hyper GT: aerodynamika, drift a radosť z jazdy pre celú rodinu
To podstatné vo svete elektrických áut sa za posledné roky deje práve v Číne. Ukázal to aj prebiehajúci autosalón v Guangzhou, kde sa uskutočnila premiéra niekoľkých noviniek, medzi ktorými si zasluhuje osobitnú pozornosť novinka z dielne koncernu GAC– elektrický športový sedan so znakmi kupé Aion Hyper GT .
Značka elektrických vozidiel Aion, pôsobiaca pod krídlami GAC, doposiaľ predstavila niekoľko veľmi vydarených modelov masového segmentu ( ako napr. sedany Aion S a S plus, crossovery Aion V a Aion LX, kríženca MPV a SUV zacieleného na mladšiu generáciu Aion Y ), ale teraz má za cieľ osloviť aj najvyššie segmenty automobilového trhu. Ešte v septembri bol predstavený prvý prototyp super športového elektrického kupé Aion Hyper SSR, no s cenou 240-tisíc US dolárov to bude jednoznačne malosériový model. A pre menej majetnú verejnosť je pripravený štvordverový športovo strihnutý sedan-kupé Aion Hyper GT, ktorý bude stáť približne 50 000 USD a je založený na platforme GAC Aion AEP 3.0.
Päťmetrový elektrický sedan Aion Hyper GT vyzerá veľkolepo a predné dvere dodávajú elektromobilu doplnkovú eleganciu: stúpajú do uhla až 43 stupňov a v otvorenej polohe siahajú 573 mm nad úroveň strechy. Zadné dvere sú síce tradičné – krídlové, ale všetky dvere sú bezrámové. Matrixové svetlomety majú svetelno-hudobný režim, odpozeraný od Tesly. Vo veku kufra je zabudované zdvíhacie a do bokov posuvné krídlo, ktoré sa tak isto ako aj prívody vzduchu v prednej časti auta otvárajú na povel riadiacej elektroniky pre zvýšenie aerodynamických kvalít auta.
To, že si inžinieri GAC dobre rozumejú s aerodynamikou áut, vieme už z elektrického sedanu Aion S plus. Dizajnéri z výskumného a vývojového centra spoločnosti GAC tvrdia, že pri vývoji Aion Hyper GT ich inšpirovala kvapka vody vytvorená vetrom. Tvrdia, že elektromobil pripomína “tekutý kov”. Tím využil výsledky koncepcií TIME a ENO.146, ktoré mu pomohli dosiahnuť v sériovej verzii Aion Hyper GT pôsobivý koeficient odporu vzduchu Cd 0,19. Vďaka tomuto údaju sa spoločnosť GAC môže pochváliť, že jej najnovší elektromobil je najaerodynamickejším sériovým vozidlom na svete. Predchádzajúcim sériovým automobilom s najnižším koeficientom odporu vzduchu bol sedan EQS, ktorý Mercedes-Benz predstavil v roku 2021, s koeficientom odporu vzduchu len Cd 0,20 .
Pruženie elektromobilu Aion Hyper GT je vybavené adaptívnymi tlmičmi a mechanizmus riadenia je vybavený variabilným prevodovým pomerom.
A na obrázku vyššie vývojári jasne poukazujú na umiestnenie a možnosti modelu. Elektromobil bude ponúkať hlavne zážitok z jazdy až pre piatich cestujúcich a to už aj v jeho slabšom prevedení. Preto zatiaľ neukázali vysokovýkonnú verziu s pohonom všetkých kolies (aj keď tá sa tiež objaví), ale “iba” modifikáciu so zadným náhonom (RWD) s jedným elektromotorom na zadnej náprave, ktorý produkuje výkon 250 kW (340 k.) a krútiaci moment 434 Nm. Zrýchlenie z pokoja na 100km/h by nemalo trvať viac ako 4,9 sekundy. O trakčnej batérii a dojazde sa zatiaľ nič nepovedalo, no DC nabíjanie je dimenzované na solídnych 480kW.
K dispozícii je autopilot, od ktorého vývojári očakávajú certifikáciu pre tretiu úroveň autonómie. Ten je podporovaný údajmi z 39 rôznych senzorov a kamier, vrátane troch LiDARov: jeden umiestnený nad čelným sklom a dva ďalšie na predných blatníkoch. Vozidlo využíva aj vyspelú infračervenú technológiu diaľkového snímania Fengyun III, vďaka čomu dokáže identifikovať živé tvory a prekážky aj v zlých svetelných podmienkach, ako je hmla, noc a dym, či v oblaku prachu .
Interiér sa ešte poriadne neukázal, no zo zverejnených obrázkov Aion Hyper GT je zrejmé, že bude mať určite päťmiestnu kabínu s kvalitnými materiálmi a dobrou výbavou. Na niekoľkých fotografiách je viditeľný oválny volant, veľký displej multimediálneho systému a prístrojová obrazovka posunutá až k spodnej časti čelného skla.
GAC Aion predal v novembri 28 765 kusov elektrických áut , čo je medziročný nárast o 91 percent a jeho kumulatívny predaj od januára do novembra 2022 bol 241 149 kusov, čo je medziročný nárast o 128 percent.
Výroba sedanov Aion Hyper GT sa má začať v polovici roku 2023. Kedy prvé elektrické modely Aion prídu na Slovensko nevieme, ale vytrvalou likvidáciou našej priemyselnej základne sebevražednými sankciami a obchodnými obmedzeniami proti východnej časti sveta, tento moment významne približujeme.
Zdroj: cnevpost, autoreview, aion