GAC Aion Hyper GT -elektrický sedan pre čínsku mládež s výkonom 340 koní.

Elektrický sedan Aion Hyper GT od GAC Group bol uvedený na trh v Číne s nožnicovými dverami, výkonom 340 k, vymeniteľnou batériou, dojazdom až 710 km a cenou od 219 900 juanov ( veľmi príjemných 27 916 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Toto auto je v Číne určené pre mladých kupujúcich. U nás na Slovensku by sa určite za podobný elektromobil nehanbil ani podnikateľ s mnohoročným pôsobením na trhu, ale prečo je to tak, to nechajme na posúdenie sociológom (poprípade patológom európskej civilzácie).  V Číne bude konkurovať s  BYD Seal , Xpeng P7 , Neta S , Tesla Model 3, Rising F7 , Deepal SL03 a mnohými ďalšími rivalmi. Čo pomôže Aion Hyper GT získať miesto pod slnkom?

Aion bol pôvodne uvedený ako podznačka pod GAC New Energy. Dopyt po vozidlách Aion sa však v Číne ukázal ako dosť silný a tak sa v roku 2020 stala samostatnou značkou. V súčasnosti je GAC jednou z najpopulárnejších značiek NEV (New Energy Vehicle) na čínskom automobilovom trhu. Jej kumulatívny predaj od januára do júna dosiahol 209 336 vozidiel s medziročným nárastom o 109 %. Teraz sa na trh dostal aj Aion Hyper GT, aby ešte zlepšil trhový podiel značky.

Vonkajší dizajn Aion Hyper GT preberá nový dizajnový jazyk série Hyper od Aion. Charakteristickými znakmi tohto EV sú šikmá línia kapoty, nožnicové elektricky dohora otvárateľné predné dvere, zapustené kľučky dverí, aktívny zadný spojler, senzor LiDAR na streche a ďalšie dva senzory LiDAR na predných blatníkoch. Má tiež šikmé predné stĺpiky a hladkú líniu strechy. Výsledkom je, že Aion Hyper GT má extrémne nízky koeficient odporu vzduchu 0,197 Cd. Jeho rozmery, ktoré sú 4886 mm na dĺžku, 1885 mm na šírku, 1449 mm na výšku s rázvorom 2920 mm ho posúvajú do triedy kde pôsobí aj elektrický sedan  Hyundai Ioniq 6 s len o málo horším koeficientom Cd 0,21 a cenou od 46.490 eur.

Keď už hovoríme o hnacom ústrojenstve Aion Hyper GT, má niekoľko možností. Základné vozidlo má na zadnej náprave jediný elektromotor s výkonom 182 kW (245 k.) a krútiacim momentom 355 Nm. S ním na palube Hyper GT zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,5 ​​sekundy. Tento elektromotor je napájaný ternárnou (NMC) batériou s kapacitou 60 kWh , ktorá poskytne v tomto variante energiu na dojazd 560 km. Verzia RWD môže byť vybavená aj LFP batériou s kapacitou 70 kWh a dojazdom 600 km. Toto je jediná verzia, ktorá podporuje technológiu výmeny batérií. Najvyššia batériová verzia s kapacitou 80 kWh a dojazdom 710 km je spárovaná s výkonnejším e-motorom s výkonom 253 kW (340 koní) a 430 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Pre porovnanie Hyundai Ioniq 6 začína na výkone 111  kW a najvýkonnejšia verzia produkuje 239 kW.

Interiér GAC Aion Hyper GT má 14,6-palcový plávajúci dotykový displej multimediálneho systému a tenký 8,8-palcový LCD prístrojový panel. Na stredovom tuneli nájdeme dvojicu držiakov na poháre, dve podložky pre bezdrôtové nabíjanie telefónov a lakťovú opierku. Volant má tri ramená a obdĺžnikový tvar. Za volantom môžeme vidieť senzor Face ID, ktorý monitoruje vodiča. Ďalším bonusom pre vlastníkov Hyper GT bude zvukový systém Dolby Atmos, ktorý obsahuje 23 reproduktorov. Podporuje aj systém poloautonómnej jazdy ADiGO Pilot. Jeho funkcie však ešte musia byť dokončené.

Cenový rozsah Aion Hyper GT zostal rovnaký s cenou, ktorá bola oznámená v apríli tohto roku. Hyper GT má päť úrovní výbavy s cenovým rozpätím 219 900 – 339 900 juanov ( približne 27 916 43 149 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). 

Keď už hovoríme o cenovke GAC Aion Hyper GT, vyzerá to ako dobrý obchod pre sedan s nožnicovými dverami, odvážnym dizajnom a slušným výkonom. Ale v skutočnosti má pomerne veľa jeho konkurentov rovnakú cenovku. Napríklad Deepal SL03 (verzia BEV) od Changanu začína od 189 900 juanov (24 107 eur). Neta S od Hozon Auto tiež začína od 189 800 juanov (24 094 eur). 

Deepal SL03 od spoločnosti Changan
Neta S od Hozon Auto

A BYD Seal tiež začína na rovnakej cenovke. Znamená to, že Hyper GT stojí ešte vyššie ako jeho hlavní rivali. Takže v skutočnosti to nie je také lacné auto, ako by sme si v Európe mohli pomyslieť.

BYD Seal

Ale, čo by sme dali my, pospolitý ľud žijúci v strednej Európe, za takúto potešiteľnú cenovú vojnu v kategórii slušne veľkých elektrických sedanov. Žiaľ, najrôznejšie sankcie, embargá a obchodné bariéry nám cenový posun dolu za výkonné a moderné elektromobily neprinesú. Zato, rôznym eurohujerom to nebráni písať zákony a vyhlášky o ďalších nezmyselných záväzkoch pre bežných občanov, na základe ktorých od r. 2027 čaká domácnosti aj iných zdražovanie fosílnych energií / plynu , uhlia / z titulu platenia emisných povoleniek ako u priemyselných podnikov. A týmto chcú navyše podporiť inštaláciu OZE. Hodné “génia”!

.

Zdroj: carnewschina, aion, hyundai, euraktiv