GAC Aion Hyper GT pre globálny trh vstupuje na trh s cenou 25 904 eur
Čínska automobilka GAC sa v posledných rokoch čoraz intenzívnejšie zapája do boja o zákazníka na pomerne vyspelé, ale pritom stále cenovo dostupné elektrické vozidlá. Pritom neoslovuje zákazníka len preverenými riešeniami od iných výrobcov elektromobilov, ale neraz aj sama posúva pomyslenú latku technickej dokonalosti na nové úrovne. 6. júna 2024 spoločnosť GAC Aion, ktorá sa špecializuje práve na elektrické vozidlá, oficiálne uviedla na trh globálnu verziu svojho čisto elektrického sedanu Hyper GT , ktorý je dostupný v troch verziách s cenovým rozpätím 203 900 – 259 900 juanov (25 904– 33 018 eur). Nové auto má modernú 800V platformu a pri pomerne malej trakčnej batérii poskytuje dojazd 710 km (CLTC). Vozidlo už predtým prešlo cestnými testami v Európe a Thajsku. Ako naznačuje jeho názov, očakáva sa, že Hyper GT Global Model bude exportovaný do zámoria a teda aj do Európy.
Vpredu má GAC Hyper GT Global uzavretú prednú masku s dokonale zvládnutou aerodynamikou a zapustené štíhle LED svetlomety. Strecha je vybavená voliteľným výstupkom s Lidarom a na blatníkoch sú umiestnené bočné kamery. Auto sa prezentuje nízko položeným posedom s karosériou typu fastback a jazdí na 19-palcových ráfikoch v tvare hviezdy. Pribudli dve nové farby exteriéru, a to Quantum Red a Budapest Pink. GAC tvrdí, že auto používa rovnakú samoliečiteľnú farbu ako Rolls-Royce, ktorá dokáže sama opraviť drobné škrabance.
Hyper GT je postavený na novej plne elektrickej platforme AEP 3.0 od GAC. Elektrický sedan sa svojou veľkosťou zaraďuje do kategórie Škody Superb, keď meria 4886 mm na dĺžku, 1917 mm na šírku, 1449 mm na výšku s rázvorom 2920 mm. Kufor má štandardný objem 450 litrov. Dizajnéri spoločnosti GAC vynikajúco zvládli prácu na zdokonalení aerodynamiky vozidla, keďže jeho súčiniteľ odporu vzduchu je iba 0,1975 Cd. Na porovnanie, pri Škode Superb 4.generácie má koeficient Cd pre liftback hodnotu 0,23 a pre kombi 0,25, čo je zlepšenie o 10, respektíve 15 % oproti predchádzajúcej generácii Superbu. Natáčateľné zadné kolesá Aion Hyper GT sa podpísali na vynikajúcom polomere otáčania, iba 5,3 m.
Pohon vozidla zabezpečuje elektromotor na zadnej náprave s maximálnym výkonom 250 kW a maximálnym krútiacim momentom 430 Nm, napájaný od 80 kWh ternárnej lítiovej batérie. Dokonale aerodynamicky vypracované vozidlo s touto batériou má dojazd 710 km podľa metodiky CLTC. Oficiálny čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h je 4,9 sekundy. Pri rýchlom nabíjaní pomocou 800 V platformy dokáže Hyper GT Global prijať energiu pre jazdu na 450 km za 15 minút.
Okrem toho je model Hyper GT Global vybavený 34 senzormi, ktoré dodávajú dáta do pokročilého asistenčného systému riadenia Hyper Pilot umožňujúcemu autonómnu jazdu bez mapy, vrátane troch Lidarov, šesť radarov s milimetrovými vlnami a 13 kamier.
Do interiéru pribudli aj dve nové farebné schémy s názvom Afternoon Macchiato a Elegant Orange Brown. K dispozícii je oválny volant, 8,8-palcový full LCD prístrojový panel a 14,6-palcový 2,5K dotykový centrálny ovládací displej multimediálneho systému, ktorý pracuje na čipe Qualcomm Snapdragon 8155P. Celá séria je navyše vybavená inteligentným jazdným ekosystémom ADiGO od GAC, ktorý obsahuje viacjazyčného asistenta s umelou inteligenciou AI ADiGO SENSE.
Ďalšie konfigurácie zahŕňajú 23 reproduktorov, 50W bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, vyhrievanie/vetranie predných sedadiel, viacfarebné okolité svetlá, systém monitorovania vodiča a rozpoznávanie tváre.
GAC Group uviedol vo februári 2024 na trh aj inteligentnú 3L verziu Aion Hyper GT. Inteligentné jazdné vylepšenia úrovne 3 sú hlavným rozdielom medzi týmto modelom a jeho predchodcami. Elektrický sedan so systémom jazdnej asistencie úrovne L3 sa predáva s cenou 259 900 juanov (33 018 eur) a má oproti pôvodnému modelu niekoľko pozoruhodných funkcií a vylepšení.
Aion Hyper GT 3L je vybavený tromi laserovými radarovými senzormi (Lidar) a prešiel testovaním schopností autonómnej jazdy na inteligentnej predvádzacej ceste s prepojenými vozidlami v Guangzhou. Hardvér vozidla obsahuje až 34 jazdných senzorov vrátane troch laserových radarových senzorov – Lidarov. Nastavenie troch laserových radarov zahŕňa 1200-stupňové vnímanie prostredia, zobrazovanie oblakov bodov na centimetrovej úrovni a infračervenú technológiu ochrany života okolitých účastníkov premávky. Vozidlo má 12 kamier, 6 radarov milimetrového rozsahu a jednu infračervenú kameru nočného videnia. Aion Hyper GT je tiež vybavený čipom MDC610, ktorý „zahŕňa jedinečné riadiace algoritmy s hlbokým učením na zvládnutie zložitých cestných scenárov, ako sú preplnené mestské ulice s vysokou premávkou chodcov a vozidiel“.
Vozidlo, postavené na architektúre Xingling, ponúka osem redundantných systémov a päťstupňový monitorovací systém, ktorý poskytuje zabezpečenie redundancie pre inteligentné ovládače jazdy vozidla, ako riadenie vozidla, vnímanie okolia, brzdenie, riadenie v okolitej premávke, napájanie, komunikáciu, parkovanie a definovanie polohy vozidla.
Zatiaľ čo súčasné dopravné predpisy a technologické podmienky cestnej infraštruktúry nepostačujú na podporu implementácie a aplikácie autonómneho riadenia na úrovni L3, verzia Aion Hyper GT s inteligentným riadením 3L je už vybavená potrebným hardvérom. GAC Group plánuje v budúcnosti zaviesť funkčnosť L3 v súlade s národnými predpismi a príslušnými povoleniami. Dcérska spoločnosť GAC Group, GAC Aion, má za cieľ byť v popredí inteligentnej jazdy urýchlením implementácie a popularizácie inteligentných jazdných technológií v novom Hyper GT pomocou technológie NDA (New Driving Architecture). Spoločnosť spustila funkciu NDA vo vybraných mestách Číny v apríli 2024 a do roku 2025 sa bude snažiť dosiahnuť inteligentnú jazdu na úrovni L4.
Podľa správ Aion v marci výrazne propagoval Hyper GT a tí, ktorí si vozidlo kúpili do 31. marca 2024, budú mať prístup k doživotnému bezplatnému nabíjaniu dostupnému v celej Číne.
Zdroj: carnewschina , škoda-auto, auto.pravda