Geometry C – alebo, čo Elon Musk sľúbil, Čína už robí.

 Možno aj takto by mohol znieť titulok k článku. Asi v polovici mája 2020 svet obletela správa akoby uniknutá z dobre informovaných zdrojov, že nové batérie spoločnosti TESLA, budú  okrem záruky bezproblémovej životnosti na hranici 1,6 milióna kilometrov, aj výrazne lacnejšie, takže cena elektrických áut sa tesne priblíži k cenám áut so spaľovacím motorom!!!

Geometry C

Masívny útok čínskych výrobcov elektrických áut na doposiaľ neotrasiteľnú pozíciu svetového lídra v tomto segmente – spoločnosť TESLA Motors, naberá na obrátkach. Dobre mienené sľuby Elona Muska si zobrali k srdcu aj viacerí výrobcovia bezemisných áut z „Ríše stredu“ a periodicky zaplavujú mediálny priestor a domáci trh elektrickými autami a autíčkami, s cenovkami o akých sa európskym výrobcom nesníva ani pri základnom atmosférickom trojvalci.

Geometry Cbočný profil niečo pripomína…

Malým vkladom holdingu Geely do tejto nevyhlásenej vojny je aj nedávna prezentácia nového modelu predstaveného pod menom dcérskej spoločnosti GEOMETRY, ktorá sa má v rámci koncernu špecializovať práve na cenovo dostupné, ale pri tom technicky vyspelé elektromobily. Pred necelým rokom bol prezentovaný prvý model – sedan strednej triedy Geometry A, ktorý jeho tvorcovia predstavili ako dostupnú alternatívu Tesle Model 3. Aj keď v oblasti jazdných výkonov konštruktéri modelu Geometry A ( v porovnaní s Teslou Model 3) ešte majú priestor čo-to popracovať, s výslednou cenovkou na úrovni 17.000 USD ( na čínskom trhu po zohľadnení dotácii štátu) môžu byť viac ako spokojní. Za všetko hovoria čísla predajov, keď za 9 mesiacov minulého roku sa v Číne predalo vyše 13.000 týchto áut ( z 27 tisíc už objednaných). Teraz  asi nastal čas tieto výsledky posilniť a preto bol koncom mája 2020 predstavený nový model Geometry C.

Crossový strih Geometry C naozaj pristane

Vzhľad a interiér Geometry C sú navrhnuté vkusne a príťažlivo – pekný profil, jasné tvary, pútavé siluety. Okrem toho bol pri dizajne automobilu kladený veľký dôraz na vynikajúcu aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu Cx je 0,27. Tieto hodnoty poukazujú na veľmi dobré pochopenie filozofie elektrických áut jeho tvorcami, kde nemalá časť energie pre trakčné batérie sa získava rekuperáciou pohybovej energie pri spomaľovaní auta a netratí sa pri zbytočnom „tlačení „ vzduchu.

línia zadných dverí s pekným svetelným podpisom

Tvorcovia nenechali nič na náhodu a už prvé zverejnené fotografie evokovali asociácie na úspešnú nemeckú Astru. Inšpirácia pri pohľade na niektoré detaily, sa nedá poprieť. K tomu jemne primiešali aj moderné crossové nastavenie podvozku, oplastovanie citlivých miest karosérie  a výsledok je veľmi moderný a pútavý. Pri pohľade dovnútra predstaveného vozidla však podobnosť s opelovskou inšpiráciou končí a ocitáme v  súčasnej hi-tech čínskej realite.  Celý informačný systém elektromobilu je navrhnutý vo forme tabletov.

Technické charakteristiky

 Rozmery boli už predtým známe. Hatchback dosahuje dĺžku 4432 mm, šírku a výšku – 1833 a 1560 mm. To znamená, že GEOMETRY C je kratší, širší a vyšší ako sedan GEOMETRY A , hoci ich rázvor kolies je rovnaký (2700 mm). Čínsky model je svojou veľkosťou blízko k etalónu tejto triedy – elektromobilu Nissan Leaf , ktorý má rozmery 4490 × 1788 × 1540, s rázvorom 2700 mm.  Ak je sedan Geometry A vybavený elektrickým motorom s výkonom 163 hp a krútiacim momentom 250 Nm, tak hatchback Geometry C má zabudovanú výkonnejšiu jednotku, ktorá na prednú nápravu  prenáša výkon zo synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom. Motor poskytuje výkon 147 kW (204 k) a krútiaci moment 310 N.m. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 150 km / h.   Číňania ponúknu kupujúcim dve možnosti trakčných batérií. Prvá z nich má kapacitu 51,9 kWh a umožňuje dojazd 400 km pri úplnom nabití a druhá – 61,9 kWh a 550 km, pravdepodobne v  cykle NEDC. Pravdepodobná doba na dobitie batérii z 30% do 80% bude asi  30 minút z rýchlej DC nabíjacej stanice.

Interiér a výbava

Zoznam výbavy modelu obsahuje adaptívny tempomat, monitorovanie mŕtveho uhla a systémy automatického brzdenia s technológiou detekcie chodcov. Elektromobil má zabudované kamery kruhového snímania okolia auta, čo nesmierne ocenia vodiči hlavne v mestách.

prístrojovú dosku v interiéri dotvárajú 2 “tablety” a senzorické tlačidlá
digitálna moderna v interiéri auta

Koncern Geely postupne plánuje urobiť z GEOMETRY globálnu značku. V prípade dodávok do krajín EÚ je možné, že ich výroba bude  zabezpečená v podniku BelGi v Bielorusku

Geometry C na ceste do Európy

Zdroj:
insideevs