Grove Hydrogen začína výrobu vodíkových nákladných áut

O spoločnosti Grove Hydrogen Automotive dva roky po ich veľkolepej premiére a prezentácii dvoch modelov luxusných vodíkových automobilov, crossoveru Grove Obsididian a športového kupé Grove Granite na autosalóne v Shanghaji v roku 2019, nebolo počuť ani slovo. Ale bolo by mylné nazdávať sa, že spoločnosť za tú dobu nič nerobila. Centrála spoločnosti, kde je sústredený ich vývoj a pripravujú sa prototypy ich vozidiel, sa nachádza vo Wuhane, meste známom pre celý svet. Spoločnosť teraz obrátila svoj pohľad na sektor obchodnej a ťažkej nákladnej dopravy.

vodíkové auto Grove Granit od Grove Hydrogen Automotive

Zatiaľ, čo osobné vodíkové autá (FCEV– Fuel Cell Electric Vehicles) nie sú príliš zaujímavé pre väčšinu kupujúcich, zaujímavý konkurenčný boj sa odohráva v strednej a ťažkej triede nákladnej dopravy. Tu treba spomenúť napr. spoločnosť Cummins, ktorá obrátila kurz na ovládnutie trhu komponentov pre vodíkové vozidlá, ale aj spoločnosť Nikola Corp., ktorá v tejto oblasti už spolupracuje so spoločnosťou IVECO. Projekty vodíkových nákladných vozidiel prezentovala aj Toyota, Daimler Trucks, čínsky Hyzon Motors, ruský KamAZ, a ďalšie. Grove Hydrogen Automotive tiež vstúpil do tejto arény a s ohľadom na komplexnú podporu pre rozvoj týchto technológií od čínskej vlády, netreba mať pochýb o tom, že budú mať všetky potrebné zdroje k dispozícii.

vodíková dodávka Zhongji-Dimensity od Grove Hydrogen Automotive

Do februára 2021 podala spoločnosť Grove 1579 žiadostí o získanie patentov, vrátane 648 patentov na vynálezy. Za posledné dva roky si Grove dôsledne držal prvé miesto z hľadiska počtu patentov v oblasti palivových článkov medzi automobilovými spoločnosťami v Číne a druhé miesto na svete. V oblasti vývoja energetického systému a energetického manažmentu vodíkových áut, riadenia ich teplotného režimu, odľahčenia a optimalizácie konštrukcie vozidiel, nezávislých výskumných technológii a vývoja, Grove vyhlasuje, že sú vedúcou spoločnosťou v tomto odvetví priemyslu.

Zakladateľ a predseda spoločnosti Grove pán Hao Igo,hovorí: „ Vodík je nasledujúca éra hospodárskeho a technického rozvoja s neutrálnym dopadom na biotopy. Ľudstvo vstupuje do éry, určenou energiou vodíka. V ére vodíkových vozidiel sa objaví množstvo nových značiek vodíkových vozidiel. Vďaka obrovskému trhu, talentom a akumulácii technológií má Čína schopnosť vytvárať podniky a autá s vodíkovými palivovými článkami (FCEV) svetovej úrovne. Grove vznikol v ére vodíkovej energie a snaží sa stať sa vedúcou spoločnosťou na svete v oblasti výroby vodíkových vozidiel”.

vodíkový ťahač návesov Zhongji-Tianshu

Grove Hydrogen Automotive vytvára novú značku automobilov – Zhongji Automobile (Zhongji)

Grove Hydrogen Automotive vytvoril samostatnú značku Zhongji Automobile pre vývoj a výrobu komerčných a ťažkých nákladných vozidiel s vodíkovými palivovými článkami (FCEV). Na medzinárodnej automobilovej výstave v Šanghaji (2021), spoločnosť Grove prezentovala dva prvé modely tejto značky. Prezentované boli novinky – ťažký 49-tonový ťahač návesov Zhongji-Tianshu s pohonom 6×4 a 4,5-tonovú komerčnú dodávku Zhongji-Dimensity , vytvorenú na platforme osobných automobilov prezentovaných v 2019.

vodíkový ťahač návesov Zhongji-Tianshu a dodávka Zhongji-Dimensity

Zatiaľ čo konkurenti Grove len testujú prototypy, alebo vylaďujú malosériovú výrobu, čínska spoločnosť vyhlasuje, že v treťom štvrťroku tohto roka spustí sériovú výrobu Zhongji-Tianshu (FCEV) . Bude to prvý sériový vodíkový kamiónový ťahač, ktorý využíva modulárny dizajn pohonného systému. Ten pozostáva zo systému 120 kW vodíkových palivových článkov vyvinutých v Grove. Zhongji-Tianshu je vybavený inovatívnym multi-energetickým systémom napájania a 10-nádržovým vodíkovým napájacím systémom s pracovným tlakom 70 MPa vlastného dizajnu. Výstupný výkon pohonného systému vozidla je 360 ​​kW a maximálny krútiaci moment je 2400 Nm. Dojazd ťahača na jednom tankovaní presahuje 1000 km , čo plne spĺňa požiadavky kladené na ťažké nákladné vozidlá.

Z hľadiska bezpečnosti, vysokopevnostná vodíková nádrž Zhongji-Tianshu, vybavená tesniacim mechanizmom, podľa vyjadrenia výrobcu, poskytuje plnú pasívnu bezpečnosť. Viacsmerný snímač prevencie úniku vodíka pripojený na komunikačný a riadiaci modul vozidla poskytujú aktívnu ochranu pred prípadným unikom vodíka.

vodíková dodávka Zhongji-Dimensity

Zhongji-Dimensity je vozidlo pre mestskú logistiku. Jeho dojazd na jednom tankovaní je tiež 1000 km a spotrebuje menej ako 2 kg vodíka na 100 km. Zhongji-Dimensity je vybavený 60 kW vodíkovými palivovými článkami usporiadanými do modulárneho pohonného systému. Maximálny výstupný výkon systému je deklarovaný na 180 kW a maximálny výstupný krútiaci moment môže dosiahnuť 1100 Nm. Vodíková dodávka sa začne dodávať po spustení sériovej výroby v druhom štvrťroku 2022.

Namiesto záveru…

Grove Adrogen Automotive posledný rok nespala, ale naopak, vybudovala novú továreň, ktorá je teraz v štádiu montáže technologických zariadení.

vodíkový ťahač návesov Zhongji-Tianshu pred výrobným závodom


Aj na Slovensku máme šikovných vynálezcov, dizajnérov, technológov a konštruktérov. Projekt vodíkového auta, ktorý bol prezentovaný na EXPE v Dubaji, vznikol na našej pôde, pričinením množstva šikovných ľudí z Technickej Univerzity Košice, s podporou spoločnosti Matador a p. Štefana Rosinu. Aj slová p. ministra Sulíka o podpore “vodíkových technológii” sú chvályhodné, ale…

Slovenské vodíkové auto MH2 Zdroj: techbox

Od prototypu k sériovej výrobe je veľmi dlhá a náročná cesta. Slová a zámery sú pre dosiahnutie tohto cieľa veľmi málo. Treba veľmi pozorne sledovať a analyzovať trendy, mať vytvorenú reálnu stratégiu rozvoja týchto technológii a zabezpečiť ich dostatočné financovanie. Výroba vodíkových áut je zložitý problém a asi väčší zmysel ako robiť “kusovú” výrobu pekne vyzerajúcich, ale veľmi drahých vodíkových “super-športov”, je sústrediť sa na “dodávkový a nákladný ” segment dopravy. Pár pekných a výkonných vodíkových áut nám stav životného prostredia nevylepší! Ale ak sa cez Donovaly budú ťahať kamióny s emisiami vodnej pary, to už dáva zmysel.

Slovensku potrebuje vodíkovú stratégiu, aby nám vodíkové nákladné autá Zhongji Automobile raz neukázali chrbát

Zdroj: greenstartpoint, grove-auto