Grove Hydrogen začína výrobu vodíkových nákladných áut
O spoločnosti Grove Hydrogen Automotive dva roky po ich veľkolepej premiére a prezentácii dvoch modelov luxusných vodíkových automobilov, crossoveru Grove Obsididian a športového kupé Grove Granite na autosalóne v Shanghaji v roku 2019, nebolo počuť ani slovo. Ale bolo by mylné nazdávať sa, že spoločnosť za tú dobu nič nerobila. Centrála spoločnosti, kde je sústredený ich vývoj a pripravujú sa prototypy ich vozidiel, sa nachádza vo Wuhane, meste známom pre celý svet. Spoločnosť teraz obrátila svoj pohľad na sektor obchodnej a ťažkej nákladnej dopravy.
Zatiaľ, čo osobné vodíkové autá (FCEV– Fuel Cell Electric Vehicles) nie sú príliš zaujímavé pre väčšinu kupujúcich, zaujímavý konkurenčný boj sa odohráva v strednej a ťažkej triede nákladnej dopravy. Tu treba spomenúť napr. spoločnosť Cummins, ktorá obrátila kurz na ovládnutie trhu komponentov pre vodíkové vozidlá, ale aj spoločnosť Nikola Corp., ktorá v tejto oblasti už spolupracuje so spoločnosťou IVECO. Projekty vodíkových nákladných vozidiel prezentovala aj Toyota, Daimler Trucks, čínsky Hyzon Motors, ruský KamAZ, a ďalšie. Grove Hydrogen Automotive tiež vstúpil do tejto arény a s ohľadom na komplexnú podporu pre rozvoj týchto technológií od čínskej vlády, netreba mať pochýb o tom, že budú mať všetky potrebné zdroje k dispozícii.
Do februára 2021 podala spoločnosť Grove 1579 žiadostí o získanie patentov, vrátane 648 patentov na vynálezy. Za posledné dva roky si Grove dôsledne držal prvé miesto z hľadiska počtu patentov v oblasti palivových článkov medzi automobilovými spoločnosťami v Číne a druhé miesto na svete. V oblasti vývoja energetického systému a energetického manažmentu vodíkových áut, riadenia ich teplotného režimu, odľahčenia a optimalizácie konštrukcie vozidiel, nezávislých výskumných technológii a vývoja, Grove vyhlasuje, že sú vedúcou spoločnosťou v tomto odvetví priemyslu.
Zakladateľ a predseda spoločnosti Grove pán Hao Igo,hovorí: „ Vodík je nasledujúca éra hospodárskeho a technického rozvoja s neutrálnym dopadom na biotopy. Ľudstvo vstupuje do éry, určenou energiou vodíka. V ére vodíkových vozidiel sa objaví množstvo nových značiek vodíkových vozidiel. Vďaka obrovskému trhu, talentom a akumulácii technológií má Čína schopnosť vytvárať podniky a autá s vodíkovými palivovými článkami (FCEV) svetovej úrovne. Grove vznikol v ére vodíkovej energie a snaží sa stať sa vedúcou spoločnosťou na svete v oblasti výroby vodíkových vozidiel”.
Grove Hydrogen Automotive vytvára novú značku automobilov – Zhongji Automobile (Zhongji)
Grove Hydrogen Automotive vytvoril samostatnú značku Zhongji Automobile pre vývoj a výrobu komerčných a ťažkých nákladných vozidiel s vodíkovými palivovými článkami (FCEV). Na medzinárodnej automobilovej výstave v Šanghaji (2021), spoločnosť Grove prezentovala dva prvé modely tejto značky. Prezentované boli novinky – ťažký 49-tonový ťahač návesov Zhongji-Tianshu s pohonom 6×4 a 4,5-tonovú komerčnú dodávku Zhongji-Dimensity , vytvorenú na platforme osobných automobilov prezentovaných v 2019.
Zatiaľ čo konkurenti Grove len testujú prototypy, alebo vylaďujú malosériovú výrobu, čínska spoločnosť vyhlasuje, že v treťom štvrťroku tohto roka spustí sériovú výrobu Zhongji-Tianshu (FCEV) . Bude to prvý sériový vodíkový kamiónový ťahač, ktorý využíva modulárny dizajn pohonného systému. Ten pozostáva zo systému 120 kW vodíkových palivových článkov vyvinutých v Grove. Zhongji-Tianshu je vybavený inovatívnym multi-energetickým systémom napájania a 10-nádržovým vodíkovým napájacím systémom s pracovným tlakom 70 MPa vlastného dizajnu. Výstupný výkon pohonného systému vozidla je 360 kW a maximálny krútiaci moment je 2400 Nm. Dojazd ťahača na jednom tankovaní presahuje 1000 km , čo plne spĺňa požiadavky kladené na ťažké nákladné vozidlá.
Z hľadiska bezpečnosti, vysokopevnostná vodíková nádrž Zhongji-Tianshu, vybavená tesniacim mechanizmom, podľa vyjadrenia výrobcu, poskytuje plnú pasívnu bezpečnosť. Viacsmerný snímač prevencie úniku vodíka pripojený na komunikačný a riadiaci modul vozidla poskytujú aktívnu ochranu pred prípadným unikom vodíka.
Zhongji-Dimensity je vozidlo pre mestskú logistiku. Jeho dojazd na jednom tankovaní je tiež 1000 km a spotrebuje menej ako 2 kg vodíka na 100 km. Zhongji-Dimensity je vybavený 60 kW vodíkovými palivovými článkami usporiadanými do modulárneho pohonného systému. Maximálny výstupný výkon systému je deklarovaný na 180 kW a maximálny výstupný krútiaci moment môže dosiahnuť 1100 Nm. Vodíková dodávka sa začne dodávať po spustení sériovej výroby v druhom štvrťroku 2022.
Namiesto záveru…
Grove Adrogen Automotive posledný rok nespala, ale naopak, vybudovala novú továreň, ktorá je teraz v štádiu montáže technologických zariadení.
Aj na Slovensku máme šikovných vynálezcov, dizajnérov, technológov a konštruktérov. Projekt vodíkového auta, ktorý bol prezentovaný na EXPE v Dubaji, vznikol na našej pôde, pričinením množstva šikovných ľudí z Technickej Univerzity Košice, s podporou spoločnosti Matador a p. Štefana Rosinu. Aj slová p. ministra Sulíka o podpore “vodíkových technológii” sú chvályhodné, ale…
Od prototypu k sériovej výrobe je veľmi dlhá a náročná cesta. Slová a zámery sú pre dosiahnutie tohto cieľa veľmi málo. Treba veľmi pozorne sledovať a analyzovať trendy, mať vytvorenú reálnu stratégiu rozvoja týchto technológii a zabezpečiť ich dostatočné financovanie. Výroba vodíkových áut je zložitý problém a asi väčší zmysel ako robiť “kusovú” výrobu pekne vyzerajúcich, ale veľmi drahých vodíkových “super-športov”, je sústrediť sa na “dodávkový a nákladný ” segment dopravy. Pár pekných a výkonných vodíkových áut nám stav životného prostredia nevylepší! Ale ak sa cez Donovaly budú ťahať kamióny s emisiami vodnej pary, to už dáva zmysel.
Zdroj: greenstartpoint, grove-auto