HiPhi X – technologický demonštrátor možností EV
Prototyp HiPhi 1 bol predstavený 31.07.2019. Odvtedy nepretieklo veľa vody v Žltej rieke a na svete je po roku sériová verzia auta s mierne upravenými parametrami a dizajnom.
25. septembra 2020 malo už sériové HiPhi X svoju svetovú premiéru v Pekingu a vytvorilo tak „nový segment trhu“ s názvom TechLuxe (spojenie pokrokovej technológie a luxusu).
Výrobca auta, spoločnosť Human Horizons našla strategického partnera v skupine Jiangsu Yueda Group, ktorá má spoločný podnik s KIA v Číne. Závod Dongfeng Yueda Kia JV v Yanchengu bude teraz vyrábať aj elektrické vozidlá spoločnosti Haifai. Medzi dodávateľov patria spoločnosti Bosch, Continental, Aisin a Siemens. Modelová línia áut sa vytvorí rýchlo, pretože pod spoločnosťami sa vyvíjajú minimálne tri koncepty elektrických vozidiel.
Technické charakteristiky
Auto je naozaj veľké. Sériové auto má rozmery 5200 × 1990 × 1618 mm. Rázvor osí elektromobilu bude úctyhodných 3150mm a zabezpečí pozdĺžny komfort pre 6 pasažierov v troch radoch luxusných sedadiel za sebou. Hmotnosť presahuje dve tony. Priemer kolies je 20 palcov. Aerodynamický koeficient konceptu 0,27 bol potvrdený aj pre sériový produkt.
Sila dvoch elektromotorov na rôznych nápravách bude vyššia, ako sa očakávalo: každý z nich vyvinie výkon 220 kW (299 k), čo v sumáre výkonov predstavuje 440kW. Táto sústava ponúkne elektromobilu zrýchlenie z 0 na 100 za 3,9 sekundy. Batérie s kapacitou 84 kWh, alebo 97 kWh sľubujú dojazd od 550 do 630 km (NEDC).
Interiér
Elektromobil má interiér v znamení veľkolepého priestoru, vysokých technológii a luxusu. Volant má zakomponované 2 dotykové minidispeje na ovládanie systémov a nastavení vozidla v dosahu palcov vodiča auta. Celkovo je v salóne auta 9 rôznych displejov.
Systém NT Doors integruje zadné krídlové dvere so zdvíhacími časťami strechy. K dispozícii nie sú žiadne kľučky dverí, pretože krídlo s bezrámovým sklom sa otvára automaticky – po rozpoznaní tváre pomocou skenera na B stĺpiku. Aj keď je ohlásená iba tretia úroveň autopilota, HiPhi 1 je už vybavený 562 senzormi (vrátane senzora pachu), pripája sa k 5G sieťam a interaguje s vonkajším prostredím prostredníctvom V2X .
„Super Mozog“ auta sa spolieha na štyri doménové radiče a šesť mikroprocesorových jednotiek, ktoré sú spojené pomocou rýchleho 1Git./s. Ethernetu LAN, ktorý prenáša dáta rýchlejšie ako tradičné siete CAN. Stroj je schopný neustále sa učiť, analyzovať obrovské množstvo informácií, pamätať si zvyky, predvídať potreby a rozhodovať pomocou cloudového výpočtu. Vďaka tomu hlasového pomocníka „HiPhi Go“ označujú ako „aktívneho pomocníka s umelou inteligenciou“, nakoľko disponuje určitými funkciami prístrojového „uvažovania“. Je nastavený na nepretržité učenie sa pri kontaktoch s ľuďmi a okolitým prostredím. Bol vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Microsoft.
Programovateľné matricové osvetlenie (PML) je kombinované s technológiou infračerveného nočného videnia a prispôsobujú sa podmienkam na ceste zmenou štyroch režimov. PML detekuje až šesť objektov (vrátane chodcov) do 400 m súčasne, a to aj v noci. Svetlo je možné konfigurovať pomocou štandardného rozhrania, alebo mobilnej aplikácie. Existuje sedem možností pre interaktívnu grafiku a rôzne scenáre, až po svetelnú šou .
Pod svetlometmi sa nachádzajú signálne panely ISD (Intelligent Signal Display): každá zo štyroch matríc obsahuje 1712 LED diód. Ich varovania sú adresované ostatným účastníkom cestnej premávky.
O hudobný sprievod sa postará britský audiosystém Meridian, ktorý sa prvýkrát objavil v autách čínskej značky. Má 12 nezávislých kanálov a 600-wattový zosilňovač. Nezabudlo sa ani na vône v salóne, ktoré dodáva švajčiarska spoločnosť Givaudan. Priamo na palube bude možnosť vytvoriť si vlastnú vôňu v aute.
Model dostal automatický parkovací systém AVP (Autonomous Valet Parking) štvrtej úrovne autonómie s komunikáciou 5G. To znamená, že vodič môže HiPhi X opustiť kdekoľvek na parkovisku a odísť . Po návrate ho môže zavolať „k nohe“ prostredníctvom svojho smartfónu.
Cena
HiPhi X sa bude vyrábať v malých sériách od konca roka 2020. Oficiálne sa elektromobil dostane na trh ČĽR až v roku 2021.
Ceny za vydanie Founders Edition boli zverejnené 25.9.2020. Šesťmiestna verzia sa bude predávať za 680 000 juanov (87 126,99 EUR podľa prepočtu aktuálnym kurzom NBS) a štvorsedadlová na 800 000 juanov (102 502,34 EUR). Prvých 3 000 zákazníkov dostane doživotnú záruku na servis.
Pre tých, čo vedia aspoň trochu po čínsky, ešte jedno video sériového elektromobilu. Tí, ktorí po čínski nevedia, nech si vypnú zvuk, veľa pochopia aj bez rečí !
HiPhi X je elektromobil nabitý technológiami budúcnosti. Možno práve toto je trend, ktorým sa automobilizmus bude uberať. Vysoké technológie chcú čím ďalej, tým viac nahrádzať šoférsky zážitok. Či je to dobré? Pre bezpečnosť na preplnených cestách určite áno. Občas si ale s nostalgiou spomeniem na ručný plyn, sytič, karburátor a podobné stariny páchnuce benzínom. Raz možno práve tieto autá budú zážitkom!
Zdroj:
drive