IM nová značka od SAIC a Alibaba

Minulý rok založil čínsky koncern SAIC, ktorý vlastní značky Roewe, MG a Maxus, spoločnosť Zhiji Auto. Jeho partnermi boli internetový gigant Alibaba a správa okresu Shanghai Pudong (každý vlastní 18% akcií). V skutočnosti ide o ďalšiu „čínsku Teslu“, ktorej hlavnou úlohou bude vyrábať vyspelé a pomerne drahé elektrické vozidlá. Pre tieto modely bola zvolená ochranná známka IM, to znamená Intelligence in Motion.

prezentácia modelového radu IM

Technické charakteristiky

Sedan IM je veľkosťou podobný modelu Tesla Model S: má dĺžku presne 5000mm, šírku 1960 mm a výšku 1485 mm.

bočný pohľad potvrdzuje vynikajúcu aerodynamiku sedanu IM

Všetky dvere sú vybavené servopohonom, namiesto bočných spätných zrkadiel môžu byť nainštalované kamery, ale hlavným prvkom sú matricové svetlomety s dômyselne zakrivenými stretávacími svetlami. Hlavné reflektory pozostávajú z päťtisíc LED diód, ktoré umožňujú nielen flexibilne meniť tvar svetelného lúča, ale aj „kresliť“ navigačné tipy pre vodiča na vozovke.

elektrický sedan IM s plne presklenou strechou

Sedan IM má pohon všetkých kolies s dvoma elektromotormi, ktoré spolu ponúkajú výkon 400 kW (544 k.) pri krútiacom momente 700 Nm. Tie umožnia sedanu zrýchliť na stovku za 3,9 s. Hlavný pohon je zadný, ale pre režim „štvorkolky“ je predný motor pripojený.

 Čas zrýchlenia na „stovku“ je 3,9 s. Uvádza sa, že na vyladení podvozka pomocou adaptívnych tlmičov CDC sa podieľali špecialisti z formulového tímu Williams (Williams Advanced Engineering). Vpredu je dvojité lichobežníkové zavesenie kolies, vzadu viacprvkové zavesenie kolies a brzdy sú od spoločnosti Brembo.

pripravovaný elektrický crossocer IM asi zdedí pohon od sedanu

Lítium-iónová trakčná batéria bola vyvinutá v spolupráci s CATL, ale namiesto grafitu bol použitý kremík, ktorý umožňuje zvýšiť špecifickú kapacitu až na 300Wh/kg. Môžete si vybrať medzi 93, alebo 115 kWh batériami. Vývojári sľubujú, že sedan s veľkou batériou zvládne na jedno nabitie prejsť až 874 km (NEDC). Okrem obvyklých nabíjacích konektorov je sedan vybavený indukčným bezdrôtovým nabíjaním s výkonom 11 kW: prijímač je inštalovaný pod spodnou časťou karosérie. Týmto spôsobom nabíjania sa elektromobil  za hodinu nabije na 70 – 80 km jazdy, čo by malo stačiť na deň.  

Interiér

 Vo vnútri sa nachádza 39-palcový široký displej, čalúnenie z semi-anilínovej kože a ozdobné prvky z drevenej dyhy.

hi-tech interiér sedanu IM

Samozrejmosťou je autopilot: obsahuje 15 kamier, 12 ultrazvukových a 5 milimetrových radarov . Za spracovanie údajov od nich je zodpovedný procesorový modul Nvidia Xavier. Hrb nad čelným sklom je Carlog – od spoločnosti Alibaba Group s tromi širokouhlými (180 °) kamerami so 150 miliónmi pixelov, ktoré snímajú v rozlíšení 4K.

Carlog – systém s tromi kamerami

Alibaba pomohla pri vývoji všetkých týchto systémov. V prvej fáze sú sľubované funkcie ako automatické parkovanie a príspevok Alibaba sa prejaví v integrácii funkcií sociálnych sietí do multimediálneho systému elektrického vozidla.

palubná doska má prvky z drevenej dyhy

Začiatok výroby IM sedanov v Číne je naplánovaný na koniec tohto roka. Predobjednávky ale začne firma prijímať už v apríli 2021. Bol predstavený aj crossover, ale zatiaľ ide iba o model v plnej veľkosti bez interiéru. Zatiaľ o ňom neexistujú žiadne technické podrobnosti (aj keď je zrejmé, že po technologickej stránke bude zjednotený so sedanom) a jeho vstup na trh sa uskutoční najskôr v roku 2022.

Zdroj:
autoreview