JAC Yiwei 3 EV – mestské EV s dojazdom 505 km a cenou od 11 511 eur
JAC Auto je štátna automobilka, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom osobných aj úžitkových vozidiel. Niektorí ľudia ho poznajú aj pre výrobu automobilov Nio v jeho závode v Hefei. Uvedením modelu Yiwei 3 spoločnosť JAC štartuje novú sériu elektromobilov, zameranú hlavne na mladých zákazníkov. Zástupcovia JAC radšej nazývajú Yiwei novou značkou. Vozidlá Yiwei sú však označené odznakmi JAC, takže v skutočnosti nejde o novú značku auta. Do roku 2025 bude séria Yiwei obsahovať štyri autá: Yiwei 3, Yiwei 5, Yiwei X3 a Yiwei X5. A teraz je tu prvý model Yiwei dostupný na predobjednávky v Číne.
Yiwei (钇为) je nová značka elektromobilov JAC a 3 je prvým vozidlom tejto značky. Debut novej rodiny elektrických vozidiel s názvom Yttrium (alebo Yiwei pre Číňanov) je načasovaný tak, aby sa zhodoval s revíziou stratégie spoločnosti JAC. Nový čisto elektrický hatchback od JAC – Yiwei 3 je pomenovaný podľa ytria, kovu vzácnych zemín, ktorý sa používa pri výrobe trakčných batérií. Podľa plánu sú elektrické autá rodiny Yttrium určené kupujúcim vo veku 20 – 35 rokov a budú relatívne cenovo dostupné. V Číne bolo uvedených na trh šesť modelov s cenovým rozpätím 89 900 – 127 900 juanov (11 511 – 16 376 eur podľa aktuálneho kurzu NBS) a maximálnym dojazdom 505 km.
Celkovo vytvára dizajn JAC Yiwei 3 príjemnú retro atmosféru, má dvojfarebnú karosériu a skryté kľučky dverí. Lakovňa výrobného závodu ponúka rôzne farby karosérie vrátane bielej, béžovej, šedej, zelenej a fialovej. Okrúhle svetlomety na prednej strane ešte viac umocňujú jeho retro príchuť. Podľa JAC svetlomet obsahuje 137 guľôčok LED a vyzerá ako mihalnice. JAC Yiwei 3 je postavený na platforme DI spoločnosti JAC s vlastnou batériou a riadiacim bezpečnostným systémom spoločnosti JAC. Pre celú rodinu Yiwei bola vyvinutá nová modulárna platforma DI druhej generácie. Ponúka akýkoľvek typ pohonu (predný, zadný, pohon všetkých kolies), lítium-železo-fosfátové batérie a termoregulačný systém tepelného čerpadla. Elektronika vozidla umožňuje dobitie batérie na 200 km jazdy za desať minút. Platforma je určená pre vozidlá s dĺžkou 4,0–4,8 m, rázvorom 2,6–2,9 m a dojazdom 300 až 800 km.
Auto jazdí na päťlúčových kolesách. Veľkosť Yiwei 3 je: dĺžka 4025 mm, šírka 1770 mm, výška 1560 mm s rázvorom 2620 mm. Elektrický JAC Yttrium 3 je auto veľkostne porovnateľné so ŠKODOU Fabia poslednej generácie. JAC Yiwei 3 je vybavený kompaktným pohonným ústrojenstvom 9 v 1, ktorý zabezpečuje vozidlu mimoriadne nízke inštalačné rozmery motora s vynikajúco umiestneným ťažiskom.
JAC Yiwei 3 poskytuje spotrebiteľom na výber dve možnosti výkonu pohonu vozidla. Verzia s nízkym výkonom je vybavená predným motorom s výkonom 70 kW, zatiaľ čo verzia s vysokým výkonom je vybavená predným motorom s výkonom 100 kW. Batérie v oboch verziách sú tiež odlišné, s kapacitou 41 kWh a 51,5 kWh; so zodpovedajúcim dojazdom 405 km a 505 km podľa testovacej metodiky CLTC. V budúcnosti bude uvedený na trh aj model s dojazdom 600 km. Batéria je lítium-železofosfátová (LFP) so 46 sériami veľkých valcových článkov.
Okrem toho spoločnosť JAC tvrdí, že lítium-železofosfátová batéria auta sa nikdy samovoľne nezapáli kvôli technológiám, ako je tepelná izolácia, elektrická izolácia a termoelektrické oddelenie.
Interiér je vybavený 6,2-palcovým LCD prístrojovým panelom a plávajúcou centrálnou riadiacou obrazovkou. V závislosti od konfigurácie môže mať JAC Yttrium 3 12,8-palcovú alebo 15,6-palcovú obrazovku multimediálneho systému, ale v každom prípade je tu dobre vykreslená grafika, podporuje hlasové ovládanie a 5G modem. Na výber sú štyri farebné varianty interiéru, vo výbave nechýba pokročilé osvetlenie (64 farieb). Stredová konzola podporuje bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu a má odkladací priestor.
Vo vnútri vyzerá Yiwei 3 prekvapivo pekne. Obrovskú 15,6-palcovou plávajúcu obrazovku s OS, vyvinul JAC spoločne s Huawei. Volant Yiwei 3 dostal dva lúče a ploché dno, aby sa ušetrilo viac miesta pre kolená. Tlačidlá na volante majú rovnaký dizajn ako Nio a JAC zjavne využíva mnoho komponentov z iných automobilov, ktoré vyrába. Za volantom sa nachádza digitálny prístrojový panel. Chýba stredový tunel. Namiesto toho je tu skladací držiak na pohár, podložka na nabíjanie telefónu a lakťová opierka. Interiér vozidla je pokrytý veľkou plochou mäkkého materiálu, vďaka čomu sa v ňom posádka bude cítiť veľmi pohodlne. Predné sedadlá sú elektrické, vyhrievané a ventilované.
Z hľadiska bezpečnosti ponúka JAC Yiwei 3 panoramatický obrazový systém na 360° okolo vozidla a asistenčný systém riadenia úrovne 2 s viac ako 18 funkciami. Špičková verzia modelu prichádza navyše s adaptívnym tempomatom a predným radarom.
Na aprílovom autosalóne v Šanghaji spoločnosť JAC odhalila aj Yiwei 3 napájaný sodíkovo-iónovou batériou. Dátum uvedenia sodíkovej verzie je však zatiaľ neznámy.
Zdroj: carnewschina, autoreview