Jaguar Land Rover použije čínske platformy E0X a M3X od Chery

Chery a Jaguar Land Rover (JLR) spolupracujú na čínskom trhu  už 12-rokov. Ešte v roku 2012 vytvorili tieto spoločnosti v Číne spoločný podnik na výrobu automobilov Chery-Jaguar Land Rover. Spoločne vlastnená továreň začala pracovať v roku 2014 a stále funguje. Inžinieri JLR na jej začiatku veľmi pomohli automobilke Chery s nastavením odpruženia ich vozidiel. Automobily Land Rover sa navyše stali obrovskou inšpiráciou pre dizajnérov Chery. Úlohy sa vymenili a  teraz je na rade Chery, aby pomohla JLR.

závod CheryJaguar Land Rover v Číne

Indický Jaguar Land Rover (JLR) zaostáva za súčasným trendom v oblasti nových energetických vozidiel (NEV). Jeho jediné batériové elektrické vozidlo (BEV), Jaguar I-Pace, bolo uvedené na trh pred šiestimi rokmi a objem predaja JLR zároveň pomaly klesá. Tento problém je obzvlášť akútny v Číne, pretože tam je obrovský trh pre NEV. To je dôvod, prečo automobilka JLR vo vlastníctve indickej Tata Motors požiadala o pomoc Chery. Jaguary a Land Rovery založené na platformách Chery M3X a E0X sa s najväčšou pravdepodobnosťou najskôr budú predávať len na čínskom trhu, aby uspokojili potreby miestnych kupujúcich.

Picture background
Luxeed R7

Treba pritom zdôrazniť, že Jaguar Land Rover nie je jedinou automobilkou, ktorá prijala čínske modulárne architektúry na výrobu svojich elektrifikovaných vozidiel (NEV). Je to rastúci trend medzi mnohými “tradičnými” výrobcami automobilov. Len na pripomenutie, Mitsubishi Airtrek prebral platformu GEP od čínskeho koncernu  GAC; Smart a Lotus EV sú podporované platformou SEA od Geely ; Automobily Renault prevezmú platformu CMA od Geely; Volkswagen bude používať platformy E/E od Xpeng; budúce vozidlá Audi budú podporované platformou iO Origin od čínskej štátnej automobilky SAIC.

Chery Tiggo 9

Predseda predstavenstva automobilky Chery, pán Yin Tongyao počas rozhovoru potvrdil predchádzajúce zvesti o tom, že automobilka  Jaguar Land Rover (JLR) bude používať  platformy Chery vo svojich budúcich modeloch batériových elektrických vozidiel (BEV) a nabíjateľných hybridov (PHEV).  Nové elektrifikované vozidlá od JLR budú stáť na modulárnych architektúrach M3X a E0X, ktoré sa ppoužívajú v automobiloch vyrábaných čínskym koncernom Chery, ako sú napríklad: Exlantix ET, Exlantix ES, Luxeed S7, Luxeed R7, Exeed RX, Chery Tiggo 9, atď.

Luxeed S7

Špičková elektrická značka Exeed spoločnosti Chery nedávno oznámila, že podpísala dohodu o strategickej spolupráci so spoločnosťou Jaguar Land Rover. Táto dohoda umožňuje spoločnosti JLR využívať platformy Exeed na vytváranie svojich budúcich vozidiel. Formálne ide o dohodu medzi JLR a Exeed. Túto čínsku značku však plne vlastní Chery Group. Takže, úprimne povedané, môžeme to nazvať dohodou medzi indickou Tata Motors, vlastniacou JLR a čínskou Chery Group.

Exlantix ET

Predstavitelia značky Exeed potvrdili, že JLR bude používať dve hlavné platformy navrhnuté inžiniermi Chery. Prvým je modulárna architektúra M3X. Jeho druhá generácia je v Číne známa aj ako T2X. Chery ho vyvinula s pomocou nemeckého Bentlera. Je to platforma určená vozidlám so spaľovacím motorom (ICE) a PHEV. Samozrejme, Jaguar Land Rover sa väčšinou zaujíma o prijatie technológie plug-in hybridného pohonu, pretože zaostáva za súčasnou úrovňou priemyslu NEV.

modulárna platforma M3X

Architektúra M3X môže byť vybavená „Super Hybridným“ pohonným ústrojenstvom Chery. Ten zahŕňa benzínový motor ICE spárovaný s dvoma elektromotormi cez prevodovku 3DHT165. Pred niekoľkými rokmi bola táto prevodovka prvou prevodovkou na svete, ktorá mala zakomponované dva elektromotory do jednej pohonnej jednotky. Hlavnými výhodami super hybridného systému od Chery s označením DHT je jeho deväť prevádzkových režimov, 11 kombinácií prevodových stupňov, dojazd cez 1000 km a tepelná účinnosť 44,5 %. Platforma M3X (T2X) s hybridným pohonom DHT je základom automobilov ako Exeed RX PHEV, Chery Fulwin T9 atď.

DHT – „Super Hybridný “ pohonný systém Chery

Druhou modulárnou architektúrou, ktorú si autá Jaguar Land Rover osvoja, je E0X. Vyvinuli ho spoločne Chery a Huawei. Tento podvozok je v súčasnosti základom štyroch vozidiel: Exlantix ES , Exlantix ET , Luxeed S7 Luxeed R7 . Táto platforma je použiteľná pre rôzne tvary karosérie a  je vhodná pre autá s pohonným systémom BEV aj EREV. Ďalšími výhodami platformy E0X je využitie vysokonapäťového systému 800 V, udávaná spotreba energie 12 kWh/100 km a pokročilá technológia autonómneho riadenia. Platforma E0X môže byť vybavená aj vzduchovým odpružením. Celkovo ide o špičkovú platformu vhodnú pre elektromobily a vozidlá s motorovým predlžovačom  dojazdu (EREV).

Exeed RX PHEV

Čo na záver? Boli časy, keď európski výrobcovia áut, ale aj motoristická verejnosť brali čínske autá ako niečo veľmi podradné a symbol zaostalosti a nekvality. Boli časy, ale sa minuli! Dnes sú mnohé elektrické vozidlá tradičných európskych výrobcov v Číne považované za technicky zaostalé. Predaje EV od koncernu VW sú v Číne z roka na rok slabšie a ak sa európsky koncern nespamätá, o niekoľko rokov v triede elektrických vozidiel bude predstavovať len druhotriednu úroveň. Doba sa zmenila a ak sa chcú európski výrobcovia udržať v triede elektrických vozidiel “nad vodou”, spájanie sa s vyspelými výrobcami elektrických vozidiel z Číny bude pre nich otázka prežitia.

Zdroj: carnewschina