Je lepší „ hybrid“, alebo elektromobil ? Belaz 75710 proti Geely Emgrand GSе.
Otázka, ktorá sa v „ technickejšej polovici ľudstva“ objavuje čím ďalej, tým viac. Z jednej strany zástancovia spaľovacích motorov, na druhej strane fanúšikovia elektrického pohonu vozidiel. A medzi tým – hybrid. Spája ich, alebo rozdeľuje?
Odpoveď na túto otázku nám dá aj reportáž z Bieloruska. Nie však z rozbúrených ulíc – kde sa stretávajú zástancovia a protivníci prezidenta Lukašenka, ale priamo zo závodu, kde sa vyrába najväčší, najvýkonnejší a najťažší „hybrid „ na svete – závod BELAZ.
Hrdina č.1 – Najväčšie hybridné vozidlo na svete.
Belaz 75710 s nosnosťou 450 ton, celkovou hmotnosťou 810 ton a výkonom motora ( presnejšie dvoch motorov) 2 x 1750kW je najväčšie hybridné vozidlo na svete.
Belaz poháňajú dva šestnásťvalcové naftové turbodieselové motory s priamym vstrekovaním paliva, každý s výkonom 1715 kW pri 1900 otáčkach za minútu. Majú objem po 65 litrov (takže každý valec má objem 4 litre!) a krútiaci moment každého je 9313 Nm pri 1500 otáčkach za minútu. V útrobách každého motora sa prelieva po 269 litrov oleja a chladiaci systém má objem 890 litrov. BelAZ dokáže operovať v povrchových baniach v rozsahu teplôt od -50 do +50⁰ Celzia a na štartovanie pri nízkych teplotách má zabudovaný predhrievací systém motora.
Hybridný pohon
Štartovanie motora umožňuje pneumatický štartér s tlakom vzduchu medzi 0,6 a 0,8 MPa. Pohon vozidla je dieselelektrický. Alebo ako sa dnes moderne hovorí, hybridný. Obidva spaľovacie motory totiž poháňajú dva generátory s výkonom 1704 kW, ktoré dodávajú energiu štyrom trakčným elektromotorom s výkonom po 1200 kW každý, ktorú sú aj s planétovými redukčnými prevodovkami v nábojoch kolies. Poháňané sú teda obe nápravy, ktoré sa tiež natáčajú, čo zmenšilo polomer otáčania na 20 metrov. Nafta je v dvoch nádržiach, každá má objem 2 800 litrov. Spotreba je 198 gramov na kilowatt a hodinu. Takže to vychádza na zhruba 800 litrov na hodinu, s výdržou necelé 3,5 hodiny. Pri priemernej rýchlosti 50 km/h (naložené 40 a prázdne 60 km/h) je spotreba tejto „tankovej brigády“ na kolesách približne 465 litrov na odjazdených 100 kilometrov.
Hrdina č. 2 – elektromobil Geely Emgrand GSe
V čínskej spoločnosti Geely predpokladali už v polovici 2000-tych rokov, že budúcnosť patrí elektromobilom. Preto vyslali svojich technikov naberať skúsenosti do popredných zahraničných automobiliek. Po ich návrate sa vrhli do práce a ich prvým pokusom bol koncept elektromobilu Geely LC-E predstavený v roku 2008. Ten s dojazdom 80 km a maximálnou rýchlosťou 65 km / h veľkú dieru do sveta nespravil. Ale toto auto bolo východiskovým bodom v histórii spoločnosti na ceste dobývania trhu s elektrickými vozidlami týmto čínskym automobilovým holdingom. Po uzavretí dohody so skupinou Yulon Group prispôsobila spoločnosť Geely Automobile každý zo svojich výrobných modelov na elektrický pohon, pričom súčasne zvýšila kapacitu batérie, výkon motora a dojazd modelu.
Hatchback crossover Geely Emgrand GS, ktorý sa na trhu predstavil v roku 2016, prešiel už treťou modernizáciou. V začiatkoch sa ponúkal len s benzínovými agregátmi: pod kapotou mal buď 1,8-litrový „atmosferický“, alebo 1,4-litrový „turbo“ motor. Výkon motorov bol navyše rovnaký – 133 k. a líšili sa iba krútiacim momentom: 170 Nm, proti 215 Nm. Kupujúcim sa tiež ponúkal výber z dvoch šesťstupňových prevodoviek – „mechanickej“ a „robotizovanej“. Zavedenie elektrického hnacieho ústrojenstva do tohto radu zvýšilo popularitu modelu a pritiahlo viac pozornosti k celej značke.
Výroba elektrického hatchback crossoveru GSe sa začala v roku 2018. Takéto krátke časové obdobie, ktoré prešlo od predstavenia konceptu k jeho sériovej výrobe, je diktované čínskou nevyhnutnosťou: ekologická situácia v Šanghaji je takmer katastrofická. Na zníženie znečistenia emisiami z dopravy, sa spoločnosť Geely bude snažiť do roku 2030 previesť 90% svojho modelového radu na elektrinu. Štát zároveň aktívne stimuluje dopyt po ekologickej doprave, dotuje jej obstarávacie náklady až do výšky 30% a robí daňové úľavy.
Rozmery elektromobilu Geely Emgrand GSe sú (dĺžka/šírka /výška): 4 440 mm/ 1 833 mm/ 1 560 mm.
Hlavnými otázkami v týchto porovnávacích testoch boli podľa očakávania aj dojazd a potrebný čas na nabitie elektrického vozidla. Vďaka elektromotoru od sedanu Emgrand EV s výkonom 120 kW (163 k) a 250 Nm, môže elektromobil v režime „Sport“ zrýchliť na elektronicky obmedzených 140 km / h. To isté platí pre lítium-iónovú batériu CATL s kapacitou 52 kWh: konštrukčný dojazd 353 km sa pri šetrnej prevádzke sa zvyšuje na 420 km. Je pravda, že pri tom nesmie vodič rozsvietiť hlavné svetlomety, ani používať klimatizáciu a obmedziť sa na maximálnu rýchlosť povolenú pre dôchodcu.
Predné difúzory nad podbehmi kolies, zúžená LED optika a zvýšené línie bočných stien dávajú autu dravý vzhľad. Ak k tomu pripočítate silne sklonenú zadnú časť s dlhým krídlom, zliatinové 18-palcové kolesá a panoramatickú strechu – získate vzhľad moderného mestského automobilu, ktorého zrýchlenie na 100 km / h za 6,5 s hovorí samo za seba. Málo? Potom si treba uvedomiť, aké sú ceny na auto: sotva niekto z potenciálnych konkurentov Emgranda GSе v tejto kategórii je schopný viac.
S autom sa dodáva nabíjacia stanica, ktorá môže byť zavesená na stene. Po zapojení do zásuvky pre domácnosť zabudovaný menič už dodáva napätie 380V. To stačí na úplné nabitie batérie za 8 hodín.
Vo vnútri nevyzerá elektromobil o nič horšie ako zvonku: plast je mäkký, sedadlá sú potiahnuté ekokožou, na palubnej doske je zdôraznený minimalizmus. Predné sedadlá sú nastaviteľné v troch smeroch a sú (samozrejme) elektricky ovládané. Virtuálny prístrojový panel zobrazuje iba najnutnejšie veci: rýchlomer, kapacitu batérie, celkový a krátkodobý dojazd.
Geely Emgrand GSе naberá rýchlosť s neočakávaným nadšením. Po stlačení tlačidla štart sa zdá, že čínski draci vstupujú do elektrického motora, vnucujú mu svoju vôľu a priam nútia auto na aktívny pohyb. Elektromobil je zároveň mimoriadne stabilný na ceste – batéria umiestnená pod zadným sedadlom poskytuje takmer ideálne rozloženie hmotnosti: 1 030/980 kg.
Cena
V Číne sa cena na Geely Emgrand GSe v prepočte na juan pohybuje od 17 400 do 25 400 dolárov (vrátane dotácií), čo je porovnateľné s cenou benzínového auta tejto veľkosti a výbavy.
Výsledok porovnania
Ktorá koncepcia je lepšia? Tento článok odpoveď nedá, ani dať nemôže. Príliš rozdielne sú váhy súperov! Ale vo svojich „ váhových „ kategóriách, sú určite právom medzi tými najlepšími.
Ako všade na tomto svete – každá koncepcia má právo na svoje miesto „pod slnkom“!
Zdroj:
podkapotou