Kama – 1 prvý ruský elektromobil
Padla ďalšia bašta spaľovacích motorov? Aj takto by mohla znieť otázka po prečítaní si správy, že v Rusku na výstave inovatívnych projektov v Moskve prezentovali prvý ruský elektromobil. Áno, v krajine kde sú také mrazy, že v niektorých regiónoch v zime na noc ani nevypínajú motory nákladných áut aby sa ráno vôbec mohli s nimi pohnúť, znie táto informácia ako sci-fi. V krajine, kde šoféri na spotrebu ich áut nehľadia – len „ aby bol výkon“, tento počin možno prirovnať ku skutočnej revolúcii. Tento raz asi nebude výsledkom zvrhnutie buržoázie, ale víťazstvo proletariátu sa azda naštartovalo.
Verejná premiéra predprodukčného prototypu elektromobilu Kama-1 sa uskutočnila v rámci výstavy VuzPromExpo a predstavil ju minister pre vedu a výskum Valerij Falkov. Malý elektrický crossover je už pripravený na sériovú výrobu a na trh sa môže dostať v roku 2021.
Elektromobil bol vyvinutý kompetenčným centrom Petrohradskej polytechnickej univerzity Petra Veľkého, ale jeho premiéry sa zúčastnil aj technologický partner vývojovej skupiny – podnik KamAZ. Vytvorenie „Kama-1“ trvalo asi dva roky.
Technické charakteristiky
Štvormiestne elektrické vozidlo je navrhnuté ako kompaktný mestský elektromobil. Z hľadiska svojich rozmerov je Kama-1 niekde medzi Smart ForTwo a hatchbackom MINI: jeho dĺžka je 3,4 m, šírka 1,7 m a výška 1,6 m. Rázvor náprav 2,1 m.
Predná náprava má vzpery MacPherson , vzadu je viacprvkové zavesenie kolies. Poháňaná je iba zadná náprava. Napriek tomu že sa novinka prezentuje ako malý mestský elektromobil, jeho oficiálne deklarovaná svetlá výška podvozku je až 160 milimetrov, čo určite postačí aj na parkovanie cez obrubníky.
Elektrický motor „Kama-1“ má výkon 80 kW. S ním dokáže 1300-kilogramový trojdverový automobil zrýchliť na 60 km / h za 3,2 s ( pričom z nuly na 100 km / h za veľmi slušných 6,7 s) Maximálna rýchlosť elektromobilu je 150 km / h. Sľubovaný dojazd sa pohybuje v rozmedzí 250 až 300 kilometrov. To rozpätie je určite nutné aj vzhľadom na geografiu Ruska – niečo iné bude ukazovať dojazd na severe v Petrohrade a niečo iné na Kryme. Konštruktéri sú presvedčení, že dokonca v mraze mínus 50 stupňov C, dokáže Kama -1 prejsť na jedno nabitie 33-kWh batérie minimálne 200km! Nabíjanie batérie z domácej elektrickej zásuvky bude trvať 6 hodín, ale je možné aj zrýchlené nabíjanie od DC nabíjacej stanice, ktoré zaberie asi 20 minút.
Základné vybavenie elektromobilu obsahuje plnú LED optiku, dynamické smerovky a 17-palcové kolesá.
Interiér
Najzaujímavejšou časťou interiéru je volant s pevným stredom, na ktorom je upevnený 9-palcový dotykový displej, ktorý zvláda všetky základné nastavenia elektrického vozidla. Ako prístrojová doska slúži head-up obrazovka na čelnom skle. Airbag vodiča sa pri nehode vystreľuje zo stropu.
Jediný 9-palcový monitor slúži súčasne ako prístrojový panel a zároveň ovládací panel pre multimediálny systém, klimatizáciu a ďalšie funkcie. Elektrické vozidlo bude navyše vybavené poloautonómnym riadiacim systémom 3.úrovne – čo ešte neponúka ani mnoho zabehnutých značiek.
Cena
Minister Valerij Falkov uviedol, že sériová výroba Kama-1 by sa mohla začať už budúci rok – s najväčšou pravdepodobnosťou na výrobných linkách spoločnosti KamAZ. Na prezentácii bola oznámená aj cena za elektromobil vo výške 1,2 milióna rubľov ( asi 13 524,-Eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Ak sa podarí túto cenu pre sériový produkt dodržať, elektromobil Kama-1 určite nebude zlou voľbou do mesta.
Je možné, že sa v roku 2021 na ruskom trhu objaví aj ďalšie národné elektrické vozidlo – dvojmiestna Zetta.
V Rusku už dávno vyrábajú robotizované bojové vozidlá, uviedli na trh robotizovaný kombajn, KAMAZ testuje elektrický bezposádkový mikrobus, teraz prišiel čas na elektromobil nielen pre mladých ľudí do mesta. V Rusku sú klimatické podmienky na prevádzku elektromobilov ťažké, ale ak sa s nimi dokážu konštruktéri vyrovnať, potom cesta k masovému nasadeniu elektromobilov je vydláždená.
Zdroj:
mag.auto