KIA – nové technológie v elektrických autách
Kórejské spoločnosti Hyundai a KIA ako jedny z prvých po americkej Tesle pochopili, aký bude smer rozvoja dopravy v blízkej budúcnosti. IONIQ Electric bol prvým predskokanom na koncerte elektrických modelov, ktorý tento koncern predstavil v nasledujúcich rokoch v podobe veľmi vydarených a žiadaných modelov, ako sú Kona, Niro, Soul…
Ruka v ruke z týmto procesom sa museli začať riešiť aj praktické otázky, ktoré tento segment automobilov vyplavoval na povrch počas ich „prvých kilometrov“ reálnej prevádzky. Spoločnosti Hyundai a KIA dokázali v spolupráci dosiahnuť významné výsledky pri zvyšovaní dojazdu pre elektrické vozidlá, a to aj v chladnom podnebí.
Technológia „tepelného čerpadla“
Táto technológia bola zdokonalovaná 6 rokov a priniesla významné úspory energie potrebnej na prevádzku elektromobilov. Zabudovaný systém s tepelným čerpadlom umožňuje sústrediť, zberať a znásobiť tepelnú energiu vytváranú v komponentoch a silových agregátoch elektromobilu a v chladnom období ju využiť na vyhrievanie interiéru vozidla, čím sa ušetrí významná časť energie trakčných akumulátorov potrebná na pohyb auta.
Moderný systém „tepelného čerpadla“ umožňuje zhromažďovať energiu nielen z modulov elektrického pohonu (trakčné motory, riadiace jednotky a napäťové meniče), ale aj z batérie a palubných systémov pomalého nabíjania. Systém využíva tepelnú energiu generovanú týmito zariadeniami na odparovanie chladiacej kvapaliny. Plyn sa pod tlakom vedie z kompresora do kondenzátora, kde dochádza k spätnému procesu prechodu z plynného stavu do kvapaliny. Počas tohto procesu sa vytvára ďalšia energia, ktorá sa získava tepelným čerpadlom a používa sa na vykurovanie, alebo chladenie priestoru pre cestujúcich.
Energia zhromaždená „tepelným čerpadlom“ umožňuje vykurovacím, ventilačným a klimatizačným systémom minimalizovať spotrebu energie z hlavnej batérie elektrických vozidiel. Tepelné čerpadlo navyše redukuje dlhodobé zaťaženie batérie optimalizáciou jej tepelných parametrov čím znižuje jej opotrebenie a zlepšuje podmienky pre akumuláciu energie potrebnej na zabezpečenie dojazdu elektromobilu.
Vodné chladenie akumulátorov
Elektrické autá KIA nepoužívajú tradičné vzduchové, ale kvapalinou chladené batérie. Toto riešenie umožňuje dosiahnuť kompaktnejšie usporiadanie článkov, pretože kanály na chladenie kvapaliny zaberajú menej miesta, ako vzduchové kanály.
Evolúcia elektrických pohonných jednotiek
Pokrokové technológie v novej generácii elektrických vozidiel Hyundai a KIA takmer zdvojnásobili kapacitu batérie, a tým výrazne zvýšili dojazd áut. KIA Soul EV prvej generácie mala polymérnu lítium-iónovú batériu s kapacitou 30 kW.h, ktorá mohla poskytnúť dojazd 180 kilometrov. Batéria Soul EV druhej generácie s podobnými rozmermi má kapacitu už 64 kW.h, čo umožnilo zvýšiť dojazd na 386 kilometrov v cykle WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure)
Potvrdenie úspechov
Nórsko je jednou z krajín, v ktorých sa maximálna pozornosť venuje rozvoju elektrickej dopravy. Dvadsať elektrických vozidiel bolo testovaných pod kontrolou Nórskej automobilovej federácie (NAF). Účelom testu bolo skontrolovať stabilitu dojazdu elektromobilov v chladných a teplých podmienkach. Prvé miesto získal elektrický Hyundai Kona, ktorý ukázal schopnosť zajazdiť v chladných podmienkach na jedno nabitie 405 kilometrov. Napriek tomu, že deklarovaný dojazd pri skúškach v cykle WLTP (svetový harmonizovaný skúšobný postup ľahkých úžitkových vozidiel) bol 449 km, dosiahnutý výsledok Hyundai Kona bol najbližší k výrobcom deklarovaným hodnotám.
KIA pozerá do budúcnosti
Na konferencii v Soule 17. januára 2020 KIA Motors predstavila podrobnosti o budúcej stratégii, ktorá sa týka otázok rozvoja elektrických motorov, ako aj interakcie automobilov s informačnými sieťami a rozvoja autopilotných systémov. Stratégiu zameranú na podporu nových technológií, nazvali plán S.
Do roku 2025 sa v modelovej rade KIA objaví najmenej 11 elektrických vozidiel, ktoré sa budú neustále vylepšovať.
Zdroj:
yandex