KOMATSU eDumper -najväčšie elektrické auto na svete

Elektrický pohon má nesporne  veľký zmysel pre rôzne oblasti dopravy. Veď práve v doprave sa vyprodukuje takmer polovica všetkých emisii. O to viac poteší zmysluplný nápad, aký predviedla spoločnosť eMining v spolupráci so spoločnosťou Komatsu.

Použitie elektrického pohonu a napájacích batérii má málokde väčší zmysel, ako pri doprave ťažkých nákladov dolu kopcom. Pri optimálnom nastavení výkonu elektromotora, kapacity batérie a miery rekuperácie pri brzdení ťažkého nákladného auta naplneného nákladom kameňa, môžeme docieliť  bezkonkurenčne výhodnú prevádzku takéhoto typu  auta v porovnaní s inými autami. Auto  pri tomto režime prevádzky môže jazdiť s nulovými nákladmi na  jazdu.

KOMATSU eDumper je nákladný automobil. S hmotnosťou 45 ton je najväčším elektrickým vozidlom na svete. Vozí v švajčiarskom kameňolome ťažké náklady a je efektívnejší ako klasický dieselový nákladiak.

Prepraviť 65 ton hornín s elektrickým nákladným vozidlom a pritom nespotrebovať žiadnu elektrinu z vonkajšieho zdroja – to znie ako perpetuum mobile. Tieto parametre (takmer) spĺňa vyklápacie auto, ktoré sa nachádza v Švajčiarsku. KOMATSU eDumper, ktorý má prázdnu hmotnosť 45 ton, je v prevádzke v kameňolome jednej cementárne a takmer sa nemusí nabíjať, vysvetlil  Gernot Beutle vedúci predaja spoločnosti eMining, ktorá tento kolos na štyroch kolesách zostrojila.

Je to možné vďaka špeciálnemu pracovnému profilu. V hornej časti kameňolomu naloží 65 ton skaly, ktorú potom prepraví dolu na trase s 13-percentným sklonom na miesto vykládky. Elektromotory cestou dole brzdia obrovské vozidlo a výslednú energiu dodávajú do batérie s kapacitou 700 kWh. Pri normálnom brzdení by sa celá energia uvoľňovala do prostredia vo forme tepla.

Efektívnejší ako diesel

Tento vyrobený elektrický prúd auto využíva na cestu hore ku kameňolomu. V skutočnosti pri ceste dole vyrobí viac elektriny, ako sám potrebuje na cestu do kopca. Mohol by tak zbytok energie odovzdať do siete. To sa zatiaľ ale nepodarilo uskutočniť – namiesto toho sa musí príležitostne predsa len nabiť.

“Nákladné auto spotrebuje energiu, ale len v malom množstve – a je výrazne efektívnejšie ako dieselové vozidlo,” vysvetlil Beutle. Snehové reťaze, ktoré využíva v zime zvyšujú jeho spotrebu. Napriek tomu eDumper ušetrí mnoho CO2, pretože klasické vyklápacie auto spotrebuje ročne 50-tisíc litrov nafty a tým vypustí do ovzdušia 130 ton oxidu uhličitého.

eDumper ušetrí 1300 ton CO2

V priebehu desiatich rokov má nákladné vozidlo, na ktorého konštrukciu bolo použité naftové vozidlo, prepraviť okolo 300-tisíc ton hornín a tým ušetriť 1300 ton CO2. Okrem toho sa počas tohto obdobia oplatí jeho prevádzka aj z hľadiska financií a to aj napriek vysokým počiatočným nákladom. 

“eDumper je dva a polkrát drahší ako bežný dieselový automobil, ale oplatí sa kvôli nízkym prevádzkovým nákladom,” vysvetlil manažér predaja Beutle.

Elektrické vozidlá nie sú však univerzálne použiteľné v ťažobnom priemysle, ide skôr o izolované riešenia, ktoré musia byť dokonale prispôsobené ich úlohám. “Každá kilowatthodina úložiska navyše stojí veľa peňazí,” uviedol Beutle. Takže iba 20 percent kameňolomov je vhodných pre tento typ automobilu. V zostávajúcich lomoch by musel jazdiť prázdny smerom dole a plný smerom hore. Podľa Beutla by bolo teoreticky možné nasadenie takýchto vozidiel aj v ostatných prípadoch – ale iba s pomocou nadzemných vedení alebo rýchlo nabíjacích staníc.

Zdroj:
glob.zoznam