Leapmotor C01 – výkonný elektrický sedan s inovatívnou batériou CTC

Značka Leap Motor nezdobí reklamné plochy prestížnych športových podujatí, ani sa nevtiera agresívnou reklamou priamo uprostred večerných správ. Leap Motor svojou činnosťou skôr predstavuje čínsku skromnosť a húževnatosť. Vytrvalou prácou sa posúvajú od jedného modelu elektromobilu  k ďalšiemu a hoci netrhajú rekordy rebríčkov  predaja, rok od roku sa posúvajú vpred, nielen technologicky, ale aj čím ďalej tým zaujímavejšou ponukou svojich čisto elektrických áut.

Leap Motor je jednou z tých spoločností, ktoré sa „ponáhľali, ale pomaly“. Ich prvým sériovým modelom bolo elektrické kupé S01 (dojazd 451 km) s dosť nezvyčajným športovým dizajnom. Potom prišiel mestský elektromobil T03 s pomerne pôsobivým dojazdom 403 km a vyspelé a pomerne veľké elektrické SUV C11 (dojazd 610 km). Teraz Leap Motor uviedol svoj štvrtý model, luxusný sedan C01, ktorý môže vytvoriť konkurenciu – zatiaľ aspoň na čínskom trhu – pre Teslu Model S.

Technické charakteristiky

Podľa zverejnených informácií o sedane Leapmotor C01 bude dĺžka elektromobilu – 5053 mm, šírka – 1890 mm a výška – 1503 mm. Veľkosť rázvoru zatiaľ nebola odtajnená. ( pre porovnanie: Tesla model S má rozmery karosérie: 4970x1964x1445mm). Čo sa týka pneumatík, na aute budú obuté pneumatiky s priemerom 245/45 R19. Novinka má bezrámové dvere, 19-palcové kolesá a plnohodnotnú panoramatickú strechu: pozostáva z horného panelu a obrovského zadného okna, ktoré končí nad hlavami zadných pasažierov.

Zatiaľ bola ohlásená len najvýkonnejšia vrcholná verzia s pohonom všetkých kolies: dva elektromotory (jeden na každej náprave) produkujú spolu vyše 405 kW (544 koní). Trakčná batéria s kapacitou 90 kWh by mala podľa čínskeho cyklu CLTC stačiť na prejdenie 717 km, aj keď v skutočnosti to bude o niečo menej. Zrýchlenie z nuly na 100km/h trvá asi 3 sekundy. Nechýba adaptívny tempomat a samostatné parkovanie vozidla. V budúcnosti bude vlastný procesor Lingxin 01 schopný zabezpečiť autopilot tretej úrovne.

Sedan je v interiéri maximálne unifikovaný s crossoverom Leapmotor C11. Spoločnú majú nielen platformu s predným zavesením, zadné viacprvkové zavesenie a trakčnú batériu integrovanú do silovej konštrukcie karosérie. Všetka elektronika a dokonca aj prvky interiéru sú takmer rovnaké. Aj keď, sedan má svoje vlastné zadné sedadlá: bočné sedadlá majú pozdĺžne nastavenie, môže sa zmeniť uhol operadla a sedadlá majú aj nezávislé vyhrievanie a vetranie.

Na prednom paneli sú tri displeje s minimom fyzických tlačidiel. Multimediálny systém má rozsiahle online možnosti a funkciu bezdrôtovej aktualizácie. Na dverách nie sú žiadne obvyklé kľučky: tlačidlá na lakťových opierkach sú zodpovedné za odomknutie elektromechanických zámkov. V maximálnej konfigurácii je na čalúnenie sedadiel použitá koža Napa.

Leap C01 predstavil aj novú technológiu na zvýšenie dojazdu elektrických vozidiel

Čínska spoločnosť Leap Motor predstavila technológiu cell-to-chassis (CTC), ktorá zlepší jazdné vlastnosti elektromobilov a zvýši dojazd. Predstavuje evolúciu schémy rozmiestnenia trakčných batérií: články teraz nie je potrebné zostavovať do modulov alebo blokov, pretože sú integrované priamo do konštrukčnej štruktúry karosérie auta.

batéria s usporiadaním typu cell-to-module (CTM)

V súčasnosti výrobcovia elektromobilov používajú batérie s usporiadaním typu cell-to-module (CTM) alebo cell-to-pack (CTP). Technológia CTM je najjednoduchšia: články tvoria moduly a tie zase trakčnú batériu. Technológia CTP eliminuje medzistupeň vo forme izolovaných modulov, to znamená, že články sú pre zlepšenie  využiteľnosti priestoru a zvýšenie hustoty energie už vo výrobe zostavené do uceleného bloku, ktorý sa usádza do elektromobilu.

Novo predstavená technológia uloženia batérie umožňuje zvýšiť integráciu článkov ich zabudovaním priamo do štruktúry konštrukcie karosérie a  podvozku. Táto technológia sa nazýva cell-to-chassis (CTC) a čínsky Leap Motor ukázal v modeli C01 jej komerčnú implementáciu. Batéria s technológiou CTC pracuje s napätím 800 Voltov a podporuje nabíjanie až do 400 kilowattov. Jeho nosná paleta s článkami je spojená so spodkom karosérie, čo nielen zjednodušuje samotný dizajn, ale zväčšuje aj úžitkovú plochu o 14,5 %.  

uloženie batérie typu cell-to-chassis (CTC)

Taktiež pri tomto usporiadaní sa torzná tuhosť karosérie zvýši o 25 percent a zaťaženie vibráciami sa zníži o 20 percent. Zlepšenie plniteľnosti bloku zvyšuje hustotu energie a tým aj dojazd auta. V kombinácii s firemným „cloudovým“ systémom riadenia parametrov buniek AI BMS môže byť nárast kapacity batérie až 10%. Ďalšou výhodou schémy CTC je možnosť zvýšiť výšku kabíny o centimeter.

Na záver

Spoločnosť  Leap Motor sa predstavením C01 nezastaví. Spolu so spustením svojej vlastnej továrne v provincii Zhejiang,  Leap Motor oznámil uvedenie ďalších nových 4 modelov okrem tých, ktoré sú opísané vyššie. Celkovo bude do roku 2025 modelový rad Leap Motor pozostávať z minimálne 8 elektrických modelov  vo všetkých populárnych triedach. Takýto „explozívny rast“ by mal zabezpečiť pôdu pre rozmiestnenie akcii ( IPO) na hongkonskej burze už v blízkej budúcnosti. Tam Leap Motor očakáva, že získa ďalších ~6,3 miliardy ¥ (približne 894 mil EUR).

Príjem objednávok na sedany Leapmotor C01 bude otvorený od polovice mája 2022. Ceny zatiaľ neboli zverejnené, no mali by byť vyššie ako na crossover C11, ktorý stojí od 27- do 34-tisíc dolárov.