Li Auto Mega – elektrické MPV vstupuje na čínsky trh s cenou 71 920 eur
Veľké MPV nevymreli. Teda určite nie v Číne, kde na rozdiel od Európy, zažívajú svoju renesanciu. Samozrejme, MPV sa v Číne nevníma ako univerzálny „sťahovák na všetko“, ale ako vozidlo pre rodinné výlety, alebo ako vozidlo pre tých, čo si môžu dovoliť vlastného šoféra a sedieť vzadu na sedadlách ako z luxusnej obývačky. Do práve tejto kategórie patrí aj Li Auto Mega , ktoré bolo oficiálne uvedené na trh v Číne. Vysoko technologické a výkonné elektrické MPV s dojazdom 710 km, rýchlosťou nabíjania z 10 % na 80 % za 10 minút sa ponúka s cenou od 559 800 juanov ( približne 71 920 eur podľa aktuálneho kurzu NBS).
Li Auto Mega je veľké vozidlo s vynikajúcou aerodynamikou a futuristickým štýlom. Má prísne aerodynamicky optimalizovanú líniu kapoty, ktorá prechádza do A-stĺpikov a ďalej cez plynulo klesajúcu líniu strechy až po takmer kolmé zadné dvere. Vozidlo má skryté kľučky dverí a elektricky posuvné zadné dvere. Li Mega má vďaka svojmu vonkajšiemu dizajnu aj napriek mohutným rozmerom koeficient odporu vzduchu iba 0,215 Cd. Je to lepšie ako číslo Porsche Taycan s 0,220 Cd. Li Auto Mega má teda momentálne najlepšiu aerodynamiku medzi viacúčelovými vozidlami. Navyše, LiDAR na streche veľa napovedá aj o vysokých technológiách pod kapotou.
Li Mega je veľké auto, ktoré sa môže pochváliť rozmermi 5350 mm na dĺžku, 1965 mm na šírku, 1850 mm na výšku s rázvorom 3300 mm. Kvôli prehľadnosti, Li Mega je len o 20 mm kratší ako Mercedes-Benz Triedy V. Elektrické MPV jazdí na kolesách 245/60 R18. Li Auto Mega využíva predné dvojité lichobežníkové a zadné päťprvkové zavesenie, dvojkomorové vzduchové odpruženie a tlmiče CDC. Svetlá výška vozidla je nastaviteľná o 70 mm.
Pohon Li Auto Mega zabezpečujú dva elektromotory s kombinovaným špičkovým výkonom 400 kW. Na zadnej náprave je namontovaný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 245 kW a vpredu je asynchrónny indukčný motor s výkonom 155 kW. Kombinovaný krútiaci moment systému je 542 Nm. Vďaka tomuto výkonu zrýchli 2,7-tonový Li Mega z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy, čo nedokážu ani mnohésedany s benzínovým motorom. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km. Výkonný pohonný systém a výborná aerodynamika vozidla sa podpísali pod spotrebu energie iba 15,9 kWh/100 km.
Dôležitým prvkom Li Mega je Qilin 5C ternárna batéria typu NMC od CATL pod podlahovým roštom vozidla. Životnosť jeho bunkového cyklu sa zvýšila o viac ako 50 %. Batéria má kapacitu 102,7 kWh, čo sa vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla môže zdať málo, ale napriek tomu je deklarovaný dojazd MPV na úrovni 710 km podľa metodiky CLTC (alebo 575 km WLTC). Sedemčlenná rodina ale asi nebude cestovať bez zastávky na túto vzdialenosť, takže pre užívateľov vozidla bude podstatnejší parameter menovitého nabíjacieho výkonu, ktorý u Li Mega dosahuje 400 kW, pričom maximálny nabíjací výkon je viac ako 520 kW !!! Vďaka tomu sa vozidlo dokáže nabiť z 10% na 80% iba za 10 minút. Na toaletnú prestávku a vychutnanie si šálky dobrej kávy to môže byť aj málo.
Li Auto Mega je vybavený systémom autonómneho riadenia AD Max, ktorý obsahuje dva čipy Nvidia Orin-X s kombinovaným výpočtovým výkonom 508 TOPS. Údaje do systému posiela snímač LiDAR od spoločnosti Hesai, 11 kamier, 12 ultrazvukových radarov a radar s milimetrovými vlnami. Vďaka pokročilému hardvéru Li Auto Mega podporuje plnú navigáciu v systéme Autopilota (NOA). Dokáže samostatne jazdiť po mestských cestách a diaľniciach. Vodič však stále musí sledovať proces. Pre prípad, že by sa auto dostalo do stretu s prekážkou, alebo iným vozidlom, je vybavené deviatimi airbagmi. Torzná tuhosť dosahuje pôsobivé číslo 44 000 Nm/stupeň.
Vo vnútri má Li Auto Mega sedem sedadiel s usporiadaním 2+2+3. Jeho stredová konzola má usporiadanie displeja v duchu vozidiel Li Auto s dvoma 15,7-palcovými monitormi v strede a pred spolujazdcom, tenkú dotykovú obrazovku na volante a veľký projekčný displej s prvkami virtuálnej reality AR-HUD. Head-up displej dokáže premietať obraz aj z bočných kamier. Tento multimediálny systém pracuje na čipe Snapdragon 8295P SoC od Qualcommu.
Sedadlá prvého a druhého radu Li Mega majú 16-bodovú masážnu funkciu so štyrmi úrovňami intenzity masáže a ventiláciu. Sedadlo vodiča podporuje nastaviteľnú tvrdosť vankúša a bočnú oporu. Dve veľké sedadlá pre pasažierov v druhom rade majú možnosť posuvu o 500 mm dopredu a dozadu a sú vybavené nastaviteľnými opierkami nôh. Sedadlá majú nastaviteľný uhol sklonu operadla o 95°. Tieto sedadlá by mali byť veľmi pohodlné aj vďaka 16-bodovej masážnej funkcii SPA rozdelenou do šiestich oblastí na vankúši a desiatich na operadle. Okrem toho má nový 270° systém vyhrievania, ktorý pokrýva operadlo, sedák, opierku nôh, lakťovú opierku a ďalšie oblasti. Sedadlá navyše majú 50W aktívne chladené podložky pre bezdrôtové nabíjanie telefónov. Napriek tomu, že sedadlá majú 532 mm dlhý sedák a 115 mm širokú lakťovú opierku, stále je na stredovom tuneli dostatok miesta pre ľahký prístup do tretieho radu.
Ozvučenie interiéru zabezpečuje 21 reproduktorov. Na stredovej konzole sú dve 50 W podložky na bezdrôtové nabíjanie telefónov.
Pre pasažierov v druhom rade je k dispozícii zo strechy výklopná 17-palcová obrazovka, chladnička a skladacie stolíky. Každé sedadlo Li Auto Mega má funkciu vyhrievania, okrem prostredného sedadla v treťom rade.
Li Mega je prvé batériové elektrické vozidlo od Li Auto s množstvom špičkových technológií na palube, ktorého dodávky začnú už 11. marca 2024. Li Auto Mega je k dispozícii v jedinej úrovni výbavy za 559 800 juanov (71 920 eur). V Číne bude súťažiť s Hongqi HQ9, Zeekr 009, Voyah Dream a Denza D9. Li Auto oficiálne oznámilo, že ich 5C ultra-rýchle nabíjacie stanice už začali fungovať.
Do konca roku 2024 plánuje iba Li Auto nainštalovať okolo 2 000 ultra-rýchlych 5C nabíjačiek v celej Číne. Na Slovensku si niektorí štátni úradníci myslia, že vybudovanie 800 pomalých AC nabíjacích staníc v rámci Výzvy na budovanie verejných nabíjacích staníc pre mestá a územnú samosprávu, je už dosť a viac nám netreba! Žiaľ, ani s výmenou vlády sa nekompetentnosť niektorých štátnych úradníkov nezmenšila!!! Preto sme v oblasti elektromobility tam, kde sme – na poslednom mieste v rámci Európy!
Zdroj: carnewschina