Li Mega vykázala špičkovú nabíjaciu kapacitu 552 kW vďaka 5C batérii CATL

Elektrické MPV od Li Auto prekonalo rekord maximálnej nabíjacej kapacity, ktorý držal Xpeng G9, ktorý dokázal prijímať elektrinu s výkonom 445 kW. Pre porovnanie, maximálny príkon Lotusu Eletre je 430 kW, zatiaľ čo Porsche Taycan sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 270 kW. Li Mega je vybavený batériou Qilin CATL s rýchlosťou nabíjania 5C (t.j. 5 násobok kapacity batérie). Spoločnosť predtým oznámila, že Li Mega by mohol pridať 500 km dojazdu za 12 minút nabíjania.

Li Mega

Nový elektrický minivan Li Mega  je postavený na 800V platforme a vďaka technológii 5C batérie CATL sa EV dokáže nabiť na 50 % za 7 minút a na 75 % za 10 minút. Spoločnosť CATL 1. septembra 2023 oznámila, že do Li Mega dodá svoju najnovšiu batériu 5C Qilin, ktorá zabezpečí dojazd 500 km už po 12 minutách jej nabíjania. Ak to príliš zjednodušíme, rýchlosť nabíjania 5C hovorí, koľkokrát je možné batériu nabiť za jednu hodinu. V tomto prípade päťkrát, takže teoreticky celú batériu nabijete za 12 minút. Inými slovami, 5C znamená „päťnásobok kapacity“, takže ak máte napríklad 1000 mAh batériu, môžete ju nabíjať prúdom 5000 mA.

Ak máte 4C batériu, môžete ju nabiť štyrikrát za hodinu, takže plné nabitie batérie by trvalo 15 minút. Pravdepodobne najlepším spôsobom, ako vysvetliť pojem 5C, je porovnať čas nabíjania Li Mega z 30 % do 80 % s inými elektromobilmi s 800 V architektúrou:

  • Li Mega: 7 minút 46 sekúnd, špičkový výkon 522 kW
  • Avatr 11: 11 minút 21 sekúnd, špičkový výkon 218 kW
  • Xpeng G6: 20 minút, špičkový výkon 291 kW
  • Porsche Taycan 4S: 18 minút; maximálny výkon 161 kW

Minivan Li Mega je prvým vozidlom spoločnosti Li Auto v triede plne elektrických vozidiel, nazývaných aj BEV, keďže automobilka so sídlom v Pekingu predtým vyrábala iba vozidlá na elektrický pohon s motorovým predlžovačom  dojazdu (EREV). EREV je EV s malým spaľovacím motorom, ktorý funguje len ako generátor energie pre batériu a nie je spojený s kolesami.

Dôvodom bolo, že Li Xiang, generálny riaditeľ spoločnosti Li Auto, bol presvedčený, že infraštruktúra a technológia ešte nie je pripravená na BEV a preto zvolil odlišný prístup ako ktokoľvek iný. Xiang oznámil, že ak spustia výrobu BEV, bude to v správny čas, aby ľudia prestali mať strach z malého dojazdu BEV. Podľa toho to teraz znamená, že už sú k dispozícii dostatočne výkonné nabíjačky pre rýchle nabíjanie a je dostatočne hustá nabíjacia infraštruktúra.

Monitorovanie procesu nabíjania Li Auto. 

Test nabíjania Li Mega bol odhalený vo videu, ktoré odhalilo, že MPV má maximálnu nabíjaciu kapacitu 552 kW. Aj keď batéria dosiahne 80 % nabitie, Li Mega možno stále nabíjať výkonom 315 kW. Video ukázalo, že Li Mega sa nabil z 10 % na 80 % za 10 minút. Zo 6 % na 80 % to bolo 11 minút a 2 sekundy. To je 77,3 kWh kapacity za 11 minút. Až do nabitia batérie na 60 % akceptoval Li Mega výkon najmenej 400 kW. Počas obdobia nabitia batérie od 60 do 80% to bolo stále nad 300 kW a nad 80% dosahovalo 315 kW. 

Video tiež odhalilo, že Li Mega dokáže pri nabíjaní prijať maximálne 711,6 ampérov. To ale nebude ľahké dosiahnuť v reálnom živote, pretože napríklad 600 kW DC ultra-rýchla nabíjačka Huawei, ktorý je najvýkonnejšia, aká sa dá nájsť na cestách v Číne, má maximálny výstupný prúd 600 ampérov.

Tabuľka ukazuje vývoj nabíjania 5C batérie v Li Mega

Li Xiang oznámil, že spoločnosť plánuje investovať 10 miliárd juanov (1,4 miliardy USD) na vybudovanie siete 3000 ultra-rýchlych DC nabíjacích staníc v Číne do roku 2025. Prvá séria 300 ultra-rýchlych DC nabíjacích staníc bude v prevádzke do konca roku 2023. Li Auto už prevádzkuje 50 ultra-rýchlych DC nabíjacích staníc 5C v Číne. „Investícia vo výške 10 miliárd juanov sa bude amortizovať počas piatich rokov a keďže máme ročný príjem viac ako 100 miliárd juanov, náklady nie sú také vysoké, ako sa zdá,“ komentoval Xiang na svojej sociálnej sieti. Li Auto plánuje postaviť stanice v nastavení 3+1, čo znamená, že vždy bude k dispozícii jedna nabíjačka s výkonom 480 kW a tri nabíjačky s výkonom 250 kW.

V tejto súvislosti je trochu úsmevný zámer vybudovať na Slovensku z Plánu obnovy a odolnosti do roku 2026 až 180 DC nabíjacích staníc s nabíjacím výkonom nad 50kW v rámci Výzvy pre samosprávy. Ale ak sa to podarí zrealizovať, pre Slovensko to bude významné posilnenie nabíjacej infraštruktúry.

Vráťme sa ale do Číny. V septembri spoločnosť Li Auto dodala v Číne 36 060 vozidiel (všetky EREV), pričom sa snaží dosiahnuť míľnik dodávok 40 000 predaných vozidiel v októbri 2023. Spoločnosť tiež predtým oznámila, že sa do roku 2028 nezaujíma o medzinárodné trhy, pretože sa chce zamerať na rast v Číne. Predávajú špičkové SUV typu EREV: napríklad masívny L9 Pro začína na 429 800 juanov (59 000 USD), čo je v Číne prémiový segment.

Poďme sa teraz pozrieť na trochu inú možnosť. Spoločnosťou, ktorá zvolila iný prístup, je automobilka Nio. Táto namiesto rýchleho nabíjania vsadila na technológiu rýchlej výmeny prázdnej batérie za novú a nabitú. Prvá výmenná stanica Nio mohla batériu vymeniť za približne 8 minút. Tretia generácia Power Swap Station (PSS), ako ich Nio nazýva, to zvládne za približne 3 minúty. Je to teda stále rýchlejšie ako nabitie plnej batérie Li Mega za 12 minút, ale časový rozdiel je čoraz menej významný s každým novým produktom CATL.

Mýty o pomalom nabíjaní elektrických áut sa pomaly rúcajú ako domček z kariet. Len niektorí novinári to ešte stále nepochopili. Nuž čo, počkáme!

Zdroj: carnewschina