Livan RL7 – koncept elektrického SUV od koncernu Geely – prvý od novej značky
Ako vidíme, čínsky automobilový priemysel sa jednoznačne postavil na elektrické „koľajnice“ a nikam od nich neodíde. Vývoj v oblasti elektromobility už v Číne natoľko pokročil, že technológia rýchlej výmeny batérie ako služby (BaS) sa stáva štandardnou súčasťou nabíjacej infraštruktúry krajiny. Teda, už okrem rozvinutej infraštruktúry nabíjacích staníc dostupných prakticky všade, sa začína mohutne rozvíjať aj vysoko perspektívna služba výmenníkových staníc trakčných batérii elektromobilov. Majú to určite dobre zrátané, nakoľko tieto obrovské investičné náklady po priekopníckej spoločnosti NIO, začína zavádzať aj jeden z gigantov automobilového priemyslu – spoločnosť Geely, ktorá sa netají svojimi globálnymi ambíciami. Na našu radosť, jeden zo závodov tejto mohutne sa rozvíjajúcej skupiny, vyrastie onedlho aj na našom Slovensku, neďaleko Košíc. Aký elektromobil bude závod vyrábať sa ešte nevie, ale zásobník plne elektrických modelov v portfóliu automobilového holdingu Geely sa neprestáva rozširovať. Nuž, nechajme sa prekvapiť! Niekoľko pripravovaných noviniek prestavených na autosalóne v Chongqing v roku 2022 pod novou značkou Livan, určite zaujme.
Značka Livan bola založená 24. januára tohto roku ako interný spoločný podnik medzi Geely a Lifan, pretože Geely vlastní Lifan, rovnako ako napríklad Lynk & Co, čo je spoločný podnik medzi Geely a Volvo. Koncept elektrického kompaktného SUV kupé Livan RL7 s funkciou rýchlej výmeny batérie, bolo oficiálne predstavené na autosalóne v Chongqingu 25. júna 2022 ako ukážka pripravovaného sériového automobilu Livan RL7. Začiatok sériovej výroby sa očakáva v roku 2023.
Okrem výroby elektromobilov sa Livan zaviazal vytvoriť sieť na výmenu batérií elektromobilov – SWAP. Stanice na výmenu batérií budú otvorené pre rôzne druhy zákazníkov, ako sú dopravné spoločnosti (taxíky, odvoz, atď.) a dokonca aj koncoví používatelia. Do konca roku 2022 spoločnosť Livan očakáva, že uvedie do prevádzky viac ako 200 staníc na výmenu batérií. Na autosalóne v Chongqing v roku 2022 predstavil Livan aj ďalšie dva elektromobily s funkciou výmeny batérie: Maple Leaf 80V PRO a RL9.
Koncepčný automobil Livan RL7 je založený na platforme GBRC (Global Battery Rapid Change), ktorú spoločne navrhli Geely a Lifan pre rôzne nové elektrické vozidlá s funkciou rýchlej výmenou batérií. Platforma GBRC pojme široký rozsah rázvoru od 2 700 do 3 100 mm, pokrývajúci autá, SUV, MPV, atď.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, koncepčný automobil Livan RL7 je vybavený 2 LiDARmi, 5 – milimetrovými radarmi, 12 ultrazvukovými radarmi a 11 kamerami pre systém autonómneho riadenia úrovne L3 vrátane funkcii asistencie v režime navigácie, parkovacieho asistenta a asistenta premávky v dopravných zápchach.
Sériový automobil Livan RL7 bude k dispozícii v troch variantoch pohonu: pohon predných kolies, pohon zadných kolies a pohon všetkých štyroch kolies. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies využíva dvojmotorové usporiadanie 120 kW a 155 kW. Dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a má dojazd 550 až 750 km v testovacích podmienkach CLTC.
Ďalším predstaveným modelom novej značky je “rodinne založený” Livan Maple 80V Pro. Elektrické MPV je odvodené od benzínového Geely Jiaji. Oficiálne bol pod novou značkou Livan predstavený na autosalóne v Chongqingu . Tento model sa už v Číne predával bez predpony Pro za cenu 149,8 až 159,8 tisíc juanov ( približne 21 757eur – 23 209 eur podľa aktuálneho kurzu NBS).
Aktualizovaný Livan Maple 80V Pro sa od súčasného modelu Maple 80V z hľadiska štýlu príliš nezmenil, no nové auto prešlo komplexnými inováciami interiéru. Rozmery auta sú: dĺžka 4706mm x šírka 1909 mm x výška 1699 mm s rázvorom 2807 mm. Plne elektrický Livan Maple 80V Pro je teda len o málo menší ako napr. VW Sharan . Výkonové charakteristiky Livan Maple 80V Pro sú definované synchrónnym motorom s permanentným magnetom ktorý elektromobilu tejto triedy dopraje “diétnych” 100kW (136 koní) s maximálnym krútiacim momentom 230 Nm.
Čo sa týka výdrže batérie, Livan Maple 80V Pro má dojazd 480 km. Nový automobil je umiestnený ako čisto elektrické MPV vybavené pokročilejším systémom rýchlej výmeny batérie, ktorá trvá iba 60 sekúnd. Kvôli tomuto „doplnku“ pridal 80V Pro na cene. Teraz žiadajú 164,8-179,8 tisíc juanov ( približne 23 935 – 26 114 eur), v závislosti od batérie.
Interiér je vyrobený v trojfarebnom prevedení, kombinujúcom modré, biele a čierne odtiene. Veniec volantu je zároveň opláštený modrým materiálom. Sedadlá vyzerajú štýlovo vďaka kombinácii snehovo bieleho odtieňa a sýto modrej farby.
Je tu však jedna zvláštnosť – auto si môžete kúpiť aj bez batérie. Elektromobil bez batérie Maple 80V Pro bude stáť iba 104 000 juanov ( približne 15 105 eur – lákavé!!!). Ale, na čo je elektromobil bez batérie? Ak ho chcete urobiť prevádzky schopným, musíte si predplatiť špeciálnu službu výmeny batérie. Do konca roka 2022 značka Livan nainštaluje 200 staníc na rýchlu výmenu batérií po celej Číne. Ceny predplatného však ešte neboli zverejnené. Ale výrobca sa podelil o pekný bonus pre rodiny s deťmi. Pri kúpe Maple 80V Pro dostane rodina s jedným dieťaťom kartu za 1 tisíc juanov ( takmer 145 eur) nabíjania, s dvoma deťmi – za 2 tisíc juanov (290 eur) a s tromi deťmi – za 3 tisíc juanov ( 436 eur). Maličkosť, ale pekná!
Aj tretí predstavený elektromobil novej značky – koncept veľkého SUV Livan RL9, vzniká s možnosťou implementácie služby „batéria ako služba“ (BaS). Technické charakteristiky ani interiér ešte neboli zverejnené, ale auto zaujme minimálne moderným dizajnovým jazykom a určite aj vyspelými technológiami od materského holdingu – Geely.
Nuž, ak sa podarí dotiahnuť zámer výroby elektromobilov pri Košiciach do zdarného konca, koncern Geely môže ponúknuť pre výrobu veľmi zaujímavé modely. Ak budú navyše vyrábané pod značkou Volvo, o kvalitu a teda aj o zákazníkov už majú dnes postarané!
Zdroj: carnewschina