Lotus Emeya – hodená rukavica prémiovým výrobcom

Lotus je v súčasnosti čínsko-malajzijská spoločnosť s britským pôvodom, keďže 51 % vlastní Geely Group a 49 % patrí spoločnosti Etika Automobile. Výroba prebieha v Číne a výskum, vývoj a dizajn v Číne a Európe. Geely Group tiež vlastní Volvo, Polestar, Lynk&Co a EV startup Zeekr. Koncern Geely v súčasnosti napína svoje technické svaly, pretože Emeya nie je ich jediným odhaleným hypercarom. Minulý týždeň uviedli na trh výkonnú verziu svojho kupé SUV Zeekr 001 – Zeekr 001 FR s výkonom 1265 koní (1247 k), ktorý dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h rýchlejšie ako Tesla Model S Plaid.

12. septembra Lotus požiadal čínsky regulátor o povolenie na uvedenie na trh svojho sedanu Emeya, včítane verzie hyper-GT. Žiadosť už zverejnil MIIT a odhaľuje aj nové obrázky modelu Emeya  a ďalšie špecifikácie. V Číne musí byť každé auto pred uvedením na trh schválené miestnym regulačným orgánom. Ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) každý mesiac zverejňuje zoznam všetkých vozidiel, ktoré sa prihlásili na homologizáciu. Výrobcovia automobilov z toho nie sú veľmi nadšení, pretože tento proces odhaľuje mnohé tajomstvá, ktoré si  chceli nechať na neskoršie zverejnenie. Priaznivcom pekných áut postup MIIT ale veľmi nevadí.

Tento Lotus môže smelo konkurovať elektromobilom Porsche Taycan a Tesla Model S. Novým modelom je elektrický liftback dlhý približne päť metrov so štvormiestnym interiérom s názvom Lotus Emeya. A čo sa týka techniky, Lotus Emeya je úplne zjednotený s crossoverom Lotus Eletre , ktorý debutoval pred rokom a pol a už sa predáva v mnohých krajinách.

Liftback Emeya má pokročilú aktívnu aerodynamiku. Piate dvere majú veľké zdvíhacie krídlo pričom majú až dve pracovné plochy: pod hlavným krídlom je ďalšia, kompaktnejšia „čepeľ“. Táto konštrukcia poskytuje prítlak ekvivalentný 215 kg. Zadný difúzor má pohyblivé bočné časti. Napokon, predné nasávanie vzduchu obsahuje aktívne lamely, ktoré sa otvárajú na elektronický príkaz, ak je potrebné zvýšené chladenie trakčnej batérie a bŕzd.

Nový elektrický športový sedan je druhým sériovo vyrábaným elektromobilom Lotusu po SUV Eletra, uvedenom na trh v októbri minulého roka. Emeya je veľké 5-dverové 4-miestne vozidlo s rozmermi 5139 mm na dĺžku, 2005 mm na šírku, 1464 1467  mm na výšku a rázvorom náprav 3069 mm . Emeya  sedí na platforme EPA, čo je v podstate vylepšená platforma SEA od Geely. Liftback má vzduchové odpruženie. Ďalšími prvkami tohto sedanu sú výsuvné kľučky dverí a tri senzory Lidar. Jeden z nich je na streche. Ďalšie dva sú umiestnené pred blatníkmi. Zaujímavosťou je, že auto má elektronický vysúvateľný hák s ťažnou kapacitou 1225 kg.

Žiadosť na MIIT odhalila, že Lotus žiada o schválenie dvoch verzií pre čínsky trh. Obe sú dvojmotorové. Nižšia výbava má dva motory s výkonom 225 kW (vpredu a vzadu) čiže, po starom 612 koní a krútiaci moment 710 Nm. Vyššia výbava má predný motor s výkonom 225 kW a zadný motor s výkonom 450 kW pričom  kombinovaný výkon dosahuje „slušných“  675 kW (905 k) a 985 Nm. Maximálna rýchlosť je 256 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h u výkonnejšej verzie je za 2,78 sekundy.  Kolesá sú štandardne 21″; voliteľne môžete získať 22″. Parametre pneumatík: predné 265/40 R21, zadné 305/35 R21. Pretože 905 koní je už dosť veľa, marketingový tím Lotus chce, aby ste to nazvali „hyper GT“ a nie sedan, pretože ide o „iný druh auta“. 

Lotus predtým prezradil, že Emeya je postavená na 800V architektúre a bude mať 102 kWh batériu od CATL, ktorej kapacita bude stačiť na dojazd 600 km. Pomocou DC ultra- rýchlej nabíjačky s výkonom 350 kW sa dokáže nabiť na 180 km jazdy iba za 5 minút a z 10 % na 80 % to trvá iba 15 minút.

Priatelia z MIIT odhalili aj pohotovostnú hmotnosť modelu Emeya, ktorá je 2 565 kg. To je pomerne veľa, dokonca viac ako má veľký sedan Nio ET7 (2 379 kg) a Colina Chapmana by to asi nepotešilo. Ide však o EV a veľká batéria niečo váži. To je niečo, čo fanúšikovia MG museli akceptovať napríklad pri odhalení pohotovostnej hmotnosti elektrického roadsteru MG Cyberster. Jazdné výkony auta sú napriek tomu fantastické.

Vo vnútri auta nájdeme 5 LCD obrazoviek, ktoré pozostávajú z dvoch digitálnych spätných zrkadiel, jedného prístrojového panelu, jedného centrálneho ovládacieho panela multimediálneho systému a ďalšej malej obrazovky pre predného spolujazdca. Okrem toho je vybavený 55-palcovým Head-Up displejom s rozšírenou realitou (AR-HUD). Na úpravu povrchov interiéru si môžete vybrať buď módne syntetické materiály, alebo kožu Napa.

Emeya sa bude vyrábať v závode Geely vo Wu-chane. Jeho výrobná kapacita by mala byť dostatočná (150 tisíc áut ročne). Auto by sa malo začať dodávať v roku 2024 a jeho uvedenie na trh očakávame v októbri 2023 v Číne, keďže vozidlá uvedené v katalógu MIIT sa zvyčajne dostanú na trh nasledujúci mesiac. Jeho predchodca Eletre bol tiež uvedený na trh v októbri. Očakáva sa, že cena bude 800 000 – 1 milión juanov (102 442  – 128 053 eur).

Zdroj videa: The Wheel Network

Neskôr budú uvedené ďalšie dva elektrické modely, ktorých vývoj už prebieha: crossover strednej veľkosti Lotus Type 134 a kompaktný športový automobil Lotus Type 135.

Zdroj: carnewschina, lotus