Lynk & Co Z02 – elektrický crossover od Geely a Volvo bol uvedený v Miláne

Dlho na našom trhu “spiaci” segment elektrických kompaktných crossoverov sa začína utešene zapĺňať zaujímavými modelmi. Po uvedení veľmi vydarenej Škody Elroq, ktorá ukazuje celému koncernu VW, ako má vyzerať moderný elektromobil v tomto segmente, sme sa dočkali uvedenia ďalšieho zaujímavého kompaktného modelu, tentoraz z ďalekej Číny, ale vyvinutý v Európe a pre európsky trh.

Škoda Elroq OFICIÁLNE: Čisto elektrické SUV s dojazdom cez 560 km a cenou  od 33-tisíc €!
vydarená Škoda Elroq dostane v Lynk & Co Z02 zdatného súpera

Na certifikačných dokumentoch čínskeho ministerstva priemyslu (MIIT) bol   elektrický crossover  Lynk & Co Z02 odhalený už v septembri 2024. Svetová premiéra sa však nekonala v Číne, ale v Miláne a Európania si už môžu podať online objednávku na tento model.   Zaujímavosťou je, že SUV sa bude predávať pod rôznymi názvami. Verzia „starého sveta“ bude označená len indexom 02 za názvom Lynk & Co (v Číne je toto označenie priradené automobilu so spaľovacím motorom, ktorý je teraz umiestnený ako hatchback ), zatiaľ čo elektrický crossover bude Číňanom ponúkaný pod názov Lynk & Co Z20.

Značka Lynk & Co je spoločným projektom čínskeho koncernu Geely a Volva (švédska firma tiež patrí Geely). Dnes predstavený elektrický crossover sa stal druhým modelom v európskej línii značky (zrejme preto 02): pripojil sa k hybridnému SUV Lynk & Co 01. A v Číne to bude už desiaty Lynk & Co ale iba druhý elektromobil – po sedane Lynk & Co Z10 .

Elektrický crossover bol vyvinutý v globálnom dizajnérskom štúdiu Lynk & Co so sídlom vo švédskom Göteborgu a že pri tvorbe modelu boli zohľadnené názory zákazníkov, ktorí sa predtým rozhodli pre hybridné SUV Lynk & Co 01. Denné svetlá sú stvárnené vo forme diódových „pazúrov“ (stretávacie svetlomety sú umiestnené nižšie). Elektromobil má samozrejme uzavretú prednú masku a priebežnú skupinu zadných svetiel so zvislými „zárezmi“ vo forme spojleru.

Vozidlo má presklenú strechu a bezrámové dvere, hoci nemá dnes módne výsuvné kľučky. V Európe je model vybavený 19- alebo 20-palcovými kolesami. V interiéri sa nachádza dvojramenný volant a samostatné obrazovky pre prístrojový panel a multimediálny systém.

Elektrický crossover vychádza z architektúry SEA (Sustainable Experience Architecture), na ktorej sú postavené mnohé modely z portfólia holdingu Geely vrátane napríklad Volvo EX30 a Zeekr X. Preto ja Lynk & Co 02(Z20) je rozmerovo podobný uvedeným modelom s dĺžkou  4460 mm, šírkou 1845 mm, výškou 1573 mm a rázvorom osí kolies 2755 mm. Z hľadiska rozmerov sa novinka takmer zhoduje so Zeekrom X určeným pre Čínu (dĺžka – 4450 mm, vzdialenosť medzi nápravami – 2750 mm). Svetlá výška Lynk & Co 02 adresovanej Európe je 174 alebo 191 mm (s posádkou a bez posádky). Objem zadného batožinového priestoru je 410 litrov a pod prednou kapotou je navyše 15-litrový odkladací priestor (a nápis „Tu nie je motor“). Pohotovostná hmotnosť pre Lynk & Co 02 je 1899 kg.

V súčasnosti je Lynk & Co 02 ponúkaný len s jediným   elektromotorom  TZ220XYA01 s výkonom 200 kW (272 koní), ktorý je inštalovaný na zadnej náprave (RWD). Model má momentálne len dva stupne výbavy – Core a More, pričom oba majú kapacitu batérie 66 kWh. Dojazd sa však líši: základná verzia prejde 435 km v cykle WLTP, drahšia verzia s tou istou batériou až 445 km nakoľkomá nainštalované tepelné čerpadlo a aktívne tlmiče vpredu. Čas zrýchlenia z 0 na 100km/h je pre obe verzie rovnaký 5,5 sekundy, rovnako ako maximálna rýchlosť  180 km/h.

Rýchle DC nabíjanie bude možné  výkonom až 150 kW a z 10 % na 80 % kapacity batérie to stihne za menej ako 30 minút. Domáce nabíjanie Lynk & Co 02 bude už  v základnej verzii  možné 11-kilowattovou  palubnou nabíjačkou.

Interiér Lynk & Co 02 obsahuje  samostatný prístrojový panel pre vodiča a 15,4 palcový displej ovládania multimediálneho systému. Zoznam štandardnej výbavy európskeho Lynk & Co 02 zahŕňa: elektrické dvere batožinového priestoru, systém bezkľúčového vstupu, vyhrievané predné sedadlá, systém rozpoznávania tváre, adaptívny tempomat, automatické brzdenie a systémy udržiavania v jazdnom pruhu. Verzia More obsahuje aj 360° kamerový systém (verzia Core má iba zadnú kameru), vyhrievaný volant, dve podložky pre bezdrôtové nabíjanie a selfie kameru (zabudovanú vo vnútornom zrkadle).

V závislosti od krajiny sa cena Lynk & Co 02 začína na 35 495 pre verziu Core, alebo 35 995 eurách pre verziu More.  Pre porovnanie, napríklad kompaktnejšie Volvo EX30 v Nemecku teraz stojí od 39 790 eur   a Zeekr X pre Nemcov bude stáť najmenej 45 970 eur. V neposlednom rade, pre Lynk & Co 02 bude veľmi zdatným súperom aj novinka od Škody, veľmi vydarený a dobre cenovo postavený Elroq. Držíme palce obom – dobrých áut nie je nikdy dosť!

Zdroj: kolesa, Lynk & Co, škoda-auto