Lynk & Co Zero a otvorená platforma EV na výstave Auto China 2020
Spoločnosť Geely Holding Group na 16. medzinárodnom autosalóne Auto China 2020 v Pekingu predstavila novú čínsko-švédsku globálnu značku prémiových elektrických vozidiel Lynk & Co.
V rámci prezentácie bola verejnosti predstavená koncepcia elektrického vozidla Zero a modulárna platforma SEA (Sustainable Experience Architecture), na základe ktorej budú elektromobily značky postavené. Koncept Zero bol vyvinutý dizajnérskym štúdiom Lynk & Co v Goteburgu.
Značka ako prvá vyskúšala SEA na prototype Zero Concept, ktorý sa v druhej polovici roku 2021 zmení na sériový hatchback s pohonom zadných, alebo všetkých kolies. Udáva sa, že „nula“ je obdarená výkonom 475 kW (646 k) a stovku stihne za 3,9 s. Maximálna rýchlosť je 180 km / h a Číňania si z nejakého dôvodu sú istí, že Zero úspešne zvládne aj losí test pri rýchlosti 80 km / h.
Podľa Geely by platforma elektromobilu Zero Concept, SEA (Sustainable Experience Architecture), mala eliminovať „strach z dojazdu“ medzi budúcimi zákazníkmi, pretože energetická kapacita akumulátora – 100 kWh, by mala vystačiť na zhruba 640 – 700 kilometrov Tiež sa uvádza, že batéria, ktorá prešla všetkými potrebnými testami, musí fungovať bez zhoršenia svojich charakteristík najmenej 200 000 km a jej odhadovaná životnosť je rekordných 2 000 000 km ( slovom : dva milióny kilometrov !!!)
Nespochybniteľne ide o veľmi pôsobivé čísla. Väčšina motoristov najazdí denne menej ako 150 km, takže jedno nabitie “Zera” stačí takmer na celý pracovný týždeň jazdenia. Je to určite ja vďaka vynikajúcej hodnote energetickej účinnosti – len 7 kW h / 100 km (s najväčšou pravdepodobnosťou v režime „hypermilling“, alebo Eco).
Životnost batérie je taká, že mnohí ľudia sa za celú dobu svojej šoférskej kariéry nadostanú ani na polovicu deklarovanej hodnoty – 2 milióny km. Deklarované vlastnosti batérie tak dajú ľahko zabudnúť na problémy s nabíjaním (keď väčšine ľudí postačí takéto auto nabíjať iba 1 – 2 krát týždenne) a výmenou batérie po jej životnosti (mnohí toľko nenajazdia za celý život). Navyše, elektromobil s takýmito ukazovateľmi je celkom vhodný aj na medzimestské jazdy na dlhé vzdialenosti. Prezentované čísla sa samozrejme týkajú nového prémiového konceptu, ale tieto technológie skôr, či neskôr prejdú aj na elektromobily strednej triedy.
Automobil má dve možnosti konštrukcie pohonu na báze elektromotorov: štyri elektromotory pre verziu s pohonom všetkých kolies a dva samostatné elektromotory pre pohon zadných kolies. Zrýchlenie na 100 km / h trvá menej ako 4 sekundy. K dispozícii je systém nastavenia výšky zavesenia podvozku, ktorý umožňuje autu meniť v závislosti od stavu vozovky jeho svetlú výšku od 150 do 220 mm.
Stefan Rosen, generálny riaditeľ, uviedol: „Naša nová elektrická architektúra nám umožňuje navrhovať elegantné, flexibilné a veľmi dynamické vozidlá s krásnymi proporciami. Udržateľnosť je kľúčovým prvkom našej dizajnérskej stratégie; veríme v budúcnosť so starostlivo vybranými materiálmi a novými technológiami. “
Lynk & Co Zero Concept sa začne sériovo vyrábať v roku 2021, pričom podľa tvrdenia výrobcu, bude sériový produkt na 99% zhodný s týmto konceptom.
P.S.
Platforma SEA (Sustainable Experience Architecture) je určená nielen pre prémiové sedany a crossovery prémium triedy, ale aj pre automobily triedy A až E a dokonca aj pre ľahké úžitkové vozidlá.
Geely chce tiež ponúknuť SEA ako platformu otvoreného zdroja iným výrobcom elektromobilov. Podľa niektorých správ sa už Daimler o túto platformu zaujíma. Aj keď by sa to dalo vnímať aj ako prvok priateľskej spolupráce a podpory, pretože spoločnosť Geely-Holding v súčasnosti vlastní 9,7% akcii Daimler. Z dôvodov kapitálových prepojení sa táto platforma pravdepodobne stane základom pre rad elektrických vozidiel značiek v rámci skupiny, ako Geely, Proton , Volvo, Polestar , Lotus.
Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Geely Li Shufu potvrdil, že predbežné rokovania s inými výrobcami automobilov už prebehli : „Náš vývoj modulárnej a prispôsobiteľnej architektúry EV predstavuje pre Geely najväčší krok vpred za posledných desať rokov. Máme v úmysle sprístupniť výhody tejto inovácie ďalším výrobcom. Architektúra otvoreného zdroja bude kľúčovou vlastnosťou nových elektromobilných riešení, v ktorých je Geely priekopníkom. “
Zdroj:
yandex