Modulárne auto Xpengu vykonalo verejný let a získalo viac ako 2 000 objednávok
Kým na Slovensku sa neprestajne vedú „kultúrne vojny“ na tému: „či má elektromobilita budúcnosť ?“, v technologicky vyspelom svete sa mediálna komunikácia presúva čoraz častejšie do polohy: „aká je budúcnosť elektrickej dopravy?“. Jednu z odpovedí predstavila spoločnosť Xpeng na nedávnom leteckom salóne v Číne, kde predstavila modulárne vozidlo s lietajúcim modulom (dronom) s názvom Land Aircraft Carrier. Modulárne vozidlo dostalo po svojom prvom verejnom predvedení a lete modulu viac ako 2000 objednávok. Dodávky tohto masívneho vozidla, ktoré stojí 2 milióny juanov ( približne 260 000 eur), sú naplánované na rok 2026.
Xpeng AeroHT priniesol svoje modulárne vozidlo s lietajúcim modulom na čínsku leteckú show v Zhuhai. Vozidlo pozostáva z dvoch hlavných prvkov: „materského vozidla“ a lietajúceho modulu. Prvým prvkom je veľký trojnápravový nosič s pohonným ústrojenstvom typu EREV ( elektrické vozidlo s motorovým predlžovačom dojazdu) a dĺžkou 5,5 metra. Stojí na 800V platforme a v hybridnom režime dokáže prejsť až 1 000 km. „Materská loď“ s najväčšou pravdepodobnosťou využíva hnaciu sústavu Kunpeng EREV od Xpeng.
Lietajúci modul sa skrýva vo vnútri pozemného vozidla (nosiča) a dá sa uvoľniť stlačením jedného tlačidla. Pritom nasadenie lietajúceho modulu späť do nosiča trvá len päť minút. Lietajúci modul vyzerá ako veľký dron s kabínou pre dvoch pasažierov. Lietajúci dvojmiestny modul má hmotnosť len 720 kg aj vďaka mohutnému využitiu dielov z karbónu. Môže vykonať 5-6 krátkych približne 15 minútových letov na plné nabitie modulu, po vykonaní ktorých sa modul automaticky vracia na nabitie k pozemnému nosiču (vozidlu). „Materské vozidlo“ dokáže nabiť batériu lietajúceho modulu z 30 na 80 % za 18 minút. Lietajúci modul má pre prípad výpadku hlavnej batérie aj rezervnú, na ktorej sa môže vrátiť späť na materské vozidlo. Modul má 6 vrtúľ, pričom dokáže letieť ešte aj na 4 vrtuľách.
Lietajúci modul vykonal už niekoľko ukážkových letov pri ktorých sa ukázalo, že je schopný lineárneho zrýchlenia v nízkej výške, klesania konštantnou rýchlosťou a presného pristátia. Lietajúci modul zvládol autonómne letové režimy bez pilota v kabíne. Xpeng AeroHT uviedol, že tento lietajúci modul podporuje obidva letové režimy: manuálny, aj automatický.
V automatickom režime letu môže lietajúci modul Xpeng vykonávať plánovanie trasy, výletný let, návrat jedným tlačidlom a pristátie. Jeho manuálny režim ponúka vysoko intuitívne ovládanie modulu vďaka jednopákovému riadiacemu systému, ktorý nahradil zložitý spôsob ovládania v tradičných vrtuľníkoch. Xpeng tvrdí, že naučiť sa ovládať lietajúci modul trvá tri hodiny.
Xpen AeroHT oznámil, že Land Aircraft Carrier získal už 2 008 predobjednávok od 12 zákazníkov (podnikov) len počas Zhuhai Air Show. Podľa predstaviteľov spoločnosti ide o najväčšiu zákazku v globálnom segmente tohto lietania. Predtým spoločnosť Xpeng AeroHT uviedla, že po prvom vystavení pozemného lietajúceho vozidla dostala 1 000 objednávok . Neskôr v septembri dostal Xpeng 150 objednávok na modulárne lietajúce auto od dvoch spoločností v Hangzhou v provincii Zhejiang.
Xpeng usporiadal slávnostné otvorenie závodu na výrobu modulárnych lietajúcich automobilov 27. októbra 2024. Plánuje, že v roku 2026 spustí sériovú výrobu Land Aircraft Carrieru s ročnou kapacitou 10 000 kusov. Továreň bude zahŕňať štyri výrobné dielne a pomocné zariadenia na lakovanie a generálnu montáž. Podľa Xpeng AeroHT bude nová továreň vyrábať iba lietajúce moduly k modulárneho automobilu. Zdá sa, že veľký trojnápravový nosič sa bude montovať v jednom zo súčasných výrobných závodov Xpeng EV.
Zdroj: carnewschina