Nabíjacia infraštruktúra pre EV – kde sme my a kde je Čína?

Prešiel takmer rok od výjazdového zasadnutia vlády SR na východnom Slovensku, kde sa  predstaviteľmi vlády SR deklarovala mohutná podpora elektromobilite na Slovensku. Keďže však „reči“ sú jedna vec a „čísla“ druhá, poďme sa pozrieť, ako sa segment verejných nabíjacích staníc, ktorý je kľúčový pre rozvoj elektrickej dopravy, vyvíja na Slovensku a v najvýkonnejších ekonomikách sveta, ako napríklad v Čínskej ľudovej republike a Južnej Kórei.

Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) na Slovensku bolo k 30. júnu 2024 k dispozícii 2 158 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených v celkovo v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kW. Pre porovnanie, v rovnakom období pred rokom  bolo k dispozícii 1 660 verejných nabíjacích bodov situovaných v celkovo v 694 lokalitách. To znamená, že medziročne počet verejných nabíjacích bodov narástol o 30 % a počet lokalít sa zvýšil o 23 %.

Viac ako dve tretiny všetkých nabíjacích bodov patrí do kategórie nabíjacích staníc s nabíjaním striedavým prúdom, tzv. pomalých, s výkonom do 22 kW (AC) a približne jednu pätinu tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Kategória ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom nad 150 kW má už 10 % zastúpenie. Necelé 3 % tvoria nabíjacie body s výkonom aspoň 300 kW.

  • Počet nabíjacích staníc bodov 2 158 ks
  • AC nabíjacie body do 22 kW – 1 394 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom 50 kW – 478 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom nad 150 kW – 226 ks
  • Ultrarýchle nabíjacie body s výkonom nad 300 kW – 60 ks

Je prirodzené, že ako najväčší svetový trh s elektrickými vozidlami (EV) má Čína aj najviac nabíjacích zariadení na svete. Očakáva sa, že Čína bude mať do konca roku 2024 približne  3,6 milióna verejných nabíjacích staníc, čo predstavuje takmer 70 percent celosvetového počtu, uviedla spoločnosť TrendForce, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu.

Čína bude aj naďalej celosvetovo dominovať v počte verejných nabíjacích staníc pre EV, zatiaľ čo percentuálny rast počtu verejných nabíjacích staníc povedie Južná Kórea s predpokladanou ročnou mierou rastu 39 % a očakáva sa, že do roku 2025 dosiahne svoj cieľ 500 000 verejných nabíjacích staníc. Takže v krajine s 51,7 miliónmi obyvateľov bude pripadať 103 obyvateľov na jednu nabíjaciu stanicu.

Len na porovnanie: v Čínskej ľudovej republike pripadá jedna verejná nabíjacia stanica na 416 obyvateľov, kým na Slovensku musí jedna verejná nabíjacia stanica obslúžiť 2548 obyvateľov.

Pozoruhodné je aj tempo rastu počtu nabíjacích staníc. Kým v marci 2020 bolo v Číne “iba” 542 000 verejných nabíjacích staníc, už v novembri 2021 mali čínski vodiči elektrických vozidiel k dispozícii už 1,044 milióna verejných nabíjacích staníc. Podľa údajov IEA mala Južná Kórea na konci roka 2022 “iba” 201 000 verejných nabíjačiek. O miere podpory výstavby nabíjacej infraštruktúry hovorí aj fakt, že za tri roky v Južnej Kórei pribudne 300 000 verejných nabíjacích staníc (ak splnia svoje plány)!

Aj tieto údaje potvrdzujú katastrofálny stav nabíjacej infraštruktúry na Slovensku v porovnaní so svetovou špičkou. Takže, naša milá vláda, namiesto “rečí”, “makajte”! Vyspelý svet totiž na nás čakať nebude!

Zdroj: seva, cnevpost, insideevs, statista