Nezáujem o elektromobilitu? V septembri sa v Číne predalo 1,287 milióna NEV- medziročný nárast o 42,3 %
V Slovenskom mediálnom priestore sa v jednom z ekonomicky zameraných časopisov objavil článok s nadpisom: Nezáujem spotrebiteľov o elektromobilitu môže priniesť problémy aj trnavskému Stellantisu. Nuž, neviem, kde páni a dámy z tejto redakcie zbierali podklady k svojmu článku, ale ak prvá polovica nadpisu aj niekde platí, tak iba ako krátkodobý jav prepadu predaja vozidiel na viacerých európskych trhoch. Ako sa v článku píše: “v Nemecku, najväčšom automobilovom trhu v Európe, klesol ich predaj (elektromobilov) v auguste až o 69 percent”. Vyrábať ale z tohto údaju všeobecnú tendenciu, ako to vyplýva z nadpisu článku, je asi dosť veľké prekrúcanie faktov. Medzimesačné kolísanie predajov je úplne bežný ekonomický jav a robiť z jedného mesiaca závery o vývoji v nejakom segmente trhu, je prinajmenšom neporozumenie. Našťastie, svet nie je Nemecko, ani Európska Únia a tendencie predajov elektrických vozidiel vo svete sú úplne opačné, ako sa snaží navodiť prvá časť nadpisu uvedeného článku.
V septembri 2024 čínska výroba nových energetických vozidiel (NEV – batériových elektromobilov (BEV) a nabíjateľných hybridov (PHEV+EREV)) dosiahla úroveň 1,307 milióna kusov a predaj NEV sa zastavil na hodnote 1,287 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 48,8 % a 42,3 %. Uvedené ukazovatele podľa Čínskej asociácie výrobcov automobilov (CAAM) predstavujú 45,8 % z celkového mesačného predaja všetkých nových áut (vrátane áut so spaľovacím motorom).
Typ vozidla | Výroba (10 000 kusov) | medziročne (%) | Predaj (10 000 kusov) | medziročne (%) |
EV | 78,6 | +33.4 | 77,5 | +23.8 |
PHEV | 52.2 | +80,1 | 51.1 | +84,2 |
CAAM tiež predpovedá, že predaj NEV v Číne dosiahne do konca roka 2024 12 miliónov kusov. Pre porovnanie, v roku 2023 bola čínska výroba a predaj NEV 9,587 milióna a 9,495 milióna kusov , čo predstavovalo medziročný nárast o 35,8 % a 37,9 %. oproti 2022 roku s trhovým podielom 31,6 %.
Typ vozidla | Výroba (10 000 kusov) | medziročne (%) | Predaj (10 000 kusov) | medziročne (%) |
EV | 499,3 | +11.9 | 498,8 | +11.6 |
PHEV | 331,8 | +79,5 | 332,8 | +84,2 |
Od januára do septembra 2024 bola kumulatívna produkcia NEV v Číne 8,316 milióna kusov a predaj 8,32 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 31,7 % a 32,5 %; čo predstavuje 38,6 % z celkového predaja nových áut.
Keď sa pozrieme na domáci predaj všetkých áut v Číne, ten bol v septembri 2024 na úrovni 2,27 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 16,9 % v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a pokles o 6 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom; export automobilov bol na úrovni 539 000 kusov, čo predstavuje nárast o 5,4 % oproti predchádzajúcemu mesiacu a nárast o 21,4 % oproti predchádzajúcemu roku. Pritom, čínsky domáci predaj NEV bol 1,176 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 18,8 % v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a o 45,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Predaj NEV predstavuje už 51,8 % domáceho predaja automobilov.
Pokiaľ ide o export, Čína v septembri vyviezla 105 000 vozidiel s elektromotorom pod kapotou (NEV), čo predstavuje medziročný nárast o 19,3 % a medzimesačný nárast o 6,0 %. Vývoz NEV teda predstavuje 24 % z celkového mesačného vývozu všetkých vozidiel (539 000 kusov) v septembri 2024. Presnejšie povedané, batériové elektrické vozidlá BEV predstavovali 82 % vývozu NEV. Za prvých deväť mesiacov roku 2024 Čína vyviezla 4,312 milióna vozidiel vrátane 968 000 kusov NEV, čo predstavuje medziročný nárast o 30,2 %.
V septembri 2024, spomedzi 10 najlepších čínskych exportných značiek, vyviezla Chery 109 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 20,7 % a z pohľadu mesačného objemu exportu nárast o 20,2 % .
Od januára do septembra 2024, z pohľadu nárastu objemu exportu, BYD vyviezol 302 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 96,3 %; Geely vyviezla 404 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 63,4 %; a Changan vyviezol 420 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 61 %.
V jednom má redaktor nášho ekonomického časopisu pravdu: problémy Volkswagenu aj Stellantisu sú zjavné, ale nie ako dôsledok predajov (alebo skôr slabých predajov) ich elektrických vozidiel na európskych trhoch, ale skôr ako problém znižovania konkurencieschopnosti európskych elektrických vozidiel v dôsledku ich neprimerane vysokej ceny. A nákladovosť výroby áut v Európe, je otázka na zmysluplnosť tisícok uvalených sankcii na všetkých a na všetko, čo priamo, alebo nepriamo vstupuje do procesu výroby, v dôsledku čoho majú európski výrobcovia výrazne vyššie vstupné náklady, než ich mimoeurópski konkurenti. Kde sú ešte nedávno avizované “najlepšie platenou gynekologičkou sveta” európske závody na výrobu čipov? Ako sa spieva v známej pesničke Ivana Mládka: “nejsou a nebudou, padesát let nepřišly a už nepříjdou“!
Zdroje: carnewschina, trend