Nezáujem o elektromobilitu? V septembri sa v Číne predalo 1,287 milióna NEV- medziročný nárast o 42,3 %

V Slovenskom mediálnom priestore sa v jednom z ekonomicky zameraných časopisov objavil článok s nadpisom: Nezáujem spotrebiteľov o elektromobilitu môže priniesť problémy aj trnavskému Stellantisu. Nuž, neviem, kde páni a dámy z tejto redakcie zbierali podklady k svojmu článku, ale ak prvá polovica nadpisu aj niekde platí, tak iba ako krátkodobý jav prepadu predaja vozidiel na viacerých európskych trhoch. Ako sa v článku píše: “v Nemecku, najväčšom automobilovom trhu v Európe, klesol ich predaj (elektromobilov) v auguste až o 69 percent”. Vyrábať ale z tohto údaju všeobecnú tendenciu, ako to vyplýva z nadpisu článku, je asi dosť veľké prekrúcanie faktov. Medzimesačné kolísanie predajov je úplne bežný ekonomický jav a robiť z jedného mesiaca závery o vývoji v nejakom segmente trhu, je prinajmenšom neporozumenie. Našťastie, svet nie je Nemecko, ani Európska Únia a tendencie predajov elektrických vozidiel vo svete sú úplne opačné, ako sa snaží navodiť prvá časť nadpisu uvedeného článku.

Western firms are quaking as China's electric-car industry speeds up
čínske elektrické vozidlá čakajú na nalodenie Zdroj: The Economist

V septembri  2024 čínska výroba nových energetických vozidiel (NEV batériových elektromobilov (BEV) a nabíjateľných hybridov (PHEV+EREV)) dosiahla úroveň 1,307 milióna kusovpredaj NEV sa zastavil na hodnote 1,287 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 48,8 % a 42,3 %. Uvedené ukazovatele podľa Čínskej asociácie výrobcov automobilov (CAAM) predstavujú 45,8 % z celkového mesačného predaja všetkých nových áut (vrátane áut so spaľovacím motorom).

Typ vozidlaVýroba (10 000 kusov)medziročne (%)Predaj (10 000 kusov)medziročne (%)
EV78,6+33.477,5+23.8
PHEV52.2+80,151.1+84,2
September 2024Prehľad výroby a predaja NEV | Zdroj: CAAM
výroba elektromobilov NIO

CAAM tiež predpovedá, že predaj NEV v Číne dosiahne do konca roka 2024 12 miliónov kusov. Pre porovnanie, v roku 2023 bola čínska výroba a predaj NEV 9,587 milióna a 9,495 milióna kusov , čo predstavovalo medziročný nárast o 35,8 % a 37,9 %. oproti 2022 roku s trhovým podielom 31,6 %.

Typ vozidlaVýroba (10 000 kusov)medziročne (%)Predaj (10 000 kusov)medziročne (%)
EV499,3+11.9498,8+11.6
PHEV331,8+79,5332,8+84,2
Január – september 2024Prehľad výroby a predaja NEV | Zdroj: CAAM
6 miliónte vozidlo BYD

Od januára do septembra 2024  bola kumulatívna produkcia NEV v Číne 8,316 milióna kusov  a predaj 8,32 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 31,7 % a 32,5 %; čo predstavuje 38,6 % z celkového predaja nových áut.

Keď sa pozrieme na domáci predaj všetkých áut v Číne, ten bol v septembri 2024 na úrovni 2,27 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 16,9 % v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a pokles o 6 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom; export automobilov bol na úrovni 539 000 kusov, čo predstavuje nárast o 5,4 % oproti predchádzajúcemu mesiacu a nárast o 21,4 % oproti predchádzajúcemu roku. Pritom, čínsky domáci predaj NEV bol 1,176 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 18,8 % v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a o 45,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Predaj  NEV   predstavuje už 51,8 % domáceho predaja automobilov.

Pokiaľ ide o export, Čína v septembri vyviezla 105 000 vozidiel s elektromotorom pod kapotou (NEV), čo predstavuje medziročný nárast o 19,3 % a medzimesačný nárast o 6,0 %. Vývoz NEV teda predstavuje 24 % z celkového mesačného vývozu všetkých vozidiel (539 000 kusov) v septembri 2024. Presnejšie povedané, batériové elektrické vozidlá BEV predstavovali 82 % vývozu NEV. Za prvých deväť mesiacov roku 2024 Čína vyviezla 4,312 milióna vozidiel vrátane 968 000 kusov NEV, čo predstavuje medziročný nárast o 30,2 %.

V septembri 2024, spomedzi 10 najlepších čínskych exportných značiek, vyviezla Chery 109 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 20,7 % a z pohľadu mesačného objemu exportu nárast o 20,2 % .

export čínskych automobiliek za september 2024 podľa značiek

Od januára do septembra 2024, z pohľadu nárastu objemu exportu, BYD vyviezol 302 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 96,3 %Geely vyviezla 404 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 63,4 %; a Changan vyviezol 420 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 61 %.

export čínskych automobiliek za január-september 2024 podľa značiek

V jednom má redaktor nášho ekonomického časopisu pravdu: problémy Volkswagenu aj Stellantisu sú zjavné, ale nie ako dôsledok predajov (alebo skôr slabých predajov) ich elektrických vozidiel na európskych trhoch, ale skôr ako problém znižovania konkurencieschopnosti európskych elektrických vozidiel v dôsledku ich neprimerane vysokej ceny. A nákladovosť výroby áut v Európe, je otázka na zmysluplnosť tisícok uvalených sankcii na všetkých a na všetko, čo priamo, alebo nepriamo vstupuje do procesu výroby, v dôsledku čoho majú európski výrobcovia výrazne vyššie vstupné náklady, než ich mimoeurópski konkurenti. Kde sú ešte nedávno avizované “najlepšie platenou gynekologičkou sveta” európske závody na výrobu čipov? Ako sa spieva v známej pesničke Ivana Mládka: “nejsou a nebudou, padesát let nepřišly a už nepříjdou“!

Zdroje: carnewschina, trend