NIO ES7 najvyspelejšie elektrické SUV značky.

Spoločnosť NIO začala vyrábať elektrické vozidlá len pred štyrmi rokmi a už dosiahla výrazné  úspechy. Minulý rok sa na čínskom trhu predalo 91 000 vozidiel NIO (viac ako dvojnásobok v porovnaní s rokom 2020). Modelový rad NIO sa napriek pomerne vysokej cene ich elektromobilov dobre predáva a  dôvodom je aj jeho postupné rozširovanie: v marci vstúpil na trh vlajkový sedan NIO ET7 a na ceste je jeho mladší brat NIO ET5. A v týchto dňoch debutoval ďalší nový model – crossover NIO ES7.

Ide už o štvrté SUV v ponuke (po modeloch ES8, ES6 a EC6), no zároveň prvé vytvorené na platforme NT2 druhej generácie. Doteraz na tejto platforme vychádzali z výrobných liniek len sedany. Z konštrukčného hľadiska však nie je až tak veľa rozdielov v platforme pre sedan a SUV a ide tu  skôr o elektroniku. NIO ET7 má vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi: dvojité priečne ramená vpredu a viacprvkové vzadu.

Veľkostne je NIO ES7 podobný crossoveru BMW iX: dĺžka – 4912 mm, šírka – 1987 mm, výška – 1720 mm. Rázvor – 2960 mm. Karoséria je vyrobená z vysokopevnostných ocelí a hliníka, na všetkých dverách sú elektrické dovierače a kolesá môžu mať priemer až 21 palcov. Na streche sú „hríby“ s LiDARom (vlnová dĺžka 1550 nm) a kamerami, ktoré sú potrebné pre fungovanie autopilota NAD (Nio Autonomous Driving).

Elektrické SUV sa predstavuje v jedinej dvojmotorovej verzii s pohonom všetkých kolies, ktorá je technicky úplne unifikovaná so sedanom NIO ET7. Na prednej náprave je nainštalovaný elektromotor s výkonom 245 koní, na zadnej náprave 408 koní a celkovo vydávajú 480 kW (653 koní) a 850 Nm krútiaceho momentu. Uvádza sa, že takýto elektromobil dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na približne 200 km/h.

Na výber sú zatiaľ iba dve batérie. Základná 75 kWh batéria umožňuje prejsť 485 km v čínskom cykle CLTC, pričom elektrické SUV so 100 kWh batériou má dojazd až 620 km. Najväčšia 150-kWh batéria, ktorá bola ohlásená pre sedany je sľúbená aj pre crossover ES7.

Na spracovanie dát je nainštalovaný počítač Adam, ktorý má štyri procesory Nvidia Orin X s celkovým výkonom 1016 top (bilióny operácií za sekundu). Uvádza sa, že NAD bude spĺňať tretí stupeň autonómie, ale jeho certifikácia je ešte len v procese schvaľovania. Medzitým budú mať všetky elektromobily na palube potrebné vybavenie, ktoré bude schopné po aktualizácii softvéru plne fungovať.

NIO ES7 je vybavený pôsobivým radom kamier, senzorov a radarov pre autonómnu jazdu. Systém NAD zahŕňa LiDAR v strede nad čelným sklom, sedem 8 MP kamier s vysokým rozlíšením, štyri 3 MP svetlocitlivé priestorové kamery, jeden ADMS (Advanced Driver Monitoring System (to je NOMI)), päť milimetrových radarov a 12 ultrazvukových senzorov. Spracovanie signálov z  týchto kamier má na starosti „superpočítač“ NIO Adam, ktorý dokáže spracovať 8 GB obrazových dát za sekundu.

NIO ES7 má päťmiestny interiér a len jeden stupeň výbavy. Zahŕňa panoramatickú strechu, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, 1000-wattový audiosystém (23 reproduktorov), čalúnenie kožou Napa a časti interiéru z drevenej dyhy. Pred vodičom je nainštalovaný 10,2-palcový prístrojový displej, 12,8-palcová AMOLED obrazovka multimediálneho systému a nad ním je nainštalovaný animovaný „pokémon“, ktorý zosobňuje hlasového asistenta.

Zaujímavosťou je, že NIO ES7 má iba jediný čínsky štandardný DC nabíjací konektor GB/T. Nie je teda možné nové ES7 nabíjať z bežných nabíjačiek striedavého prúdu (AC), ani z 230-voltovej domácej zásuvky. Na druhej strane, externé elektrické spotrebiče do 3 kW je možné pripojiť k elektrickému vozidlu cez adaptér. NIO ES7 môže ťahať príves s hmotnosťou do dvoch ton: ťažné zariadenie je zahrnuté v zozname továrenských opcií.

Začiatok predaja je naplánovaný na august 2022, čiže NIO ES7 príde na trh ešte o niečo skôr ako sedan ET5 (predpokladá sa na jeseň). Ceny na nové NIO ES7 sú stanovené nasledovne:

ES7 so 75kWh batériou:

  • 468,000 RMB (približne 67 006 Eur podľa aktuálneho kurzu NBS)
  • verzia s vymeniteľniu batériou (BaaS): 398,00 RMB (56 984 Eur ),plus mesačný poplatok za batériu 980 RMB (140 Eur)

ES7 100kWh

  • 526,000 RMB (75 311 Eur)
  • BaaS 398,000 RMB (56 984 Eur), mesačný poplatok za batériu 1680 RMB (240,50 Eur)