NIO ES8 – znovu definovaný líder.
NIO predstavilo svoj prvý sériovo vyrábaný model v roku 2017, vlajkový crossover ES8, ktorý sa dostal na montážnu linku v lete 2018. Teraz je v ponuke už šesť elektrických vozidiel – a spoločnosť začala aktualizovať svoju zostavu. A nejde o banálny restyling: po štyri a pol roku výroby ustupuje doterajší NIO ES8 modelu druhej generácie!
Na nedávnom prezentačnom dni NIO 24.decembra 2022 bolo súčasne bolo predstavené aj SUV kupé NIO EC7, ktoré obsadilo nové miesto v modelovom rade. Obaja debutanti sú najbližšími príbuznými modelu Nio ES7 , ktorý prvý krát zošiel z výrobných liniek v lete minulého roka. Stručne povedané, EC7 má klesajúcu strechu, zatiaľ čo ES8 má väčší rázvor a trojradový interiér. Celá trojica je založená na platforme NT2 druhej generácie, aj keď hardvérových rozdielov od skoršej platformy nie je až tak veľa a zmeny zasiahli najmä o elektroniku.
Nové NIO ES8 je väčšie ako jeho predchodca. Dĺžka narástla o 77 mm (na 5099 mm), šírka narástla o 27 mm (na 1989 mm) a len výška sa znížila o nepochopiteľných 6 mm (na 1750 mm). Rázvor sa natiahol z 3010 na 3070 mm. Karoséria je rovnako ako predtým vyrobená z vysokopevnostných ocelí a hliníka, no nový model má čistejší dizajn a vynikajúcu aerodynamiku: koeficient Cd iba 0,25. Už v základe sú k dispozícii plne LED matricové svetlomety, na výber sú ponúkané kolesá s priemerom 20 až 22 palcov. Štandardne má ES8 inštalované vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi (vpredu dvojprvkové a viacprvkové vzadu), umožňujúce nastavenie svetlej výšky v rozsahu 90 mm.
Elektrické SUV sa ponúka v jedinej dvojmotorovej verzii s pohonom všetkých kolies (AWD). Na prednej náprave je nainštalovaný synchrónny elektromotor s výkonom 182 kW (245 koní) a na zadnej náprave asynchrónny motor s výkonom 304 kW (408 koní) . Celkový výkon pohonnej sústavy je 486 kW (653 k.) a 850 Nm krútiaceho momentu, kým predchádzajúci model mal 544 k. a 725 Nm. Uvádza sa, že takýto elektromobil dokáže zrýchliť z nuly na 100km/h za 4,1 sekundy, oproti 4,9 sek. pre SUV prvej generácie. Na výber sú trakčné batérie s kapacitou 75 a 100 kWh, s deklarovaným dojazdom na jedno nabitie – 465 km, respektíve 605 km (podľa cyklu CLTC). Ohlásená je aj 150-kilowattová batéria, s ktorou dojazd dosahuje 900 km, no NIO začne takéto autá vyrábať neskôr.
Na streche sú „hríby“ s lidarom (vlnová dĺžka – 1550 nm) a kamerami, ktoré sú potrebné pre fungovanie autopilota NAD (Nio Autonomous Driving). Celá sada „orgánov zraku“ obsahuje 33 senzorov a na spracovanie dát je nainštalovaný počítač Adam, ktorý má štyri procesory Nvidia Orin X s celkovým výkonom 1016 tops (bilióny operácií za sekundu). Uvádza sa, že NAD bude spĺňať tretí stupeň autonómie, no certifikácia je ešte pred nami, takže zatiaľ – len druhý stupeň. Autopilot bude schopný plne fungovať po aktualizácii softvéru.
Staršie NIO ES8 mohlo mať kabínu pre šesť, alebo sedem cestujúcich, ale teraz už nebude na výber. Nové elektrické SUV je striktne šesťmiestne: v druhom rade sú takmer rovnaké samostatné sedadlá ako vpredu – s elektrickým pohonom, vyhrievaním, ventiláciou a masážou. Tretí rad je jednoduchší, no aj tu je zabezpečený elektrický pohon sklápania operadiel.
Jediný balík obsahuje sedadlá z kože Napa, vložky z drevenej dyhy, panoramatickú strechu a ďalšie opcie. Pred vodičom je nainštalovaný 10,2-palcový displej prístrojového panelu, 12,8-palcová AMOLED obrazovka multimediálneho systému a nad ním je animovaný elektronický pomocník „Nomi“, ktorý zosobňuje hlasového asistenta. Nechýba ani head-up displej a hlavnou novinkou je systém PanoCinema, ktorý obsahuje štyri páry okuliarov pre virtuálnu realitu a 1000-wattový audiosystém (23 reproduktorov), vďaka čomu môžete salón premeniť na kino.
17. decembra 2022 NIO otvorilo svoj prvý v EU Nio House v Berlíne. Nio vstúpilo do Nemecka , Holandska, Dánska a Švédska už v októbri. Keďže spoločnosť Nio napĺňa svoj plán 25 krajín do roku 2025, druhá fáza jej globálneho presadzovania zahŕňa Austráliu, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko, Belgicko, Taliansko, Švajčiarsko, Španielsko a USA. Nio už má americké sídlo v San Jose v Kalifornii a nedávno tam podpísalo desaťročnú nájomnú zmluvu.
Kedy sa prvý Nio House otvorí na Slovensku nie je zatiaľ známe. Na začiatok by ale stačilo, keby bol známy aspoň deň odchodu “vlády odborníkov”, ktorá Slovensko doviedla na posledné miesto Európy v oblasti budovania infraštruktúry pre elektrické autá. Príchod NIO na Slovensko potom už nenechá na seba dlho čakať!
Zdroj: cnevpost