Nio ET9 – technický klenot elektromobility je v predaji od 87 036 eur
Čo popriať všetkým vzácnym čitateľom týchto stránok ? Hlavne požehnané Vianočné sviatky, veľa pokoja a radosti z nadchádzajúcich dní. Nech tieto momenty času zotrvajú pri vás a vašich drahých aj po celý Nový rok 2025! A aby nechýbal ani darček pod virtuálny vianočný stromček, pripájam článok o jednom skvoste techniky, ktorý sa podaril vytvoriť inžinierom, dizajnérom, technikom, ale aj zručným remeselníkom spoločnosti Nio, ktorá nám v tomto vzácnom vianočnom čase ponúka doslova klenot, ktorý by som doprial mať v garáži každému z vás.
21. decembra 2024 na podujatí Nio Day v Guangzhou Nio predstavilo svoj nový vlajkový sedan ET9 . Auto ponúka jazdný zážitok vlajkových modelov popredných automobiliek a ponúka mnoho prvenstiev v oblasti techniky a komfortu. Verzie Nio ET9 sa budú predávať s cenou od 660 000 juanov (87 036 eur) do 818 000 juanov (107 871 eur) v nasledovných konfiguráciách:
ET9 so službou BaaS | 660 000 juanov (87 036 eur) |
ET9 | 788 000 juanov (103 915 eur) |
1. vydanie ET9 so službou BaaS | 690 000 juanov (90 992 eur) |
1. vydanie ET9 | 818 000 juanov (107 871 eur) |
Prvá edícia ET9 je limitovaná na 999 áut a má rôzne vylepšenia štandardného auta, najmä pokiaľ ide o materiály interiéru a exkluzívne odznaky. Nio tiež ponúkne ET9 s batériou ako službou (BaaS), čo znamená, že používateľ si môže prenajať batériu za mesačný poplatok a samotné auto sa ž bez batérie so zníženou cenou.
Hoci Nio označuje auto ako sedan, siluetou aj výškou viac zodpovedá kategórii SUV kupé a má podobný štýl ako ES6 a ES7. ET9 má rázvor 3250 mm, čo ho posúva k hornej hranici využiteľnosti výmenných staníc batérii (SWAP) tretej generácie. Do staníc tretej generácie SWAP staníc sa zmestia autá s rázvorom až 3300 mm. Čo je možno ešte výraznejšie, ET9 nebude kompatibilné s výmennými stanicami Nio prvej a druhej generácie kvôli dĺžke rázvoru.
Nio ET9 je dlhé štvormiestne auto s rozmermi: 5325 mm na dĺžku, 2017 mm na šírku, 1621 mm na výšku s rázvorom 3250 mm. Je to prvé auto od Nio s predným batožinovým priestorom, ktorý má objem 105 litrov a otvára sa elektricky. Objem zadného batožinového priestoru je 544 litrov. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 2 700 kg a priemer otáčania 10,9 metra.
Nio ET9 poháňa nový, samostatne vyvinutý systém elektrického pohonu 900 V Thunder od spoločnosti Nio . Patrí sem prvý synchrónny elektromotor s permanentným magnetom 925 V W-Pin na svete, ktorý má špičkový výkon 340 kW. Namontovaný je na zadnej náprave váži iba 79 kg, čo vedie k hustote výkonu 4,3 kW/kg. Predná náprava má asynchrónny indukčný motor so špičkovým výkonom 180 kW a hustotou výkonu 2,6 kW/kg. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 4,3 sekundy.
Napriek tomu, že nová platforma NT 3.0 od spoločnosti Nio sa už používa pre Onvo L60, bude ET9 prvým modelom značky Nio, ktorý túto novú platformu využije. Má prvú globálnu architektúru vysokého napätia 900 V použitú v Číne. Globálna 900V architektúra znamená, že môže byť použitá s 500V až 1000V DC nabíjacími stanicami so špičkovým nabíjacím výkonom až 600 kW a špičkovým prúdom 772 A. To mu dáva možnosť nabíjania rýchlosťou 5C.
Nio ET9 používa 120 kWh batériu s hustotou energie 292 Wh/kg. Nio tvrdí, že pri použití vysoko výkonného DC nabíjania je možné dosiahnuť nabitie batérie na dojazd ekvivalentný 255 km len za 5 minút nabíjania. Stanica na rýchlu výmenu batérií štvrtej generácie (SWAP) by mala byť schopná vymeniť batériu za 144 sekúnd.
Vozidlo dostalo množstvo bezpečnostných prvkov. Jedna z vecí, ktorú chcel Nio ukázať, bolo, ako môže vodič vozidla udržať kontrolu nad autom, keď na ET9 praskne pneumatika. William Li to dokonca ukázal na videu, v ktorom osobne jazdil s autom rýchlosťou 160 km/h a po prejdení ostrého hrebeňa, ktoré vozidlu rozrezalo pneumatiku auto pokračovalo v priamom smere jazdy. V prípade kolízie je k dispozícii deväť airbagov, ktoré zaisťujú bezpečnosť.
Nio ET9 využíva dva samostatne vyvinuté čipy pre autonómne riadenie Shenji NX9031 od spoločnosti Nio . Predtým modely Nio druhej generácie používali superpočítač Adam, ktorý pozostáva zo 4 čipov Nvidia Orin X. Výpočtový výkon jedného Shenji NX9031, čo je 5 nm čipset, presahuje 1016 TOP superpočítača Adam. Má silné možnosti spracovania obrazu, ktoré pomocou algoritmov na redukciu šumu AI pomáhajú systému identifikovať objekty zobrazené kamerami aj pri slabom osvetlení. V prezentácii generálny riaditeľ Nio, pán William Li ukázal obrázok jazera v noci, ktorý nebolo možné vidieť na skutočnom obrázku, ale po použití algoritmu bolo jasne viditeľné.
Senzory auta zahŕňajú aj tri jednotky Lidar a prvé použitie 4D milimetrového zobrazovacieho radaru s vlnovou dĺžkou. Celkovo ide o 31 senzorov. Dve z jednotiek Lidar sú široko orientované jednotky FOV s dosahom 150 metrov. Celkové pokrytie Lidarom pre auto je 350 stupňov, zatiaľ čo pokrytie kamerami je celých 360 stupňov. Cieľom vývoja bolo vytvoriť autonómne riadenie, ktoré je 20-krát bezpečnejšie ako u ľudského vodiča.
Súčasťou systému je aj riadenie zadných kolies, ktoré je vzhľadom na dĺžku auta pravdepodobne vysoko účinné aj pre využitie riadenia smeru „po drôte“. To znamená, že medzi volantom a kolesami nie je žiadne mechanické spojenie. Takáto technológia existuje v letectve už mnoho rokov, no pre autá je relatívne nová. K dnešnému dňu je technológiou, ktorá je známa aj ako steer-by-wire, vybavených len niekoľko áut, najmä elektromobilov. Jedným z významných používateľov je Tesla Cybertruck.
Ako už bolo vidieť na mnohých videách, ET9 má systém inteligentného podvozku Skyride. Predovšetkým ide o plne aktívny systém odpruženia schopný 1 000 úprav tuhosti pruženia za sekundu a nezávislé ovládanie štyroch kolies, aby vyhovoval potrebám rôznych jazdných scenárov. To nielenže umožňuje ET9 robiť párty triky, ako je stolný futbal a žonglovanie s loptou, ale poskytuje mu aj neuveriteľne hladkú jazdu na nerovnostiach.
Na ET9 debutuje aj nový SkyOS od spoločnosti Nio, o ktorom tvrdí, že ide o prvý operačný systém pre inteligentné elektrické vozidlá v Číne. Vynikajúci výkon sa podľa Nio dosahuje vďaka veľkej šírke pásma, nízkej latencii a veľkému výpočtovému výkonu.
Riadenie zadných kolies pomáha vozidlu dosahovať priemer otáčania 10,9 metra. Vlajková loď Nio jazdí na 23-palcových pneumatikách Pirelli PZERO EV špeciálne vyvinutých pre EV. Kryt náboja vo vnútri disku pláva, takže odznak Nio vždy ukazuje hore. Polnočná keramická modrá je nová farba exkluzívna pre ET9 a zdá sa, že ide o charakteristický odtieň auta.
Nio tvrdí, že ET9 prináša zážitok ako v biznis triede. Veľká časť pohodlia je zameraná na cestujúcich na zadných sedadlách. Stredová konzola štvormiestneho auta siaha od prístrojovej dosky až dozadu medzi zadné sedadlá. Na zadnej strane predných sedadiel sú namontované dve obrazovky pre zábavu cestujúcich vzadu. Šírka sedáku je až 582 mm a uhol operadla je nastaviteľný do 45 stupňov. Sedadlo „šéfa“, ktoré je za sedadlom predného spolujazdca, sa dá sklopiť o 135 stupňov a sedadlo predného spolujazdca sa dá jedným tlačidlom posúvať dopredu.
Dve hlavné črty modelu ET9 sú panoramatická strecha s neobmedzeným výhľadom na „Sky Island“ a „most Executive Bridge“, ktorým Nio pomenoval stredovú konzolu. Na oknách je 7 elektricky ovládaných slnečných žalúzií a na stredovej konzole je aj stolík, ktorý možno nastaviť z ľubovoľného uhla. Pod ňou je chladnička s objemom 10 litrov, ktorá dokáže udržať teplotný rozsah obsahu od -2 stupňov do +55 stupňov Celzia. Okrem toho je medzi dvoma zadnými sedadlami tajný úložný priestor na cennosti.
Vo vnútri ET9 používa 18 metrov štvorcových kože Nappa. Dyha používa platan z jedného stromu. Každý dotykový bod je vyhrievaný a sedadlá obsahujú funkciu 16-bodovej masáže horúcimi kameňmi. Pre zaistenie tichého prostredia slúži funkcia na aktívne potlačenie hluku. Otváranie dverí na privítanie cestujúcich je bezdotykové. Spolu s tým je svetelná opona s rozlohou dva metre štvorcové premietaná na stranu otvorených dverí.
Nio bola jednou z prvých spoločností, ktorá používala zvukový systém Dolby Atmos a opäť excelovala s týmto zvukovým systémom v ET9. Predstavuje zvukový systém Nio LYRA 8.2.4.8 s 35 reproduktormi a výkonom 2800W. Pozostáva z 8 reproduktorov priestorového zvuku, 2 subwooferov, 4 reproduktorov namontovaných na streche a 8 namontovaných na opierku hlavy. Auto môže poskytnúť 5D panoramatický zážitok v súlade s pohybom auta tak, aby zodpovedal prehrávaným filmom.
Vo vnútri nového ET9 je najväčšia odchýlka od štandardného usporiadania Nio, ktoré sa od prvej generácie ES8 v podstate nezmenilo. Zatiaľ čo na palubnej doske je stále otočný virtuálny asistent Nomi, 15,6-palcová obrazovka infotainmentu je orientovaná horizontálne. Okrem toho je tu teraz dlhý tenký pásik 48-palcový 5K prístrojový panel, ktorý sa tiahne po celej šírke auta.
Nio tvrdí, že auto má prvý full-range AR head-up displej v tomto odvetví. Má mimoriadne plynulé pokrytie a ponúka informácie, ako napríklad, kde zastaviť, aby sa vymenili batérie. K tomuto systému drive-by-wire je pripojený nový dvojramenný obdĺžnikový volant. Volič pohonu sa tiež presunul z tradičnej polohy stredovej konzoly na predchádzajúcich modeloch Nio na páčku pod volantom.
Nio ET9 je auto, ktorého úlohou je ukázať, kam idú ročné výdavky na výskum a vývoj vo výške 10 miliárd juanov a bolo navrhnuté tak, aby úspešne konkurovalo prémiovým nemeckým značkám, ako sú Maybach od Mercedes-Benz, Audi či BMW . Z čínskych konkurentov sa postaví proti novej značke Maextro od Huawei a jej mohutnému, takmer 5,5 metra dlhému sedanu Maxtro S800 .
Zdroj: carnewschina, nio