Nio má prvý sériovo vyrábaný 900V pohonný systém na svete
Nie tak dávno sa začala pri pohonných systémoch moderných elektrických áut presadzovať 800 V (Voltová) architektúra. Oproti 400 V architektúre ponúka vyššie pracovné napätie významné výhody v náraste výkonu elektromotorov motorov, ale aj pri rýchlejšom nabíjaní trakčných batérii. 27. marca 2024 spoločnosť Nio oznámila, že z výrobnej linky zišla sériovo vyrábaná verzia 900V elektrického pohonného systému (EDS) s názvom „Thunder“. Táto príležitosť sa vhodne zhodovala s výrobou miliónteho EDS spoločnosti Nio. Pripravované Nio ET9 bude prvým vozidlom značky, ktoré si osvojí Thunder EDS.
Spoločnosť Nio poskytla niektoré podrobnosti o 900V Thunder EDS. Po prvé, elektromotory v prednej a zadnej náprave integrované do tohto systému elektrického pohonu sa odľahčili o 30 % a ich pozdĺžny rozmer sa zmenšil o 280 mm. Nízka hmotnosť znižuje spotrebu energie vozidla, zatiaľ čo menšie rozmery zväčšujú obytný priestor v kabíne.
Predstaviteľ Nio spomenul, že ET9 používa prvý synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s pracovným napätím 925 V na svete, ktorý má špičkový výkon 340 kW. Váži iba 79 kg, čo predstavuje hustotu výkonu 4,3 kW/kg. Na prednej náprave má ET9 asynchrónny indukčný motor so špičkovým výkonom 180 kW. Jeho hustota výkonu je 2,6 kW/kg. Spoločnosť Nio hovorí, že ide o najvyššiu hustotu výkonu na svete spomedzi asynchrónnych elektromotorov.
900V Thunder EDS nie je len o elektromotore a jeho základnom výkone. Motor využíva 1200 V napájací modul z karbidu kremíka s hustotou výkonu 1315 kW/L a dokáže zvládnuť viac ako 300 000 cyklov napájania. Má tiež technológiu kontinuálneho vinutia, ktorá ponúka 86% výkonu motora. V neposlednom rade je Thunder EDS vybavený prepracovaným systémom chladenia kvapalinou, ktorý zvyšuje trvalý špičkový výkon motora o 30 %.
Prvé auto, ktoré dostane túto pohonnú jednotku, je Nio ET9, ktoré na čínsky trh vstúpi v roku 2025. Nio ET9 je vlajkovou loďou značky s karosériou typu fastback, predstavený na Nio Day 2023 v decembri. Už je k dispozícii na predobjednávku za cenu 800 000 juanov (~110 000 USD). Jeho dodávky sú naplánované na Q1 2025. Je to rozmerné auto s dĺžkou 5324 mm, šírkou 2016 mm, výškou 1620 mm a rázvorom 3250 mm. Na palube má mať 120-kWh batériu. Jeho kombinovaný špičkový výkon dosahuje 520 kW (alebo 697 k.) pri pracovnom napätí 925 V a prúde 765 A.
Zdroj: carnewschina