Nové batérie Qilin od CATL dostanú najskôr elektromobily Zeekr a Aito
Batérie Qilin spoločnosti CATL sú toto leto horúcou témou, pretože zákazníci stoja v rade, aby získali najnovšie a energeticky najhustejšie riešenie od najväčšieho svetového výrobcu batérií pre elektrické vozidlá. Pripravované elektrické MPV s názvom Zeekr 009 bude prvým modelom na svete, ktorý v 1. štvrťroku 2023 dostane nové batérie od spoločnosti CATL zabezpečujúce dojazd na hranici 1000 km (622 míľ), po ňom bude nasledovať Zeekr 001 v Q2 2023.
Výrobca batérii CATL a automobilový koncern Geely vlastniaci aj značku určenú pre výroby prémiových elektromobilov Zeekr, spoločne oznámili, že Zeekr bude prvou automobilovou značkou, ktorá bude používať najnovšie batérie Qilin od CATL.
Obe spoločnosti dosiahli päťročnú dohodu o strategickom partnerstve a potvrdili používanie batérií Qilin v dvoch modeloch:
- Zeekr 009 – nový model, pripravený na spustenie do výroby v Q1 2023
- Zeekr 001 – existujúci model, ktorý dostane verziu batérie Qilin v Q2 2023
bude to prvý sériovo vyrábaný model s dojazdom 1 000 km (622 míľ)
Zatiaľ čo Zeekr 009 je úplne nový elektrický model MPV, Zeekr 001 je na trhu už od konca roku 2021. Očakáva sa, že verzia Zeekr 001 s pohonom napájaným od batérie Qilin ponúkne dojazd až 1 000 km (622 míľ) v testovacom cykle CLTC, (takže pravdepodobne o 20 % menej v testovacom cykle WLTP).
An Conghui, generálny riaditeľ spoločnosti ZEEKR povedal: ZEEKR 009 s batériou Qilin vo vnútri bude dodaný našim zákazníkom v Q1 2023 a ZEEKR 001 Qilin edition bude uvedený na trh v Q2 2023. S podporou poprednej svetovej SEA a špičkových Qilin batérií budeme schopní ponúknuť absolútne potešenie z jazdy pre našich zákazníkov,“.
Batéria Qilin (anglicky “Kirin”), ohlásená v marci 2022 a predstavená v júni 2022, je v podstate treťou generáciou batériového systému CATL cell-to-pack (CTP), založeného na prizmatických lítium-iónových článkoch (LFP alebo NCM). Je pomenovaná podľa legendárnej bytosti z čínskej mytológie.
Podľa čínskeho výrobcu ponúkajú batérie Qilin rekordnú účinnosť využitia objemu 72 % a hustotu energie až 255 Wh/kg (verzia NCM). Parametre batérii:
- LFP:
≥ 160 Wh/kg
≥ 290 Wh/l - NCM:
≥ 250 Wh/kg: 255 Wh/kg according to the latest press release
≥ 450 Wh/l
Vysoká hustota energie by mala umožniť výrobu automobilov s dojazdom viac ako 1 000 km. Nová batéria Qilin sa výrazne líši od prvej generácie technológie CTP, predstavenej v roku 2019, ktorá ponúkala účinnosť využitia objemu viac ako 50 % (až 55 %). Ako vidíme nižšie, namiesto niekoľkých sekcií prizmatických článkov a hornej chladiacej dosky (vľavo) sú teraz články rozmiestnené naprieč batériou v radoch a medzi radmi sú vnútorné chladiace dosky (vpravo):
Nový spôsob chladenia v porovnaní s predchádzajúcim riešením štvornásobne zväčšuje plochu prestupu tepla, vďaka čomu dokáže vydržať dlhodobý nabíjací prúd 4C a nabiť batériu z 10 % na 80 % úroveň nabitia (SOC) len za 10 minút. Systém batérie podporuje aj “horúci štart” v priebehu 5 minút.
Spoločnosť CATL opisuje hlavné prvky nového batériového systému takto:
1.Integrácia funkcií. V batérii CTP 3.0 sú vnútorný priečny nosník, doska na chladenie kvapaliny a tepelná podložka integrované do multifunkčnej elastickej medzivrstvy. V medzivrstve sú tiež zabudované mikrónové mostíky, ktoré sa pružne prispôsobujú zmenám vo vnútri článku, čím sa zvyšuje spoľahlivosť batérie počas celého jej životného cyklu. Integrovaná energetická jednotka, ktorá sa skladá z článku a multifunkčnej elastickej medzivrstvy, vytvára stabilnejšiu nosnú štruktúru kolmo na smer jazdy, čím zvyšuje odolnosť akumulátora voči nárazom a vibráciám.
2. Zmena štruktúry systému. Vďaka presným výpočtovým a simulačným schopnostiam umelej inteligencie CATL skúma hranice konštrukcie batérií, ktoré zahŕňajú scenáre použitia batérií počas celého životného cyklu. Dômyselná konštrukcia zdieľania spodnej časti umožňuje inteligentné usporiadanie rôznych komponentov vrátane štrukturálnej ochrany, vysokonapäťového pripojenia a ochranného prieduchu pre tepelný únik, čím sa kapacita batérie ďalej zvyšuje o 6 %. Batéria CTP 3.0 medzitým spĺňa kritériá bezpečnostných testov batérií vyžadovaných národnými normami, ako je napríklad test svorníkov.
3. Disruptívny dizajn vodného chladenia. Vďaka umiestneniu funkčných častí kvapalinového chladenia medzi susedné články priekopnícka technológia chladenia článkov s veľkým povrchom štvornásobne zväčšuje plochu prestupu tepla, skracuje potrebný čas tepelnej regulácie na polovicu, podporuje horúci štart za 5 minút a rýchle nabíjanie za 10 minút. Umožňuje rýchle ochladenie článku za extrémnych okolností a účinne zabraňuje abnormálnemu prestupu tepla medzi článkami. Okrem toho sa týmto riešením dosiahla tepelná stabilita a tepelná bezpečnosť pre všetky chemické systémy, vďaka čomu je systém kompatibilný s materiálmi s vyššou hustotou energie.
Zaujímavým príspevkom od CATL je porovnanie batérie Qilin s batériovým systémom s valcovými článkami typu 4680 (nedávno ich začala používať spoločnosť Tesla).
CATL uvádza, že batéria Qilin dokáže poskytnúť o 13 % viac energie ako batéria typu 4680 a vyššiu objemovú integráciu (72 % oproti 63 %), ako aj lepšiu tepelnú účinnosť a rýchlejšie nabíjanie.
“S rovnakým chemickým systémom a rovnakou veľkosťou balenia dokáže dodať o 13 % viac energie ako batéria 4680, čím dosiahne všestranné zlepšenie dojazdu, rýchleho nabíjania, bezpečnosti, životnosti, účinnosti a výkonu pri nízkych teplotách.”
Aj značka Aito podporovaná spoločnosťou Huawei bude používať batérie CATL Qilin. V ten istý deň ako spoločnosť CATL oznámila že tretia generácia batériového systému CATL bude najprv použitá v značke Zeekr , oznámila aj päťročnú dohodu o dlhodobej strategickej spolupráci s čínskym výrobcom elektromobilov Seres, ktorý má v úmysle používať batériový systém Qilin vo svojej novej prémiovej značke elektromobilov Aito, za ktorou stojí spoločnosť Huawei. Podľa tlačovej správy budú nové modely Aito vybavené batériami CATL Qilin.
V súčasnosti ponúka Aito tri modely, tiež poháňané spoločnosťou CATL (prostredníctvom CnEVPost):
– Aito M5: model EREV ohlásený v decembri 2021 a v predaji od marca 2022
– Aito M7: model EREV SUV ohlásený v júli a v predaji od augusta 2022
– Aito M5 EV: model BEV ohlásený v júli, uvedený na trh v septembri 2022
CATL konštatuje, že prví zákazníci pre batérie Qilin boli ohlásení len 65 dní po oznámení nového batériového systému. Sériová výroba nových batérií sa začne začiatkom roka 2023.
CATL dodáva batérie takmer všetkým čínskym výrobcom elektrických vozidiel. Predpokladáme, že postupne prejdú na novšie, lepšie technológie, avšak prvé dve značky patria medzi najmladšie (obe začali vyrábať v roku 2021) a sú z prémiového segmentu, čo naznačuje, že možno aspoň spočiatku sa bude batériový systém Qilin predávať za vyššiu cenu.
Z vynikajúcich štatistík Qilin si pripomeňme napr. účinnosť využitia objemu 72 %, hustotu energie až 255 Wh/kg (NCM) alebo viac ako 160 Wh/kg (LFP) a ultrarýchle nabíjanie pri 4C (10-80 % SOC za 10 minút).
Zdroj: insideevs